Translate

יום שני, 18 בספטמבר 2017

השקת הספר על חייה ופועלה, של אילנה גור וביקור במוזיאון ביפו . מאת: שרית יוכפז

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
מימין אילנה גור.

ספר חדש מציע מבט רחב ורטרוספקטיבי על חייה ויצירתה של אילנה גור, מהאמניות והאספניות הוותיקות והבולטות בארץ, והשפעתה על עולם האמנות בארץ ובעולם.
השקת הספר על חייה ופועלה, שהוא בגדר קטלוג נרחב הכולל גם עבודות חדשות מהעשור האחרון, תיערך ב"מוזיאון אילנה גור", ביתה הפרטי אותו הפכה למוזיאון הפתוח לקהל הרחב.

  עורכת קטלוג: צופיה דקל-כספי| 
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

אילנה גור היא יוצרת, אמנית, פסלת, מעצבת ואספנית אמנות אינדיוודואליסטית ואוטודידקטית. מקורות ההשראה שלה פזורים ברחבי העולם, אך העשייה שלה נעוצה עמוק בישראל. הספר החדש על יצירתה מציע מבט רחב על חייה המרתקים של גור ועל פריטי יצירתה, בשילוב עבודות חדשות שלה ופרטי אספנות מהעשור האחרון, תוך העמקה בעשייה המשולבת הרוחשת במוזיאון הפרטי, שהוקם לפני למעלה מעשרים שנה. בין חללי המוזיאון, שממוקם בלב יפו העתיקה ומביט לים, מוצגות למעלה משש מאות יצירות של אמנות ישראלית, בינלאומית ואתנית, בהן עבודותיהם של מנשה קדישמן, יעקב אגם, יגאל תומרקין, יצחק דנציגר, משה קופפרמן ואחרים, לצד איסוף מתמיד של אמנים יוצרים צעירים ומבטיחים שהיא מגלה כל הזמן.

גור נולדה בטבריה (1936), חיה תקופה קצרה בחיפה ובירושלים, נישאה ועברה ללוס-אנג'לס, ולבסוף השתקעה על הקו בין ניו-יורק ויפו העתיקה. זמנה מחולק בין שני המקומות השונים כל כך זה מזה, אך מכנה משותף אחד קושר ביניהם: אוכלוסיה רב-תרבותית. בשנת 1995 פתחה את ביתה הפרטי ביפו למבקרים, והפכה את חלקו הגדול למוזיאון תוסס הפתוח לקהל הרחב. המוזיאון הוקם בביתה הפרטי ביפו והוא מיוחד בכך, שבעוד מוזיאונים אחרים הממוקמים בבתים חוגגים את עשייתם של אלו שהתגוררו בהם ואינם עוד בין החיים, במקרה הזה אילנה גור פתחה את ביתה לקהל עוד בחייה.

גור מעולם לא הקפידה על גבולות העיסוק האמנותי, לא ביצירתה ולא בפעילות האיסוף שלה. הרהיטים והכלים שהיא יוצרת הם בעלי נוכחות בוטה. תחילה התמקדה בפיסול ובעיצוב חפצים, הרבתה לעבוד בברונזה ועם הזמן עברה לעצב בברזל בניין. כיום היא עובדת בברזל, בעץ ובבטון, שבהם היא משלבת חומרים פלסטיים שקופים, חפצים ופריטים מצויים, כמו אריגי טקסטיל וחומרים מן החי. רוב הפריטים באוסף האמנות של גור, כולל יצירותיה-שלה, משתנים תדיר- אל מאגר הדימויים הקבוע שלה הצטרפו בעשור האחרון גולגלות של פרות וגמלים, ורכיבים בלתי צפויים כמו פעמוני פח שהוסבו לנברשות. בחפצים היא מבקשת לשמר את השימוש הנוח, ואילו בעבודות האמנות היא מחפשת את אי-הנוחוּת דווקא.


בחירות אישיות הן המפתח להבנת האוסף האקלקטי במוזיאון, טעמה האישי של גור ניכר בכל רכישה ובאופן הצבתה בחלל. בדרכה כאמנית אוטודידקטית, גור "פועלת מהבטן" גם כאספנית, שמתרגשת מהמהלך הנסיוני. היא רוכשת מה שהיא אוהבת, לרוב מחוץ למדדים המקובלים של שיקולים כלכליים או 
אוצרותיים.

המקבץ שהתגבש בארבע קומות המוזיאון, משקף את מה שעומד מאחורי בחירותיה: רצון עז לשתף אחרים בחוויותיה, בסקרנותה, בהקשרים שהיא מוצאת בין דברים ובחשיבות שהיא מייחסת למעשה האספנות ככלל, ושל אמנות צעירה בפרט. הספר החדש הוא בגדר סיכום חייה ופועלה של אילנה גור.
example

אירוע השקת הקטלוג החדש התקיים ביום ו' ה-15/9 בשעה 12:00, באירוע קוקטייל צהריים.
נשאו דברים: אילנה גור, ועורכת הקטלוג - צופיה דקל-כספי .
לרגל האירוע, ביום זה נפתח המוזיאון בחינם לקהל הרחב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה