Translate

יום רביעי, 1 באפריל 2020

18 אפריל: יום 'המורשת העולמית' של UNESCO מאת שרית יוכפז



מגדל הבתולה
  
בשנת 1983, UNESCO קבעה כי בכל שנה, בתאריך ה-18 באפריל יצויין 'היום הבינלאומי לאתרים ומבנים', שמטרתו ליצור מודעות לאתרי ומבני מורשת ברחבי העולם.  ואלה הם חמשת אתרי המורשת עליהם הכריזה UNSECO ברחבי אזרבייג'ן.

העיר העתיקה בעיר הבירה באקו

העיר העתיקה של באקו, או בשמה האמיתי, אישרישר הינה אתר מורשת עולמי של UNESCO וחלק אינטגרלי מהעושר התרבותי של אזרבייג'ן. ממוקמת בלב ליבה של באקו, העיר הוקמה במאה ה-12 ומסביבה חומה. היא מורכבת מרחובות ציורים צרים ומבנייני אבן עתיקים. העיק העתיקה מגלה לנו על הנוכחות הערבית, הפרסית, הזאו-אוסטרית, העותמאנית והרוסית כחלק מהתרבות האזרבייג'נית.

ארמון שירוואנשה בעיר הבירה באקו

הארמון הממוקם בתוך העיר העתיקה של באקו מהווה את אחד הפנינים הארכיטקטורה האזרבייג'נית. הארמון אשר נבנה בנקודה הגבוהה ביותר בעיר העתיקה בסוך המאה ה-12, בנייתו הסתיימה בשלהי המאה ה-14. מעבר לעובדה כי הארמון הוא מקום קבורתו של המלך קאלילולה, הוא גם מאגד בתוכו ארכיטקטורה מוסלמית ייחודית מימיי הביניים.

מגדל הבתולה

מגדל הבתולה הוא סימן ההיכר של העיר העתיקה של באקו, ומשקיף מקצה העיר על הים. מקורות מגדל הבתולה לא ברורים ואפופי מסתורין. האגדה מספרת כי בניית המגדל החלה כבר במאה השישית לפני הספירה, והוא שימש כמגן העיר בתקופה שירוואנשה במאה ה-12. ממבט עילי, המגדל מדמה סוג של 'בוטא', סוג של עיטור או קישוט אזרבייג'ני. יש אלו המאמינים כי המגדל בעצם שייך לזרואוסטרים לאור העובדה כי ה'בוטא' מסמלת אש בזרם דתי זה.

ארמון החאן והעיר ההיסטורית שאקי

שני האתרים האחרונים אשר נוספו לרשימת אתרי המורשת של UNESCO באזרבייג'ן, הם העיר שאקי וארמון החאן הממקום בתוך העיר. העיר שאקי, הממוקמת כ-5 שעות נסיעה מעיר הבירה באקו, הינה עמוד דרך בהרי הקווקז עוד מהמאה השישית לספירה. מאז המאה ה-19, שאקי הייתה לעיר מסחר מרכזית בינלאומית כחלק משביל המשי. עיר יפייפיה ומיוחדת אשר גם היום ידועה בייצור המשי ובעבודות יד אותנטיות. ארמון החאן נבנה בשנת 1762 על-ידי חוסיין חאן. המבנה הארכיטקטוני המרהיב הכולל חלונות זכוכית ייחודיים ואף מזרקות על שטח הארמון.

 גובוסטאן

במרחק של 40 דקות נסיעה מהעיר באקו, תוכלו למצוא אומנות ייחודית מהתקופה הפלאוליטית. במתחם המורשת העולמית של UNESCO בגובוסטאן, ניתן למצוא יותר מ-6,000 חריטות פטרוגליפיות על סלעים עתיקים. בנוסף לסלעים, אתרי הקבורה והעתיקים והקברים, במתחם ישנו גם מוזיאון היסטורי אינטראקטיבי לכל המשפחה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה