Translate

יום רביעי, 17 ביולי 2019

סלפי עם אדריאנוס, בר כוכבא ורבי עקיבא בק"מ 0 בבאב אל עמוד. מאת: שרית יוכפז



סלפי עם אדריאנוס, בר כוכבא ורבי עקיבא
בק"מ 0 בבאב אל עמוד
הכיכר הרומית, רח' סולטאן סולימאן, מתחת לשער שכם, ירושלים
פתוח  מדי יום (למעט שישי) בקיץ - בין השעות: 19:00-9:00
בחורף- בין השעות: 16:00-9:00
www.pami.co.il , טל: -627755002
הכניסה בתשלום סמלי, 10 ₪ לאדם


מימין: חזית שער שכם של ימנו והפתח השמאלי של איליה קפיטולינה מתחתיו. שרטוט: רשות העתיקות, יובל אברהם, 2010 ; במרכז: מפת מדבא עם ציון השער והכיכר; משמאל: שרטוט משוער של שער איליה קפיטולינה, הכיכר, העמוד והקרדו הראשי (מימין) והמשני (משמאל). מתוך תצוגת הקבע בכיכר הרומית.

לאחר כ-10 שנים נפתחה מחדש הכיכר הרומית,
שער הכניסה של ירושלים בימי איליה קפיטולינה.
הכיכר והשער נמצאים בדיוק מתחת לשער שכם של ימנו.
ציון הדרך שעמד בכיכר – עמוד בגובה כ-22 מטר שציין את ק"מ ה-0 ממנו נמדד המרחק לערים אחרות בארץ הקודש – מופיע בבירור במפת מדבא ואף נמצא במקור שמו של השער בערבית – באב אל עמוד (שער העמוד)

הכיכר הינה מהשרידים המפוארים והשלמים הבודדים שנותרו מירושלים ההלניסטית (ומהמפוארים ביותר שנותרו בארץ מתקופה זו), והייתה סגורה שנים בעקבות בעיות תשתיות מורכבות.
החל מחודש יולי 2019 הכיכר פתוחה מידי יום בשעות 19:00-9:00 ומופעלת ע"י החברה לפיתוח מזרח ירושלים בתמיכת משרד ירושלים ומורשת ובשיתוף עיריית ירושלים.

חלקים ראשונים מהשער נחשפו לראשונה ב-1938-1937 ע"י המילטון  (R.W. Hamilton). בשנים 1966-1964 נחשף השער במלואו ע"י החוקרים הנסי ובנט (J.B. Hennessy, C.M. Bennett)  מבית הספר הבריטי לארכאולוגיה. בשנים 1984-1979 נערכו במקום חפירות בראשות מנחם מגן, אז נחשפו השער המזרחי (השמאלי) בשלמותו, מגדלי השער הבנויים מאבנים שמקורן בבנייה ההרודיאנית וריצוף רחבת השער הרומית.

השער הרומי הוקם כשער ניצחון וכשער הכניסה הצפוני לירושלים (שער ניאופוליס) בימי הקיסר אדריאנוס (שנת 133), המוכר כמי שדיכא את מרד בר כוכבא. השער היה בנוי משלושה פתחים: הפתח השמאלי שרד כמעט בשלמותו ודרכו נכנסים אל כיכר המרוצפת באבנים המקוריות. מאחר שהיה אחד מארבעת שעריה המרכזיים של ירושלים היו מתארו, תכניתו ועיטוריו האדריכליים מפוארים ביותר: רוחבו של השער היה מעל 40 מ', גובהו כ 20 מ' והוא היה מעוטר להפליא. על האבן שמעל לקשת השער נראות עד היום שרידי אותיות: CO.AEL.CAP.D.D. זהו קיצור המשפט הלטיני: COLONIA AELIA CAPITOLINA DECRETO DECURIONUM  שפירושו: "איליה קפיטולינה [נחקק] בצו עשרת הנבחרים (ראשי העיר)".

לשער גם משמעויות דתיות הלניסטיות: תחום העיר היה מקודש. תארי העיר הרומית המופיעים גם על מטבעות הגדירו אותה כ"עיר אוטונומית, עיר קדושה ועיר מקלט".
השער הרומי המשיך לשמש כשער המרכזי של העיר גם בתקופה הביזנטית, הערבית הקדומה והצלבנית.

מימין: שער הכניסה לכיכר הרומית בדיוק מתחת לשער שכם של ימנו;  מקטע הכיכר הרומית במפת מידבא והעמוד במרכזה; העתק של מפת מידבא (מתורגמת לעברית) במקטע העיר הרומית איליה קפיטולינה. בצד שמאל של המפה – הכיכר הרומית, עם העמוד ושער העיר.
הדרכים הרומיות הניעו את הכלכלה של האימפריה בדומה לרוחב הפס של האינטרנט היום. כדי לבנות את הדרכים נדרשו הרומאים לנקודת ייחוס - ק"מ 0 - ממנה חושבו ונמדדו המרחקים האזוריים והיא נקבעה בד"כ בעיר ראשית או באתר בעל חשיבות היסטורית. המיסים שולמו בשער הכניסה לעיר מאחר והדרכים הובילו אליה. באותה תקופה (תקופת "השלום הרומאי") ירושלים עמדה ללא חומה.

בכיכר הפנימית לשער ניצב בתקופה ההלניסטית עמוד הניצחון הגבוה ובראשו פסלו של אדריאנוס.
מהכיכר יצאו שני הרחובות העיקריים לתוך העיר: הקרדו המערבי והקרדו המזרחי.

מימין: מטבע המציינת את ייסוד איליה קפיטולינה; דוגמא מוקטנת של עמוד הניצחון וק"מ ה-0 שעמד בתוך הכיכר הרומית; פסל אדריאנוס המוצג במוזיאון ישראל.

על רצפת הכיכר נמצא תחריט של לוח משחק. מעריכים שהחיילים הרומים שהשתעממו בשער שעות ארוכות הכינו לעצמם את הלוח. לוח תחריט בסגנון דומה נמצא גם בבריכת הסטרותיון ב-וויה דולורוזה. אבני הריצוף של הכיכר חרוצות לרוחבן על מנת למנוע את החלקת הסוסים והעגלות שעברו בו.

משני צדי השער ניצבים מגדלי שמירה ענקיים הבנויים מאבנים עצומות שנלקחו ממבנים מימי בית שני (הרודיאניות). המגדל המזרחי (השמאלי) שרד למלוא גובהו (כ-12 מ'), ואפשר לעלות בגרם המדרגות המקורי שנמצא בו היישר אל תצפית שלושת הכיפות של טיילת החומות הצפונית – חוויה מיוחדת במינה בסגנון משחקי הכס (או לרדת לכיכר מהטיילת הצפונית).
חדר המשמר הרומי של מגדל השמירה שימש בתקופה המוסלמית הקדומה כבית בד גדול להפקת שמן. המפרכה הגדולה (אבן ה-ים עם המוט בניצב במרכזה, ואבן הממל, הטוחנת, הנמצאת מתחתיה) מוצגים במקום. באחת האבנים הסמוכות נחצב מתקן לקשירת בעלי חיים שסייעו בעבודה המפרכת.

מימין: המפרכה ואבני הגזית מהם בנוי מגדל השער העצום. משמאל: חריצים נגד החלקה בריצוף הכיכר. צילום: פמ"י

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה