Translate

יום שבת, 11 בנובמבר 2017

"מארק שאגאל: חיי" גלריית אלטמן מציגה: תערוכת ליטוגרפיות נדירות של האמן היהודי הנודע התערוכה, שתפתח ב-9 בנובמבר, תציין 130 שנה להולדתו מאת: שרית יוכפז


"מארק שאגאל: חיי"
גלריית אלטמן מציגה: תערוכת ליטוגרפיות נדירות של האמן היהודי הנודע התערוכה, שתפתח ב-9 בנובמבר, תציין 130 שנה להולדתו

גלריית אלטמן מציינת 130 שנה להולדתו של האמן היהודי הנודע, מארק שאגאל, בתערוכת ליטוגרפיות חדשה ויחידה מסוגה בארץ.התערוכה,"מארק שאגאל: חיי", תפתח ב-9 בנובמבר ותוצג עד ה-1.12.2017.
במסגרת התערוכה,  יוצגו הדפסים נדירים בשחור-לבן ובצבע, בחלקם לראשונה בישראל. ההדפסים כולם מתוך האוסף הפרטי שבבעלות הגלריה. לראשונה במסגרת תערוכה אחת יוכל הקהל לראות הדפסי יצירות של מארק שאגאל מהסדרה התנכ"ית לצד יצירות המוקדשות לויטבסק, העיירה בה נולד ובה נרקמו זיכרונות ילדותו של האמן לצד יצירות שנוצרו כמחווה לפריז, העיר האהובה עליו אותה אימץ בחום.
בין העבודות הנדירות בתערוכה, שכוללת יותר מעשרים ליטוגרפיות מתקופות שונות, יוצגו:
"שמש צהובה" (1968); "Chloe Dressed And Caped By Cleariste (1961) וכן "הבופון" (1965), מונוטייפ נדירה וחתומה בידי האמן. מחיר הליטוגרפיות בתערוכה נע בין 6,000-130,000 דולר.
מארק שאגאל נולד ביולי 1887 למשפחה חסידית והתחנך בחדר המקומי בו למד עברית ותנ"ך. התכנים התרבותיים שספג מצאו את מקומם שנים לאחר מכן ביצירתו שמשובצת במוטיבים יהודיים. רבים מהאלמנטים הפנטסטיים והאלגוריים יצירתו הושפעה מהחיים בשטעטל היהודי בו גדל: דימויים של פרה כתומה, מלאך, כנר על הגג ותרנגול בראש מגדל אייפל, מאהבים מרחפים מעל העננים וציפורים מזמרות על אהבה.




ביצירתו של שאגאל מתערבבים זה בזה החיים והפנטזיה. זה בנוסף לשימוש בצבעים עזים יצרו עבודות עוצמתיות ובלתי נשכחות. שאגאל מעולם לא ניסה להציג מציאות טהורה אלא ליצור אווירה ייחודית דרך עולם הדמיון.
אמברואזוולאר, ידידו של שאגאל וסוחר אמנות נודע, הזמין אותו ליצור בעבורו סצנות מתוך התנ"ך. שאגאל ניצל את ההזדמנות למסע לירושלים על מנת לגלות ולחוות את ארץ הקודש. בפברואר 1931 הגיע לישראל לראשונה לביקור שנמשך חודשיים. מאוחר יותר אמר לחבר: "בישראל נפתחו בפניי שערי התורה ודברים נוספים שהם חלק מהווייתי".
כששב מהביקור המטלטל יצר 105 גיליונות של תחריטים. מאוחר יותר יצר 12 חלונות מרהיבים שמייצגים את 12 שבטי ישראל. חלונות שאגאלהוצבו בשנת 1962 בבית הכנסת בבית החולים הדסה בעין כרם שבירושלים.

התמונה של ‏‎TLV Altmans Gallery‎‏.

"התחדשות" הדימויים התנ"כיים היה קשור לתפיסתו של שאגאל את הדמויות. במשפחתו של שאגאל ובחינוך שקיבל, רגשות ואהבה היו חשובים מידע. הוא למד "לשרת את אלוהים בשמחה" ומכאן סיפורי המקרא היו בעבורו סיפור מרתק על ההיסטוריה המשפחתית שלו, לעתים עליזה ולעתים טראגית.
שאגאל עבד כמעט בכל מדיום אמנותי אפשרי כולל ציור, עבודות ויטראז', עיצוב תיאטרון ותלבושות, איורי ספרים, תחריטים וליטוגרפיות, אותן חוגגת התערוכה. את הליטוגרפיה גילה בתקופת העלייה המאסיבית לאמריקה. בסוף שנות הארבעים, בסדנה של האמן הגרפי אלברט קרמן בני יורק, הבחין לראשונה בתהליך ההדפסה על אבן. הניסוי הראשון שלו בהדפסים – קומפוזיציות יפות להפליט של סיפורי 'אלף לילה ולילה' – היו להצלחה.
עבודת המדפיס, שמציב דימויים על האבן, ואז כמו במעשה כישוף משכפל אותם, הקסימה את שאגאל. הוא תמיד ידע כיצד לייצר דימויים שהולמים בצופה באמצעות 'אווירה מלאת חיים' ובשימוש מועט בצבעים. הטכניקה של הדפסי צבע שימרה כל מה שהיה יקר ללבו: ביטוי של רעיון יצירתי וחושניות בהירה של צבעים.
בין רבי האמן של המאה ה-20', מארק שאגאל, לא היה היחיד שפנה לליטוגרפיות, אך היה בין המעטים ששלטו בסוגה זו באופן מושלם. שאגאלהשתמש בטכניקת ההדפסה כדרך לביטוי עצמי שמספר על יחסו של האמן ליקום.
על גלריית אלטמן
גלריית אלטמןברחוב רוטשילד 1היא הסניף הישראלי הראשון של גלריית הליטוגרפיות הראשונה ברוסיה, הממוקמת בלב מוסקבה משנת 2015. בגלריה מוצגים לתערוכה ולמכירה עשרות פרטי הדפס אותנטיים מהמאות ה-19' וה-20', ליטוגרפיות של מאטיס, דאלי, שאגאל, פיקאסו, וורהולואמנים עכשוויים בולטים לצד יצירות של אמנות רוסית מודרנית בקרמיקה, פורצלן ופיסול.
הגלריה, בבעלות ייגורוקריסטינה אלטמן, אנשי אמנות החולקים את זמנם בין ישראל לרוסיה. אלטמן, המייסד והבעלים של הגלריה, עומד בראש משרד הפרסום ויחסי הציבור Alt Communication Group, אחת מחמש החברות הגדולות ברוסיה ונחשב כאחת הדמויות המובילות בתחום המדיה בארצו. ייגור אלטמן משמש כיום גם כיו"ר ועדת ההיגוי של הקונגרס היהודי ברוסיה.
על ליטוגרפיות
טכניקות עתיקות של הדפסי נייר ואבן שימשו בעבר ומשמשים גם כיום אמנים נודעים רבים. ייחודיות התהליך לייצור ליטוגרפיה הוא בהדפסת שכבות שונות של צבעים אחת אחרי השנייה על משטח מתכת או אבן בו מונח הציור כתבליט. העבודה נעשית על ידי האמן עצמו וזהו מעשה ידיו ועל כן נחשבת בעולם האמנות לבעלת ערך אמנותי גבוה במיוחד.
הקטגוריה החשובה ביותר בעולם הליטוגרפיות היא אסטמפים – עבודות ליטוגרפיה שבוצעו על ידי האמן בכמות מוגבלת כאשר דפי המתכת או האבנים היוו מקור לצביעה רב שכבתית והושמדו עם תום העבודה על מנת למנוע שחזור או זיוף.
מהדורות הדפסים נוצרו על ידי כמעט כל האמנים הגדולים מרמברנדט ועד שישקין, משאגאל ועד פיקאסו, מוורהול ועד שמיאקין. מנעד המחירים של הדפסים מקוריים רחב ונע בין 3,000 דולרים ועד למאות אלפי דולרים. באוספים הידועים ביותר כיום ניתן למצוא ליטוגרפיות והן נמכרות באורח קבע בבתי מכירות פומביות. למעשה יותר מ-50% מהעבודות הנמכרות במכירות פומביות בינלאומיות הן ליטוגרפיות. בזכות הליטוגרפיות הפכו יצירותיהם של גדולי האמנים לנגישות יותר עבור אספנים בעולם כולו.



מעל 400 איש הגיעו לפתיחת תערוכת "חיי" מארק שאגל בגלריית אלטמן המציינת 130 שנה להולדתו ! תערוכת ליטוגרפיות נדירות של האמן היהודי הנודע כוכבים מהארץ ומרוסיה הגיעו לפתיחה ביום חמישי בתל אביב.
לפתיחת הגיעו אורחים רבים,אנשי תרבות ,ואומנות בניהם :יגאל אהובי ,יבגניה דודינה, פרופ' סימון ליצ'ין ורעיתו לילייה, ,סטארטאפיסט בתחום הננו טכנולוגיה ,יגאל עמדי ,קונסול הכבוד של גורגיה בישראל ויושב ראש המועצה הישראלית לתרבות,שגריר בלרוס-ולדימיר סקבורצוב,עמוס ליברמן-הבן של שר הביטחון אביגדור ליברמן, ,יחזקאל לזרוב ואישתו אליןהילה אורן-קרן תל-אביב,יגאל מולד חיו-מנהל מדור בינלאומי במועצה לתרבות ואומנות ,כוכבים מרוסיה הזמר-מקסים לאונידוב,הזמרת ליימה ויקולה,ולדימיר פוזנר-איש תקשורת מוביל מהטלוויזיה הרוסית ,השחקנית פוליה אגרבייה ועוד רבים.
הגלריה שייכת לזוג ייגור וכרסטינה אלטמן והבעלים של גלריית Altmans Gallery, וחברת הפרסום  AltCommunicationGroupאלטמן שהינו מהדמויות המובילות בתחום המדיה הרוסית, זכה 3 פעמים כאיש השנה במדיה  ובשלל פרסים נוספים. הוא גם הבעלים ואחד המייסדים של תחנת הרדיו Business FM, המפורסמת ברוסיה, שהינה תחנת הרדיו ראשונה והמובילה והחשובה בתחום העסקים ברוסיה ובעולם.                                           


הזוג אלטמן גילו את הטרנד העכשווי של אוהבי האמנות, המוכנים כיום להשקיע בליטוגרפיות מקוריות שמחירם עד 50,000 $ של האמנים הגדולים בעולם. בין האמנים שהשתמשו בטכניקת הליטוגרפיה נמצא את מאטיס, שאגאל, פיקאסו, דאלי, סרוב, קנדינסקי, שמיאקין ורבים אחרים.


התערוכה תהיה פתוחה בין השעות 12:00 - 21:00 החל מ-10 בנובמבר, רוטשילד 1 תל אביב
https://youtu.be/Km9JkVY9OgA

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה