Translate

יום ראשון, 10 בספטמבר 2017

חשיפה ראשונה של תערוכות העונה הישראלית לעיצוב 2017- חולון- לקראת הפתיחה החגיגית מאת: שרית יוכפז


רן מינקובסקי.
 
סיור עיתונאים ו
הסיור התקיים ב-10.9.11


ירון מינקובסקי – "רוקם החלומות" עבר, הווה, עתיד - ציוני דרך - תערוכה רטרוספקטיבית ראשונה של ירון מינקובסקי מבכירי מעצבי האופנה בישראל שתציגלמעלה משלושים שנות יצירה של עיצובים גדולים מהחיים בהם דגמים מקולקציות אייקוניות : אלף לילה ולילה שלבשו דץ ודצה באירוויזיון, ירושלים של זהב שעיצב עבור גוטקס, קלידוסקופ, פופ ארט ועוד



                                      צילום: גברא מנדל ז"ל

מעלה, מעלה! צביקה פיק: התערוכה - תערוכה ייחודית המוקדשת לצביקה פיק, אייקון הפופ הראשון שזעזע ועדיין מזעזע את התרבות הישראלית משנות השבעים ועד היום והפך למאסטרו של שנות האלפיים. מבט  חדשני ומעניין על פיק – עשייתו האמנותית, המוזיקלית והאופנה החדשה שהוא בישר וכן על האופן שבו הוא אתגר את הגבריות הישראלית, "הכוכבות" ופולחן הסלבריטאיות והערצה.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

עם אורה לפידות וחני  נחמני


צביקה פיק, אשר פרץ לתודעת הקהל הישראלי בתחילת שנות השבעים כשנבחר לככב בתפקיד הראשי כשחקן וזמר במחזמר "שיער", נחשב לתופעה תרבותית יוצאת דופן ומעוררת השראה.
זכייתו בעשרות פרסים והשפעת תרבות הגלאם, הרוק והניו וויב מהפופ הבינלאומי של שנות השבעים והשמונים הפכו אותו לאייקון תרבותי, שסלל את הדרך לאמנים ישראלים, המעזים לשבור גבולות מגדריים. במשך כל הקריירה מזעזע פיק את התרבות הישראלית בשלל תלבושות צבעוניות, מלודיות מורכבות, שפת גוף חושנית וסיבובי הופעות, שזוכים להצלחה מסחרית מרשימה. מצד אחד, מקומו בלב הקונצנזוס בטוח ויציב ומצד שני, דמותו השנויה במחלוקת מאתגרת בכל פעם מחדש את הגבריות הישראלית.

בספרו של העיתונאי דודו אורן "מלאך או שטן" מצוטט ד"ר ארי ברנדס, סוציולוג חברתי, שמנסה להסביר את התופעה: "חברו בו יחד עשרות מרכיבים שהפכו אותו למה שהינו. המגוון הזה עושה אותו כל כך יוצא דופן ומיוחד..." ואכן בבואנו ללמוד על "תסמונת פיק" נחשפנו למרכיבים רבים בדמותו, אשר אופייניים, לתופעת ההערצה וההזדהות עם כוכבים בעולם הבידור. "יש בו מגנטיזם חייתי- חושני. איכות ערפילית, משהו שלא מן העולם הזה, שקשה להגדיר, וכח משיכה שאינו נראה בתצלומיו. יש בו מידה גדושה של ביטחון עצמי – אך יש בו רגישות המבצבצת רק כאשר מיטיבים להכירו..." ציטט אורן בספרו את העיתונאית סנדרה סקרבק (ידיעות אחרונות).

ביטחון עצמי זה הוא שהוביל אותו לתפקידו פורץ הדרך על בימות התיאטרון הישראלי כאשר נבחר לגלם את דמותו של קלוד, במחזמר "שיער", תפקיד אשר כאילו נכתב עבורו, הן בדמיון בין הדמויות והן בתחושת ההזדהות העמוקה של פיק עם התפקיד והמסר. המחזמר הפך ללהיט מסחרר ומכאן הסימנים העידו כי דרכו של פיק אל הפסגה לא רחוקה לבוא. מכאן שואבת תערוכה זו את עוצמתה ומנסה להתחקות אחר נקודות בקריירה ארוכת השנים שממשיכה עד ימים אלה ונגלתה לנו בשיא תפארתה בצילומים הרבים שערכו איתו בכירי הצלמים בישראל, הפרסים הרבים שזכה עבור יצירותיו, קשריו המקצועיים והליווי המוסיקאי ליוצרים רבים בזמר העברי, סגנון האופנה שיצר והכתיב וההיסטריה שלא היתה שניה לה. נדמה כי פיק היה עבור הקהל הישראלי האליל שכולם חיכו לו. ב"עיר הנוער" ובתכניות הבידור של הערוץ הראשון, באולמות המופעים ובפסטיבלים תחת כיפת השמיים. ההדדיות שבין הנוכחות הבימתית שלו לבין קהל המעריצים הסוער הובילו למערכת יחסים ארוכת שנים, אשר, כאמור, נמשכת עד ימים אלה ובאה לידי ביטוי בתערוכה זו.

למרות העשורים הרבים שבהם יצר וממשיך ליצור, ואולי גם בזכותם, לצביקה פיק הזכות להיקרא מקצוען. "כל הופעה בשבילי זה משהו מיוחד" צוטט ואכן, כפי שניתן לצפות בקטעי הוידאו המוצגים בתערוכה, אין כמעט הופעה אשר דומה לקודמתה והמשחק, אשר מנהל פיק עם המצלמה, שמים את הצופה בכל פעם מחדש במקום אחר ביקום. פעם זה בגן רומנטי תחת אור הירח, פעם על במה אפופת עשן, פעם מאחורי הקלידים, שכל כך מזוהים עימו ובאמצעותם יצר שפה חדשה במוסיקה הישראלית, שבהחלט ניתן להגדיר אותה כמשחק מקדים, זה שבמשך דקות ארוכות מכניס אותך לקצב, לסגנון ובעיקר לחלומות, שצביקה בעצמו רוקם, מנפץ וחוזר חלילה. עד להופעה הבאה.


כמו המוזיקאים הישראלים, שדורות מהם הושפעו מפיק ומיצירתו, הייתה ועדיין יש לו השפעה גם על יוצרים מתחומים שונים. האמנים והמעצבים המשתתפים בתערוכה מתייחסים ביצירות המוצגות, כל אחד ואחת בדרכם הייחודית, לדמותו יוצאת הדופן של צביקה פיק, ליצירתו, לסיפור חייו ולמושג ה"כוכבות". 

וזאיקה מקומית - תערוכת יחיד של חני נחמני - במסגרת התערוכה יוצגו יצירותיה המקוריות במוזאיקה המחברות שברים ישנים לכדי שלמות חדשה ומשקפות את אהבה לחומרים ולצבעים ונותנת ביטוי לרגשות ולרעיונות

.רפי וזאנה
ד"ר גיא מורג
בתוכנית:

סיור בתערוכה "רוקם החלומות" עם האוצרת אילנה כרמלי והמעצב ירון מינקובסקי (גלריית המשכן "בית מאירוב"- רח' הרצפלד 31, חולון)

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.


סיור בתערוכה "פסיפס מקומי" עם היוצרת חני נחמני (גלריית חנקין - רחוב חנקין 109, חולון).
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
עם ירון מינקובסקי.מעצב אופנה

סיור בתערוכה "מעלה מעלה" בגלריית החווה- עם האוצרים גיא מורג ורפי וזאנה ומעצבים המשתתפים בתערוכה (גלריית החווה -רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון)
מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה