Translate

יום שבת, 22 ביוני 2019

המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים יפתח בחודש מאי הקרוב תערוכה רחבת היקף – "שפת התכשיט" המציגה על ציר זמן של כאלף שנים דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה. מאת: שרית יוכפז





שפת התכשיט
אלף שנים של צורפות – דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה
45 צורפים ישראלים מציגים תכשיטים אמנותיים עכשוויים המתכתבים עם תכשיטים אסלאמיים מאוסף המוזיאון ומרחיבים את גבולות הצורפות המסורתית
בין המשתתפים: דגנית שטרן- שוקן, קובי רוט, רמי טריף, ורד קמינסקי, אסתי קנובל, דנה חכים - ברקוביץ ועוד
תצוגה מרהיבה של עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות על פני ציר זמן של כאלף שנים
חשיפה ראשונה לציבור של כלי כסף וזהב בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים
תצוגה מיוחדת של תכשיטי עפרה חזה (!)
תכשיטים תימנים מסורתיים פרי ידיו של הצורף בן – ציון דוד

אוצרת: ד"ר איריס פישוף

30/5/19 – 16/11/19

צורפות היא שפה. שפה, שאוצר המילים שלה הוא מתכות שונות, אבנים יקרות וחומרים חדישים ועכשוויים, המצטרפים זה לזה באינסוף דרכים, כשם שמילים מצטרפות למשפטים.
המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים יפתח בחודש מאי הקרוב תערוכה רחבת היקף – "שפת התכשיט" המציגה  על ציר זמן של כאלף שנים דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה. בתערוכה יוצגו  עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות. מוקד נוסף של התערוכה הוא הצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו במיוחד לתערוכה תכשיטים בהשראת תכשיטים מאוסף הצורפות האסלאמי הנדיר של המוזיאון.

בחלקה הראשון של התערוכה יוצגו עבודות צורפות המיוחסות לשלוש הדתות המונותאיסטיות ושנועדו לצורכי פולחן או לשימוש טקסי.
 המגוון מאפשר מבט רחב על השפה האמנותית, החומרים והטכניקות בהם השתמשו הצורפים השונים:
בפרק האסלאמי יוצג אוסף הצורפות הנדיר של המוזיאון הכולל תכשיטים וחפצי צורפות שנוצרו במהלך למעלה מאלף שנים. בין המוצגים מספר פריטים ממטמון הררי, מטמון נדיר ויקר של כלי כסף מהמאה ה- 11 , 12 שהוחבאו מסיבה לא ברורה בכד גדול במערה באיראן ונשתמרו במצב מעולה. בפרק של הנצרות יוצגו לראשונה לציבור אוסף של כלי כסף וזהב קדושים בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים. חפצים אלו שנוצרו לצורכי פולחן נוצרי הן מתנות של האומות הנוצריות השונות באירופה שנשלחו לפרנציסקנים על מנת לסייע להם בשמירת האתרים הקדושים לנצרות בארץ. בין המוצגים חפצים שנוצרו בספרד ובפורטוגל, בנאפולי ובסיציליה כמו גם באימפריה האוסטרו הונגרית מהמאה ה-16 ועד המאה ה-19.
בפרק של היהדות יוצג מבחר תכשיטי קמעות יהודיים מארצות האסלאם המשקפים את סגנון התרבות בה חיו היהודים בארצות אלו תוך שהם מבטאים שפה דומה של אומנות עממית ששירתה את המאמינים היהודים והמוסלמים כאחד. לצד הקמעות יוצגו גם כלים טקסיים שהיו בשימוש יהודים באירופה כגון מנורת שבת, גביע לקידוש והדס בשמים באדיבות אוסף משפחת גרוס.

החלק השני של התערוכה עוסק בצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו בהזמנת המוזיאון עבודות צורפות ותכשיטים השואבות את השראתן מאוסף הצורפות האסלאמי של המוזיאון כשהם מתייחסים לחפץ ספציפי, מוטיב, היבט צורני או משמעות. העבודות שנוצרו פורצות את תחום הצורפות המסורתית לטובת עיסוק בתכנים הנוגעים בזמן ובמקום בו אנו חיים. עבודות הצורפות החדשות יוצגו לצד מקור השראתן מאוסף המוזיאון, מפגש היוצר דו שיח מסקרן בין עבר והווה, מסורת ושינוי.  בין המשתתפים: דגנית שטרן-שוקן וקובי רוט שיצרו בהשראת בובות תיאטרון הצלליות התורכי המוצגות במוזיאון, ארבע דמויות של שני צמדים המייצגים קונפליקט. הדגש בעבודתם הוא על ההיבט האנושי של הדמויות, באהבת אדם ובתרבויות שמדברות זו עם זו. ריל גרינפלד יצרה תכשיט פוריות מודרני, תליון כקופסת פלסטיק שבתוכה גלולות למניעת הריון בהשראת תכשיט פוריות ברברי ממרוקו מהמאה ה 19. רמי טריף יצר 50 סיכות דש גבריות עם גלעין זית עשוי כסף בצורות שונות. עבודתו מבקשת להאיר את התפיסה הפטריארכלית המשתנה של הגבר הערבי החדש. 
בחלקה השלישי של התערוכה יוצגו תכשיטיה של הזמרת המנוחה עפרה חזה. אלו תכשיטים מסורתיים של יהדות תימן שיצר במיוחד עבורה הצורף בן ציון דוד. האחרון דור שמיני לצורפים מנג'רן שבצפון תימן שלמד את המלאכה בילדותו מאביו ולקח על עצמו כשליחות לשמר את רז הצורפות התימנית.
עוד יוצגו בתערוכה תכשיטים שיצרו הצורפים הבדואים חסיין אעווד ובנו מנסור בני שבט הג'באליה השוכן למרגלות מנזר סנטה קתרינה בחצי האי סיני. התופעה של צורפים בני שבט זה היא בבחינת יוצא דופן שכן  תכשיטי בדואים בסיני הובאו לרוב מחצי האי ערב בידי עולי רגל ששבו ממכה. תכשיטיהם של השניים מוצגים באדיבות אוסף פרטי.  

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‎Sarit Yochpaz‎‏‏

טלפון: 02-5661291
שעות פעילות המוזיאון:
שני – רביעי : 10:00- 15:00
חמישי: 10:00- 19:00
שישי – שבת: 10:00 – 14:00

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏3‏ אנשים‏, ‏‏כולל ‏‎Sarit Yochpaz‎‏‏, ‏‏‏אנשים עומדים‏ ו‏בתוך מבנה‏‏‏‏‏

מומלץ בקרתי בתערוכה.
מאת: שרית יוכפז כתבת ועורכת 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה