Translate

יום רביעי, 18 בספטמבר 2024

אורות באפלה תערוכה בינלאומית סוחפת ורב חושית אשר מנציחה סיפורי גבורה נשיים מהשבעה באוקטובר 26-5 באוקטובר 2024 מחסן 2, נמל יפו. מאת: שרית יוכפז

                                                   



אורות באפלה
תערוכה בינלאומית סוחפת ורב חושית
אשר מנציחה סיפורי גבורה נשיים מהשבעה באוקטובר

 פרויקט אמנותי נרחב בהשתתפות שחקניות ידועות מהארץ והעולם

26-5 באוקטובר 2024
מחסן 2, נמל יפו





תערוכה רב חושית חדשה בשיתוף נמל יפו של עיריית תל אביב-יפו, אשר תיפתח בנמל בין התאריכים 26-5 באוקטובר 2024, מבקשת להפנות זרקור אל סיפורי גבורה נשיים מה-7 באוקטובר 2023 - לטובת ההיסטוריה והדורות הבאים.

בוקר השבעה באוקטובר סגר את הדלת על החיים שלפניו. חשכה נוראה ירדה על ישראל, וכולנו נכנסנו לסחרור של תדהמה וכאב. בתוך החשיכה, החלו לצוץ ולבלוט סיפורי גבורתן של נשים מופלאות: הן נלחמו בבתים, בשדות, במסיבה, בבית החולים, לעיתים עם תינוקות וילדים תלויים על צווארן. לרוב ללא נשק, ללא אוכל וללא מים. שעות של היאחזות בלתי מתפשרת בחיים, מול רימונים, קלצ׳ניקובים, אש משתוללת ורוע אנושי שאין דומה לו. 

התערוכה, ביוזמתה ובניהולה האמנותי של דנה דבורין, מביאה ספריית עדויות עוצמתית, רגישה ומונגשת של אותן נשים גיבורות, ללא כל מראות הזוועה שאליהם נחשפנו בטלוויזיה וברשתות. היא נוצרה מתוך שאיפה לייצר כלי הסברתי בינלאומי אשר יכול להעביר סיפור אנושי בדרך אמנותית, ולגעת גם במי שאינו חפץ לראות את מראות הזוועה; זאת על מנת שגם בני נוער וקהל צעיר בדורות הבאים יוכלו להיחשף לעדויות החשובות וללמוד מה קרה בשבעה באוקטובר. 

עם הכניסה לתערוכה, תעטוף את המבקרים סביבה עשירה באלמנטים אמנותיים וחושיים מלאי חיים, הכוללים סרטוני אמנות בחול, סרטוני וידאו מוקרנים, מוזיקה ואפקטים קוליים, וכן אלמנטים של תפאורה התומכים במסע הרגשי של קהל המבקרים בתערוכה – כולם עוצבו בקפידה על מנת להמחיש את הסיפורים. המבקרים יובלו דרך ציר זמן שיחל בשבת בשעה 6:29, אשר יציג בפניהם שתי נקודות מבט: נקודת מבט לאומית נרחבת, אשר לוכדת את החוויות של כלל אזרחי ישראל שחזו במתרחש מרחוק, ונקודת מבט שניה אשר מתמקדת בגיבורות הפועלות ומגיבות לאירועים שהתרחשו סביבן. דרך עדותן נלמד להכיר את סיפורם של ילדיהן, בני זוגן, חבריהן לבריחה ולהישרדות בשבת הארורה.

כל יוצרי ומשתתפי הפרויקט פועלים בהתנדבות מלאה. העדויות מתוך תמלול מילותיהן המדויקות של הגיבורות מובאות באמצעות קטעי שמע שהוקלטו בידי שחקניות ישראליות ידועות, בהן: לירית בלבן , מלי לוי, רותם אבוהב, חן אמסלם, אסי לוי, עירית קפלן, אולה שור , ג׳וי ריגר, נלי תגר, מיקי קם ועוד, ולצדן גם שחקניות אמריקאיות ואוסטרליות, ובהן ג'ניפר ג'ייסון לי, רבקה דה מורניי, קייטי וולדר ועוד. קטעי השמע מוצגים על רקע אמנות חול שיצרו האמניות אילנה יהב, ציבי וקסמן וטלי ערן – אמנות המייצגת את האדמה עליה נלחמים, ואת הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לשנות את המציאות בן רגע, במחי יד.

דנה דבורין הינה היוצרת, הבימאית והמנהלת אמנותית של הפרוייקט והתערוכה. לצדה בן זיידמן – מנהל ומפיק מוסיקלי, אשר שימש כשותף מלא ליצירת התערוכה ולהלחנת פס-הקול, בשיתוף מלחינים ומעצבי סאונד אמריקאים נודעים, וכן צוות ישראלי של למעלה מ-30 מתנדבים שותפים ליצירה, אשר לקחו חלק באיסוף העדויות, עריכה, ציור, צילום, הקלטות, תרגום הפקה ועוד.

התערוכה מתקיימת בתמיכת קרן אריסון. פרטים נוספים באתר הפרויקט: https://raysoflight.co.il/


קובי ירדני, מנהל נמל יפו של עיריית תל אביב-יפו: 
"מאז 7 באוקטובר פותח נמל יפו את שעריו לתערוכות ויוזמות המסייעות לנפגעי ונפגעות וניצולי וניצולות האירועים כמו גם משפחות החטופים והחטופות ומשרתי ומשרתות המילואים. גם בתערוכה זו אנחנו מזמינים את הקהל הרחב להגיע לנמל, לחוות, להתרשם ולהתחבר לסיפורים האישיים המהווים חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה של החברה הישראלית".

על נמל יפו המתחדש :נמל יפו, הנמל הפעיל העתיק ביותר בעולם, חודש על ידי חברת "אתרים" של עיריית תל אביב-יפו הממונה על ניהול ופיתוח רצועת חוף הים של תל אביב – יפו. במקביל להמשך פעילותו השוטפת של הנמל, הכוללת דיג, חקר ביולוגי-ימי, בתי קפה, גלריות, מסעדות  ועוד, החלו בנובמבר 2019, העבודות להוספת מרחב פנאי ובילוי במסגרתן מחסן 2 ומחסן 3 הוותיקים עברו תהליך שיפוץ ושחזור ובהם קמו, בין היתר, מרכז קהילה וקיימות, חללי תרבות ומסחר, וחללי משחק  ופנאי לילדים.


אורות באפלה 
| 26-5 באוקטובר 2025 | מחסן 2, נמל יפו
שעות פתיחה [כניסה בכל שעה עגולה]:
ימי חול 12:00 עד 19:00
שישי 10:00 עד 14:00
שבת 10:00 עד 18:00
יום כיפור 11-12 באוקטובר התערוכה סגורה
חול המועד סוכות התערוכה תיפתח בשעות 12:00 עד 19:00

עלות כניסה: 40 ₪ | לתושבי דיגיתל 30 ₪

קבוצות עד 30 איש בתיאום מראש – אדוה, 050-4481160
הכניסה מגיל 16 בלבד