Translate

יום שני, 15 באפריל 2024

"פוווווווווּ כוח הנשיפה"מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב,

 

                                              
                                                               צילום לנה גוברמן


                                                          יונתן זייד


"פוווווווווּ כוח הנשיפה" מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב,

גאה להציג תערוכה חדשה לילדים (גילי 5+) ולכל המשפחה:

מאת: שרית יוכפז

מה הקשר בין בועת סבון, תרועת חצוצרה ואגרטל זכוכית? כולם נוצרו בנשיפה! 

אוצרות התערוכה מור חיימוביץ' ונגה שי-שרברק 

פתיחה לקהל הרחב: 20 באפריל 2024

התערוכה תוצג עד: 26 באוקטובר

התערוכה פווו - כוח הנשיפה מאירה מחדש את הנשיפה וחוגגת את מגוון פניה וביטוייה בתרבות האנושית. התערוכה מבוססת על פריטים מאוספי המוזיאון, מביתני הזכוכית, אדם  ועמלו, הקרמיקה והפולקלור, עבודות אמנות עכשוויות, מיצבים והפעלות אינטראקטיביות, כל אלה מובילים למסע צבעוני ורב־חושי בין חומרים, זמנים ותרבויות. המבט החדש שהתערוכה מציעה חושף את הנשיפה לא רק כפעולה פיזית, אלא גם כביטוי סמלי לכוח פנימי הנמצא בתוכנו, כוח שבימים אלה אנו – כפרטים וכחברה – נדרשים לו ביתר שאת.

 

כבר בילדותנו פעולת הנשיפה מהלכת עלינו קסם – היא מקררת לנו את המרק הלוהט, הופכת פיסת גומי לבלון צבעוני, והיא גם זו שמכבה את נר יום ההולדת ומבטיחה שמשאלת לבנו תתגשם. אז מה יש בה בנשיפה המזהה אותה עם כוח פלאי של הגשמה, יצירה ושינוי?

 

בתערוכה זו נצא למסע בעקבות הנשיפה: נפתח בסיפורי בריאת האדם שסופרו בתרבויות שונות, שבהם מתואר האל מפיח חיים בגוף הדומם. נמשיך ונתוודע לתפקידה החשוב של הנשיפה בהתפתחויות טכנולוגיות מרכזיות כמו השליטה באש וניפוח הזכוכית, ניגע בעולם הצלילים הנוצרים כאשר נושפים לתוך כלים שונים ונסיים בטקסים ובאמונות הקושרים בין הנשיפה להגשמת משאלות ויצירת מציאות חדשה.

 

נגלה איך מלבים אש עם שני מקלות וערימת זרדים, נקשיב לצלילי קונכייה שנמצאה במקדש קדום ונראה מה עשו אלים מיתולוגיים כדי לעזור לספינות בים לשוב הביתה.

 

האמנים המשתתפים בתערוכה: רימון אליגון דר, רחלה אלפסי, דינה ברמן, אולה ברנר, לנה גוברמן, שחר גייגר, זהר דביר, ברט הנסטרה, שרה וויליס, מירית וינשטוק, יעל ולוך, יונתן זייד, מיכה חנונה, יובל כהן, תמר לוי אלפסי, נעה למדן הקיני, דקלה מוסקוביץ, טל מור סיני, איילת קמחי, מיכל רינות, בוריס שפייזמן, ניב תשבי.

  

עמי כץ מנכ"ל מוז"א: "הפעולה האנושית הבסיסית של הנשיפה היא פעולה עם רבדים עמוקים ומשמעותיים לחיינו. חיי הגוף וחיי הנפש. אנחנו מתרגשים לפתוח את התערוכה פווו – כוח הנשיפה, תערוכה של אמנות ואומנות, לכל המשפחה, גדולים וקטנים, שצמחה ונוצרה מתוך אוספי המוזיאון והביתנים שלו. בואו לגלות ביחד איתנו את הכוח היוצר שבנשיפה ואת הכוח המחולל והמשנה."

 

מור חיימוביץ' ונגה שי-שרברק, אוצרות התערוכה: "הרעיון לאצור תערוכה על נשיפה הגיע מתוך זיכרון ילדות מוכר ומתוק של רגע הנשיפה על נר יום ההולדת. מרגע שיצאנו לדרך, גילינו עד כמה הפעולה הקטנה והפשוטה הזו של הוצאת אוויר מגלמת בתוכה עולם ומלואו ומחוברת למוזיאון שלנו, העוסק בין היתר ביכולתו של האדם לרתום ולשכלל משאבים טבעיים באופן יצירתי ומתוחכם.

 

התערוכה המיועדת לכל המשפחה נוצרה מתוך רצון וכוונה לממש את תפקידו החינוכי-תרבותי של המוזיאון ולחזק את החיבור בינו לבין הקהילה. דרך התערוכה אנו מבקשות לחשוף לקהל, כבר מגיל צעיר, את האוצרות המופלאים המצויים בו באופן נגיש, מסקרן ומהנה. אנו מקוות שהתערוכה תיצור עבור המבקרים – מבוגרים וילדים כאחד – הזדמנויות לחוויות משותפות, תעודד דיאלוג בין דורי ותעורר סקרנות לגלות עוד על העבר וההווה כאחד".

 

הערוכה מתאימה לילדים מגילי 5 ומעלה ולכל המשפחה

  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה