Translate

יום שני, 15 באפריל 2024

ראיון עם הרב יצחק בן אהרן רב קהילת בית הכנסת משכן הכוהנים צפון תל אביב לקראת פסח מאת: שרית יכפז


                                                       בתמונה מימין הרב מאיר לאו ולידו הרב יצחק בן אהרון
 


הרב יצחק בן אהרן רב קהילת בית הכנסת משכן הכוהנים צפון תל אביב :



"אנו הולכים ומתקרבים לחג הפסח, בספרי החסידות מובא שבכל חג וחג ישנה הארה של אותו החג ויש מעין שחזור היסטורי של מאורעות החג - באותו הזמן. לא לחינם אנו מזכירים בהגדה של פסח – "שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם" - חג הפסח מזכיר לנו שכשם שעם ישראל היה נתון בשעבוד ועבדות קשה במצרים ובכל זאת יצא משם מעבדות לחרות, כך בכל שנה ושנה אויבנו שעומדים עלינו לכלותינו הקדוש ברוך הוא מצילנו מידם, ואנו עתידים לחרות. התקופה שבה אנו נמצאים היא תקופה לא קלה ולא פשוטה כלל, כבר למעלה מחצי שנה של מלחמה בה קברנו את טובי בנינו, לאחר מתקפת ה7 באוקטובר שהייתה לאסון הלאומי הקשה ביותר שפקד את מדינת ישראל, אולם אמונתו ותקוותנו דווקא לקראת חג הפסח, שאת החג הזה נחגוג בחרות אמיתית.

133 חטופים וחטופות עדיין נמצאים בעזה, 133 חטופים וחטופות שלא ראו את בני משפחותיהם, 133 חטופים וחטופות שנלקחה מהם החרות והחופש. בעשרת הדברות הדיבר הראשון הוא "אָנֹכִי ה' אֱלֹוקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" במאה ה13 חי בספרד רב גדול בשם רבנו בחיי בספרו כד הקמח הוא שואל מדוע הדיבר הראשון בעשרת הדברות מתייחס לנס יציאת מצרים ולא לבריאת העולם או לכל מאורע היסטורי חשוב אחר שארע לעם ישראל? הוא משיב - ללמדנו כמה חשובה מצות פדיון שבויים שאלוקים פדה אותנו מבית עבדים ממצרים, ובכך ללמדנו את הערך העליון ואת החשיבות של מצוה זו וכלשונו – "כי רצה להזכיר מצות פדיון שבויים של שישים ריבוא שהוציא מארץ מצרים, והוא יותר מן הפלא העצום של בריאת העולם". כולנו תפילה שכלל החטופים והחטופות יחזור לבתיהם בריאים ושלמים וכבר בליל הסדר הזה נחגוג את החג עימם ונשמח בשחרורם.

אי אפשר להתעלם מהנס הגדול שארע לנו במוצאי שבת האחרונה, למעלה ממאתיים טילים וכטב"מים שנורו מאיראן לעבר מדינת ישראל, כמעט כולם יורטו. הנזק מזערי, אפס נפגעים בגוף למעט פצועה אחת (שאנו מייחלים להחלמתה במהרה) והתוצאות הן –  נס גלוי. זה מזכיר את אותו לילה שבו עם ישראל היה רגע לפני הגאולה ובמכת בכורות ליל טו בניסן, הסתתרו בבתים, הפחד והאימה היו גדולים וחזקים, אבל כאשר הגיע הרגע עם ישראל כולו ראה את ידו החזקה של הקדוש ברוך ואחרי מאתיים ועשר שנות גלות - היציאה אל החופש. ללמדנו שהגאולה מגיעה אחרי התופת הפחד והאימה, ולא רק, היא מגיעה בפתאומיות, זה בִּן-רגע יכול לקרות, חג הפסח הוא חג של בִּן-רגע, בִּן-רגע הבצק מחמיץ ונעשה חמץ, בִּן-רגע בליל הסדר אלוקים היכה כל בכור בארץ מצרים, ובִּן-רגע הגיעו החרות והגאולה. נזכה כולנו שבִּן-רגע תהיה מלחמה זו מאחורינו ונדע שלום, השקט ובטח. 

כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת (מיכה ז, טו) "

 

כתבה וצלמה שרית יוכפז


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה