Translate

יום שני, 22 ביולי 2024

אג'ומה – Ajoomma נציג סינגפור לפרס האוסקר 2023. וזוכה במספר פרסים בפסטיבלים בינלאומיים. מאת שרית יוכפז

 


אג'ומה –
Ajoomma

סרטו של : הה שומינג

A film by He Shuming

 

נציג  סינגפור לפרס האוסקר 2023.

וזוכה במספר פרסים בפסטיבלים בינלאומיים

 

לאחר שהתאלמנה, גברת לים חיה לבדה בסינגפור חיים אפרוריים. את ההתרגשות היחידה מספקות לה אופרות-סבון קוריאניות, להן היא מכורה. היא גם דואגת יותר מדי לבנה היחיד, שמסכים לטוס איתה לטיול בסיאול. אך זמן קצר לפני מועד היציאה הוא נאלץ לבטל, שמח על ההזדמנות להתרחק מהאם החונקת. את הכרטיסים כבר לא ניתן לבטל, וכך יוצאת גברת לים מאזור הנוחות שלה לסיור "סודות של כוכבים" בעקבות כוכבי הטלוויזיה, שיהפוך למסע גילוי עצמי מצחיק ומרגש כאחד.

*המונח "אג'ומה" מקביל למונח Auntie – אישה מבוגרת "דודתית".

 

בימוי: הה שומינג

כתיבה: הה שומינג, כריס הונג

הפקה אנתוני צ'ן

 

משחק:

אג'ומה:  הונג הויפאנג,

ג'ונג סו :קאנג היונג-סאנג

 

 

סינגפור/ קוריאה הדרומית  2022,

90 דקות | מנדרינית, קוריאנית ואנגלית | תרגום לעברית ואנגלית

הסרט מופץ על יד קולנוע חדש

החל מן 25.7 בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ

הערות הבמאי

כשלמדתי בארצות הברית שוחחתי פעם בשבוע עם הורי בסקייפ. היו פעמים שאמי הכריחה אותי להתקשר אליה שוב רק לאחר שהיא סיימה לצפות בפרק של  הדרמה הקוריאנית שהיא צפתה, או שהתייחסה לגיבורי אופרות הסבון שהיא צפתה בהן כאילו היו חבריה. כשחזרתי לסינגפור לחופשת הקיץ, גיליתי שהכלים בבית הוחלפו בכלי כסף שאמי קנתה במהלך ביקור שעשתה בסאול. האובססיה שלה לתרבות הדרום קוראנית הממה אותי.

 

במהלך השנים האחרונות אני חולק את זמני בין קליפורניה לסינגפור בכוונה להשתקע בלוס אנגלס בשנים הקרובות. אבל להעלות את הנושא הזה בשיחה אם אימי עדיין נראה לי דבר בלתי אפשרי . לעיתים קרובות אני חושב לא רק על חיי אלא על החיים שאני רוצה לחיות, שיהיו לאמי לאחר שילדיה בגרו ויש להם משפחות משלהם. והם יגורו רחוק ממנה. האם היא תרחיק את עצמה מן התפקיד שלה כאם וכאשת איש. או מן הזהות שלה עצמה?

 

אג'ומה הוא על גברת סינגפורית המגלה את הפרק החדש בחייה, כשהקן שלה מתרוקן. הוא בודק את הפחד מנטישה, את הפחד של ההורים שלנו שנצא מן הבית ובסוף נשאיר אותם לבד בבית אבות. הפחד שלנו ללכת לאיבוד בארצנו שלנו, בה הכול וכולם מתקדמים בצורה כל כך מהירה, שאתה לא יכול להדביק את ההתקדמות ובסופו של דבר נותר מאחור.

 

הדמות של אונתי- אומג'ה,  נוצרה בהשראתה הגדולה של אימי. היא מייצגת את עקרת הבית הסינגפורית הטיפוסית. אישה שהקדישה את חייה למשפחתה. אבל החיים שלה הם מעבר לחיים היומיומיים, התשוקה שלה הן הדרמות הקוריאניות המוצגות מדי ערב על מסך הטלוויזיה שלה, היא חיה בעבורן, סיפורי האהבה הללו עם קשרים משפחתיים שמערכות יחסים הן במרכזן והדמויות מעט נראות אידיליות.

כשבעלה מת ובנה מחליט לחיות בארץ אחרת. היא נאלצת לנווט את חייה ללא משפחתה לחיות מחוץ לעולם שהיא הכירה טוב כל כך. היא רואה את דמותו של השחקן בדרמה הקוריאנית בכל דבר הסובב אותה. כמו סימנים שניתנו במיוחד בשבילה. כשהיא מגיעה לסאול והקבוצה שהגיעה איתה משאירה אותו מאחור. היא מוצאת משפחה חלופית אצל מדריך תיירם ואלמנה. הם נוטלים אותה תחת חסותה ומובילים אותה בקוריאה חורפית ומסייעים בידיה להבין את החיים שהיא אמורה לחיות.

 

נקודת המבט של הסרט תאפשר לנו כצופים לחוות את אותו מסע שהגיבורה עוברת עם הדמויות האחרות.

 הזמן שבו ביליתי בכתיבת התסריט, לימד אותי הרבה על עצמי, לא רק כקולנוען, אלא גם כבן זוג, אח ובן. למרות שהוא נטוע בחוויה האישית שלי, אני מאד מקווה שהוא יעביר חוויה אוניברסלית נגישה ומוכרת לאנשים רבים.

                 מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה