Translate

יום ראשון, 11 בספטמבר 2022

במדיטק מוזיאון העיצוב חולון מציג את תערוכת האופנה הגדולה ביותר שהוצגה על חייו ויצירתו של מעצב-העל אלבר אלבז, מאת: שרית יוכפז

 


שרית יוכפז עם אחיו של אלבר אלבז בתערוכה 

                                                             מעצב-העל אלבר אלבז





המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון גאים לחשוף את התערוכה:

"אלבר אלבז: מפעל החלומות" מאת: שרית יוכפז

תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב חולון

ספטמבר 2022 - מרץ 2023

פתיחה לקהל הרחב: 15 בספטמבר 2022
אוצרת: יערה קידר

 




מוזיאון העיצוב חולון מציג את תערוכת האופנה הגדולה ביותר שהוצגה אי פעם על חייו ויצירתו של מעצב-העל אלבר אלבז,

מגדולי המעצבים בעולם, והמעצב הישראלי המצליח בעולם.

התערוכה, המתפרשת על פני כל מבנה מוזיאון העיצוב חולון, היא התערוכה המקיפה ביותר שהוצגה עד כה על אודותיו, ויוצגו בה פריטים רבים שלא נחשפו מעולם.  מחווה מרגשת ונוגעת ללב החוגגת את חייו ואת יצירתו.

 

"הדבר היחיד שאני לא עושה זה לסכם. אני לא עושה רטרוספקטיבות."

- אלבר אלבז

 

""The only thing  I do not do is summarize. I do not do retrospectives.

Alber elbaz

 





דני וייס, מנכ"ל המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון: "מוזיאון העיצוב חולון גאה להציג בפני הקהל הישראלי, את התערוכה המרגשת, המרהיבה והמרתקת המוקדשת לגדול המעצבים הישראליים בעולם אלבר אלבז, אשר נפטר בפתאומיות אשתקד. מאמצים ואמצעים חסרי תקדים הושקעו בתערוכה זו, שהיא מהמורכבות והיקרות ביותר בתולדות המוזיאון. צוות המוזיאון בראשות מיה דבש האוצרת הראשית  ויערה קידר אוצרת התערוכה, הצליחו לברוא פסיפס מרהיב המציג את מכלול יצירתו ואישיותו של אלבר אלבז, תוך עמידה בסטנדרטים בלתי מתפשרים. התערוכה פורסת ורוקמת מחדש את עולמו של אלבר אלבז, מתחילת דרכו בעיר חולון בה גדל וחונך ועד לשיאים אליהם הגיע בעולם. זוהי תערוכה המזמינה את המבקרים בה, מישראל ומהעולם, לחוויה אישית ומרגשת, אך גם אוניברסלית ומעוררת השראה, כראוי לאיש עצמו".

 


                                                  שרית יוכפז אמו ואחיו של אלבר אלבז

מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: ״אנחנו נרגשים לפתוח תערוכה של אלבר אלבז שגדל בחולון ופרץ ממנה לעולם. לאלבר אלבז הייתה יכולת נדירה להתבונן בעולם ובבני אדם בגובה העיניים ובה בעת להתבונן בכל ממבט על, אוניברסלי. את התכונה הנדירה הזו אנחנו שואפים לייצג בתערוכה – מבט ממוקד ואינטימי בתחנות חייו של אלבר ומבט רחב על יצירה חובקת עולם, של יוצר שהוא בעל כישרון יוצא דופן ובה בעת מאוד אנושי. תערוכה זו היא גם הזדמנות מיוחדת להציג את היכולת של עולם העיצוב לעסוק ביצירה של אדם, זמן קצר כל כך לאחר לכתו, במקצועיות וברגישות הראויה.״

 

יערה קידר, אוצרת התערוכה: ״אלבר היה לכוכב על בעולם האופנה העולמי אך גם נשאר אדם אהוב, נדיב וצנוע. הוא נהג לומר שאינו אוהב סיכומים ואינו עושה רטרוספקטיבות. התערוכה ׳אלבר אלבז - מפעל החלומות׳ שואבת השראה מרוחו ומאישיותו הכובשת – היא אינה מנסה לסכם, אלא לספר למבקרים סיפור חדש של אופנה ורגש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים וחולמות חדשים. דרך יותר מ-100 מערכות לבוש שהן שיאים של אופנה, מאות צילומים, קטעי וידאו, חפצים ופריטים אישיים, התערוכה מציגה בפעם הראשונה לקהל הרחב את החומרים שמהם עשויים החלומות של אלבר, מילה שבה הרבה להשתמש כדי לתאר את עבודתו. ׳אהבה׳ הייתה מושג מנחה נוסף בחייו והתערוכה היא, יותר מהכל, סיפור אהבה לאלבר. זו הזמנה להכיר את מעצב העל המהפכני, להתוודע לסיפור חייו המרגש, לאישיותו הכובשת ולהתאהב.״

 

כל חללי המוזיאון מוקדשים למסע מרגש בין אבני הדרך במסלול האופנה של מעצב-העל אלבר אלבז, שנפטר אשתקד מקורונה. בתערוכה מוצגים דגמי קוטור, חומרי ארכיון נדירים, חפצים אישיים וצילומים שמעולם לא נחשפו לקהל, וכן קולקציית ההשקה שעיצב אלבז למותג שלו, AZ FACTORY שלא הוצגה עד היום במוזיאון, שמלה שעיצב לשחקנית ההוליוודית מריל סטריפ, ועוד הפתעות רבות שלא נחשפו מעולם.

 

במסגרת התערוכה מוצגים גם דגמי התצוגה LOVE BRINGS LOVE – אירוע שלא היה כמותו בהיסטוריה של האופנה העולמית, אליו התגייסו 46 מטובי בתי האופנה בעולם ליצירת דגמי מחווה בהוקרה לזכרו של אלבר - ביניהם : ורסצ'ה, גוצ׳י, בלנסיאגה, כריסטיאן דיור, ג׳יורג׳יו ארמני, האירוע התקיים ביוזמת בן זוגו, אלכס קו, והמותג AZ FACTORY.

 

 

אלבר אלבז, מעצב-על ואגדת אופנה בין-לאומית. נולד בקזבלנקה מרוקו,

גדל בחולון,  למד ב"שנקר", עבר לניו יורק, כבש את פריז

והותיר אחריו מורשת מפוארת ששינתה את פני האופנה לנצח.


 

אלבז (1961–2021) חלם ונשם אופנה מילדות, ונחשב לעילוי בקרב מעצבי האופנה בעולם. התערוכה היא הזדמנות לספר ולחוות את סיפורו יוצא הדופן. אלבר היה ידוע לא רק בכישרונו הייחודי לעיצוב, אלא גם בזכות חזון חדשני ויכולתו הנדירה לספר סיפור, לגעת ולרגש. הוא היה אדם שנאהב והוערך על ידי רבים בכל העולם והשפיע על יוצרים רבים. החלומות, הכוח המניע בחייו, מקבלים מקום של כבוד במרכז התערוכה, לצד דגמי קוטור מרהיבים.

 

אלבר אלבז, כפי שנהג לומר, לא אהב לסכם, ולא אהב רטרוספקטיבות. התערוכה נאמנה לדרכו: היא אינה שואפת לסכם ולסיים, אלא לפתוח סיפור חדש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים חדשים: לאפשר למבקרים להכיר, ולהתאהב. התערוכה נפרשת על פני כל חלקי המוזיאון ומזמינה את המבקרים לחוויה אישית ומרגשת, אך גם אוניברסלית, שכולה השראה:

 

הגלריה התחתונה מתחילה דווקא מנקודת השיא האחרונה בחייו: השקת המותג שלו, AZ FACTORY

 המותג, סטארט אפ אופנה מהפכני, נולד ב-2021 לאחר ארבע שנות הפסקה שלקח אלבר מעולם האופנה, במטרה לענות על השאלה – מהו עתידה של האופנה?

 

אלבר, שתמיד היה עסוק במה נשים רוצות, בחר להעניק להן פתרונות חדשים: התאמה למבני גוף רבים ושונים, התאמה לאורח חיים אקטיבי, חשיבה על קיימות ואיכות הסביבה, ושילוב בין קוטור ועשייה מסורתית לבין טכנולוגיה.

 

הקולקציה נחשפה לראשונה בינואר 2021, וזו הפעם הראשונה שהיא מוצגת כתערוכה במוזיאון. עיצוב החלל נוצר בהשראת חלונות הראווה המפורסמים שיצר לאורך השנים אלבר לבית לנווין, בחלוקה למקומות השונים שעיצבו את מסלול חייו: טנג׳יר, חולון, פריז וניו יורק. כל קבוצה בחלל מדגימה כיצד ביצירתו האחרונה אסף אלבז את המיטב מכל תחנה בחייו, ולבסוף יצר שפה חדשה של אופנה שמזמינה אותנו לראות ולחשוב על העתיד.

 

המסדרון ההיקפי מזמין את המבקרים למסע של 54 מטרים בעקבות סיפור חייו של אלבר, הכולל את כל התחנות המרכזיות ואנשי המפתח בחייו, ציטוטים, סיפורים, אנקדוטות, ויותר מ-300 צילומים ואיורי אופנה, חפצים אישיים ופריטי ארכיון שלא נחשפו מעולם.

 

הגלריה העליונה היא עיבוד חדש לתצוגת המחווה של מעצבי העל שעלתה לזכרו של אלבז בפריז בסוף 2021. התצוגה ״אהבה מביאה אהבה״ הייתה אירוע חסר תקדים בהיסטוריה של האופנה. בן זוגו של אלבז, אלכס קו, יזם יחד עם המותג AZ FACTORY תצוגת אופנה בה הציגו 46 מעצבי האופנה המובילים בעולם מערכות לבוש מקוריות ועוצרות נשימה, בהשראתו של אלבר. התצוגה הייתה הגשמת חלום של אלבר, שחלם ליצור תצוגת אופנה שתאחד את מיטב מעצבי העולם כדי להציג מסר של שלום בעיתות מלחמה. הדגמים מאותה תצוגה מוצגים בחוויית מולטימדיה מקורית שעוצבה במיוחד לתערוכה. את ההשראה שאב אלבר מתצוגת אופנה נודדת של בובות, שהתקיימה בפריז ב-1945 בהשתתפות מיטב מעצבי הקוטור של פריז. את באי הגלריה תקבל מחווה נוספת לאלבר: מיני-תערוכה של אופנת על ובה יותר מ-30 בובות פורצלן מהאוסף הפרטי של אלבר, שמוצגות בפעם הראשונה לקהל. כל בובה היא דגם מוקטן של מיטב העיצובים האיקוניים שעיצב לבית לנווין.

 

גלריות נוספות בתערוכה מציגות את ״שמלת השלום״ שעיצב אלבז בהשראת ציורי הכלות של מארק שאגאל, ואת השמלה האייקונית שעיצב אלבר בהזמנה אישית למריל סטריפ לטקס האוסקר 2012, שנשלחה אישית על ידיה לתערוכה;

 

כמחווה לארוחות הערב שאהב אלבר, "גלריית מרגלית" הופכת בתערוכה לשולחן ערב ערוך בשילוב חוויית הקרנה ייחודית, המזמינה את המבקרים לשבת ולהאזין לרגעי השיא מההרצאות הפופולריות ומלאות ההומור שערך אלבר אלבז במסעותיו בעולם.

 

חלל "המעבדה" הופך בתערוכה לחוויית וידאו בת 8 דקות – המוקרנת על 3 מסכים עם סאונד היקפי המאפשרת למבקרים להיכנס לעולמו של אלבז בבית לנווין – באטליה, מאחורי הקלעים, ועל מסלול התצוגות.

 

 


·         אוצרת התערוכה: יערה קידר (״הנשף״, ״ז׳ה טם, רונית אלקבץ״). 

·         קריאייטיב דיירקטור: קייטי ריס, שליוותה את אלבר לאורך 15 שנים ועבדה עם אלבר על כל הפרויקטים הייחודיים שלו: מחלונות הראווה ועד הספרים, וכן ביימה את תצוגת האופנה ״אהבה מביאה אהבה״ בפריז.

ליצירת התערוכה שותפים הצוות המקצועי הבינלאומי שליווה את אלבר במשך שנים:

·         אלכס קו, בן זוגו של אלבר ושותפו לדרך המקצועית.  

·         שלי ורטהיים, שהייתה מורתו של אלבר אלבז מאז שנקר, וליוותה אותו בדרכו המקצועית במשך מעל ל-20 שנה, שהיתה יועצת ליצירת התערוכה.

·         אשת התקשורת הבינלאומית הניה דסטל

·         סטודיו העיצוב Stinsensqueeze שליוו את אלבז בפרויקטים מיוחדים כגון תערוכות וספרים, אנשי AZ FACTORY וכן צלמים, אמנים, עורכי וידאו ועוד. 

·         את יצירת התערוכה ליוותה באהבה גם משפחתו של אלבר אלבז בישראל.

 



                                                         צילום: אלעד שריג

רשימת המעצבים המשתתפים בתערוכה לפי סדר ה-ABC:

AZ FACTORY, אלבר אלבז \ אלאיה, פיטר מיולייר \ אלכסנדר מקווין, שרה ברטון \ בלנסיאגה, דמנה וסאליה \ בלמיין, אוליבייה רוסטאן \ בוטגה ונטה, דניאל לי \ ברברי, ריקרדו טישי \ קזבלנקה, שארף טאז'ר\ קלואה, גבריאלה הירסט \ כריסטיאן דיור, מריה גרציה קיורי \ כריסטופר ג׳ון רוג׳רס \ קום דה גרסון, ריי קוואקובו \ דריס ואן נוטן \ פנדי, קים ג׳ונס \ ג׳יאמבטיסטה ואלי \ ג׳יורג׳יו ארמני \ ז׳יבנשי, מת׳יו מ. וויליאמס \ גוצ׳י, אלסנדרו מיקלה \ גואו פאי \ הרמס, נאדז׳ וני-סיבולסקי \ איריס ואן הרפן x אדובי \ ז׳אן פול גוטייה \ לנוון, ברונו סיאללי \ לואווה, ג׳ונתן אנדרסון \ לואי ויטון, ניקולה גסקייר \ מזון מרג׳יאלה, ג׳ון גליאנו \ אוף-ווייט, וירג׳יל אבלו \ ראף סימונס \ ראלף לורן \ ריק אוונס \ רוזי אסולין \ סאקאיי, צ׳יטוסה אבה \ סן לורן, אנתוני וקרלו \ סקיאפרלי, דניאל רוזברי \ סימון רושה \ סטלה מקרטני \ תבה מגוגו \ תום בראון \ תומו קויזומי \ ולנטינו, פייר-פאולו פיצ׳ולי \ ורסצ׳ה, דונטלה ורסצ׳ה \ וטמנטס, גורם ווסאליה \ ויקטור ורולף, ויקטור הורסטינג ורולף סנורן \ בית ויויאן ווסטווד, ויויאן ווסטווד ואנדריאס קרונטהלר \ וולס בונר, גרייס וולס בונר \ Y פרוג׳קט, גלן מרטנז \ סטודיו AZ Factory

 

רכישת כרטיסים דרך אתר מוזיאון העיצוב חולון

https://www.dmh.org.il/

 

דמי כניסה לתערוכה:

מבוגרים 45 ₪, נוער (17-11) – 35 ₪, ילדים (10-5) – 25 ₪, חיילים בשירות חובה/נכי צה"ל/שירות לאומי – 30 ₪, סטודנטים/נכים – 30 ₪, אזרחים ותיקים תושבי ישראל – 50%, תושבי חולון – 32₪, ידידי מוזיאון העיצוב חולון – חינם וחברי אקו"ם – חינם. ילדים עד גיל 5- חינם.

 

שעות פתיחת התערוכה:

שני 16:00-10:00 ; שלישי 20:00-10:00; רביעי 16:00-10:00; חמישי 18:00-10:00; שישי 14:00-10:00;

שבת 20:00-10:00

 

השאלות נוספות בתערוכה באדיבות Maison Bonnet ומריל סטריפ.

 

התערוכה בתמיכת עיריית חולון, משרד התרבות המכון הצרפתי בישראל

 

התערוכה בחסות:

כלמוביל - מרצדס

קבוצת אירני - פקטורי 54 

מוראל, יצרנית הרמקולים היחידה בארץ

 

תודת המוזיאון נתונה לקבוצת ריצ׳מונט ובית האופנה AZ FACTORY  על השאלת הדגמים לתערוכה.          

 

על מוזיאון העיצוב חולון:

מוזיאון העיצוב חולון הוא מוזיאון העיצוב היחיד בישראל, והוא מדורג בין 15 מוזיאוני העיצוב החשובים בעולם. המוזיאון, שעוצב על ידי האדריכל והמעצב רון ארד, זוכה מאז פתיחתו לחשיפה בינלאומית רבה, מושך מבקרים רבים ומעורר עניין באישים ובכירים בעולם העיצוב, התרבות, הכלכלה והתעשייה מהארץ ומהעולם. מאז פתח את שעריו ב־2010 אירח המוזיאון יותר מ־50 תערוכות בינלאומיות ומעלשני מיליון מבקרים. המוזיאון הוא אחד ממוסדות המדיטק בחולון, ונתמך ע"י עיריית חולון ומשרד התרבות והספורט.

המבנה ומתכנניו זכו בפרס החדשנות והעיצוב השנתי של המגזין הבינלאומי Condé Nast Traveler, שגם כלל את המוזיאון ברשימת "פלאי תבל" החדשים בתחום האדריכלות, והוא ממשיך לזכות לתגובות ולביקורות אוהדות בתחום התרבות. המוזיאון הוא מוקד בינלאומי מוביל לחדשנות בתחום העיצוב וחלק ממחויבות מתמשכת של עיריית חולון לקידום התרבות והחינוך בעיר.

בשנה האחרונה הציג מוזיאון העיצוב חולון את תערוכת האופנה הגדולה ביותר שהייתה עד כה בישראל – "הנשף", שאצרה יערה קידר, וביקרו בה למעלה מ־150,000 מבקרים. "הנשף" הייתה התערוכה המצליחה ביותר של מוזיאון העיצוב חולון. לאחריה בשנת 2022 הוצגה תערוכת דיזיין ארט "אוברדוז" מאוספה של גלילה ברזילי הולנדר.

 צילום: אלעד שריג

מומלץ בחום להגיע לתערוכה.

מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה