Translate

יום שלישי, 26 במאי 2020

מיוחד לשבועות: גבינות, יינות ומתכון לקלסונס- מאכל שבועות צפתי מסורתי מהמאה ה16 ועד היום! מאת: שרית יוכפז




חג השבועות מאופיין ב- מים, גבינות וכמובן יין. לרגל החג ליקטנו עבורכם את היקבים והמחלבות המשבחות מהעיר צפת, הגבינה הצפתית המקורית והמסורתית ובאופן מיוחד- מתכון למאכל הצועד עם ההיסטוריה של העיר צפת מאז המאה ה-16- קלסונס צפתי!

קלסונס
שבועות מתאפיין במאכל שאי אפשר בילתו – הקלסונס. אי שם במאה ה-16 בהיסטוריה של העיר צפת החל דרכו המאכל המסורתי וותיקי העיר צפת נוהגים להכינו לקראת חג השבועות. כמו כן, באחד ממסעדות צפת (סעודה בגן עדן) מגישים מתכון מודרני של קלסונס לצד סלט.
הקלסונס מאכל צפתי נוסטלגי שמלווה את העיר, מעיין כיסונים ממולאי גבינה המוגשים עם חמאה חמה וגבינה צפתית מגורדת מלמעלה.

המתכון של רינת- בעלת קונדיטוריית הבוטיק 'מתוקים ממותגים' בצפת:

במיקסר עם וו גיטרה לערבב כוס קמח וכוס מים רותחים, מוסיפים 2 ביצים, ולאחר לישה קצרה מוסיפים עוד 3 כוסות קמח, 50 גרם מרגרינה וכפית מלח.

למילוי נגרד גבינה מלוחה קשה (ממחלבת קדוש או המאירי) יחד עם גבינה צפתית וביצה לאיחוד התערובת.

לאחר מנוחה קצרה של הבצק, מרדדים את הבצק לעובי כחצי ס״מ וקורצים עיגולים בעזרת כוס, מניחים כפית גדושה של מלית במרכז הבצק ומניחים עליו עיגול נוסף ומהדקים בצדדים היטב.
מביאים לרתיחה סיר גדול עם מים וכפית מלח ומבשלים את הקלסונס עד שהם רכים וצפים למעלה (כמו פסטה).

מסדרים את הקלסונס בתבנית ומכניסים לתנור עם חתיכות חמאה ביניהם ואופים עד להשחמה קלה וריכוך החמאה.
** מומלץ לגרד גבינה מלוחה קשה מעל. בתיאבון!

המלצות נוספות בצפת ברוח החג:

מחלבת המאירי: מחלבת המאירי היא המחלבה הראשונה שהוקמה במדינת ישראל, על ידי מאיר ארזוני (המאירי) בשנת 1840 ועד היום מייצרת המחלבה גבינות איכותיות ששמם נודע בכל הארץ, שמקורם בחלב צאן.
במקום מרכז מבקרים תתרשמו  מהמקום המדהים- 4 מפלסים של אבנים  קטנות שנאספו מהריסות רעש האדמה בצפת, תשמעו על צפת ושושלת הדורות לבית המאירי, על מקור השם גבינה צפתית, סודות הכנת הגבינה וכו'. וכמובן תטעמו מהגבינות האיכותיות המיוצרות במקום!.

מחלבת קדוש: בפאתי העיר העתיקה, ברובע היהודי, הוקמה לפני כ- 100 שנים מחלבת בוטיק של משפחת קדוש המייצרת מגוון סוגי גבינות עיקריות על פי הסודות והמתכונים של סב המשפחה שייצר גבינות בתחילת דרכה של המחלבה. גבינת הבית של המחלבה היא גבינת הצאן הצפתית הקשה, בסלסלות קש עליה מספר הנכד יואב: "יש תיירים שמגיעים לצפת בכל שנה לכליזמרים או לאירועים מסוימים ובאים במיוחד לקחת את הגבינה הזו". בנוסף תמצאו במקום- גבינה הצפתית רכה מתובלת, לבנה, בולגרית, קממבר, ריקוטה וקשקבל ומגוון גבינות עיזים.

יקב צפת: בסמטאות העיר העתיק נמצא יקב בוטיק בבעלותו של משה אלון המבקבק 7,000 בקבוקים מידי שנה. את הענבים מגדל  אלון בכרם בסמוך לישוב קדיתא בגובה של 830 מטרים עם יתרון נוסף של שינויי אקלים משמעותיים בין היום לבין הלילה ובקרקע בזלת איכותית. בין הייינות ביקב- מרלו, קברנה סוביניון ואפילו יין 'שלום בית'. בסיור במקום תוכלו להתרשם מהתהליך באוטנטיות מלאה ולטעום מ -4 סוגי יין שונים

יקב אבוהב: במרכז המבקרים של יקב אבוהב תחשפו לעולמה הקסום והעתיק של צפתבמבנה עתיק בן 600 שנה ששימש כבית מגוריו של הצדיק הרב שלמה אליעזר אלפנדרי זצ"ל. ממרפסת נוף מרהיבה ועד למנהרות תת קרקעיות שנחשפו בשנים האחרונות במהלך חפירות שהתבצעו במקום, תמצאו מגוון של 7 יינות מסוגים שונים כאשר היין היקר ביותר  מיוצר מענב סירה ייחודי משנת 2009 ושוויו 3,600 ₪.במרכז המבקרים תטעמו מהיינות השונים המיוצרים ביקב בכב"ז ומהענבים הגדלים באזורים שונים ברחבי הגליל ורמת הגולן.
סיור הכולל טעימות מ-3 סוגי יין שונים ואפשרות לטעימת גבינות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה