Translate

יום ראשון, 11 בפברואר 2018

טקס חגיגי במוז"א- מוזיאון ארץ-ישראל, ת"א , לרגל התערוכה "מראות מממלכות אבודות" של הצלם האיטלקי מימו יודיצ'ה, מגדולי הצלמים בני זמננו. מאת: שרית יוכפז



מימין: השגריר האיטלקי. הצלם מימו יודיצ'ה  הבינלאומי  ועמי כץ

ביום שישי, 9/2/18, בשעה 12:00 בצהריים נערך טקס חגיגי במוז"א- מוזיאון ארץ-ישראל, ת"א , לרגל התערוכה "מראות מממלכות אבודות" של הצלם האיטלקי מימו יודיצ'ה, מגדולי הצלמים בני זמננו.



                               מימין מנהל המכון האיטלקי  והצלם יודיצ'קה .

אחרי שהתאכזב מהישגיה של אמנות ששמה לה למטרה לעסוק ישירות בחיי היום-יום, החל יודיצ׳ה בחיפושיו אחר ״רגשות עזים״, תוך שהוא תר אחרי השורשים הקדומים של הקיום האנושי שלו-עצמו, חוזר ומגלה את ההווה בעודו מתבונן בעבר. בשנים 1990–1995 ערך יודיצ'ה מסעות צילום במזרח התיכון, במהלכם ביקר במקומות רבים שסייעו לכונן את אוסף הדימויים המרכיבים את "הממלכות האבודות". אתרים ארכיאולוגיים, פסלים, פסיפסים, נופים ויסודות של הטבע המשקפים את הערים והממלכות הקדומות של העולם היווני-רומי באזור אגן הים התיכון – ערש התרבות המערבית. 

הטיפול המיוחד בשחור ולבן בעבודות הללו מייתר את הצורך או הרצון לקבוע תאריך, עונה או זמן לתצלום, כשכל תצלום מעניק דימוי מוחלט, מנותק מזמן ומקום. יודיצ'ה מתמקד במושאי צילום נבחרים ובו בזמן מדגיש את הדינמיקה של מעשה הצילום באמצעות ״הסתכלותו האיטית״, המאפשרת  היפתחות לרובדי פרשנות שונים. יחסי הגומלין בין אור וצל, השפעת האור על מראות של שמים או לשרידי אמפיתיאטראות, המתח הדרמטי ומלא החיוּת בציורי קיר קדומים והבעות הפנים העל-זמניות של ראשי השיש –  כל אלה הם, במילותיו של יודיצ׳ה, "החיים הנמשכים", דימוי המעורר ״התבוננות פנימית״.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
 מימין: שרית יוכפז האומן יודיצ'קה  ושגריר איטליה בישראל ג'אנלואיג'י.

יודיצ׳ה, מרחיק מתצלומיו את הדמות האנושית (אך אינו שוכח  אותה) ומתמקד במקומות עצמם; ייתכן, כי כך הוא חוזר ומתמקד באדם – לא כייצוג בלבד אלא כמושא פעיל, בעל נקודת מבט התואמת את זו של הצלם. באתרי הים התיכון אנו הולכים שבי אחרי הדימוי של ההיסטוריה עצמה, אחרי עיי חורבות, אחרי צורות עתיקות שיצרה שחיקת הסלעים,אחרי עצמתו האין-סופית של הים, שקו האופק המדומה תוחם אותו ברַכּוּת, אחרי ניתוצם הנוגע ללב של פסלים ומבנים שידעו את תהפוכות גורלם של ממלכות וסמליהן. וכך אנו שבים מגלים  כי כולנו אזרחי "הים שלנו", מגלמים תרבויות של שלוש יבשות השוכנות לחופיו, חלק מהתרחשויות בנות זממנו ובאותה העת- מקורותיו של המקום.

התערוכה , שמגיעה מאיטליה ותוצג בהמשך במוזיאונים ידועים בארצות אגן הים התיכון, מתקיימת בשיתוף המכון האיטלקי לתרבות ושגרירות איטליה בישראל.


במעמד הפתיחה נכחו ראש העיר תל אביב, מר רון חולדאי,  שגריר איטליה בישראל ג'אנלואיג'י בנדטי, מנהל מכון האיטלקי לתרבות בישראל, מאסימו סארטי. את הטקס הנחה מנכ"ל המוזיאון מר עמי כץ, שנכנס לתפקידו החודש.

מאת: שרית יוכפז-כתבת ועורכת ראשית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה