Translate

יום שני, 7 בדצמבר 2020

מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, משיק את חממת שנקר בתערוכה "קצוות פרומים" .מאת: שרית יוכפז

 



מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, משיק את חממת שנקר בתערוכה "קצוות פרומים"

 

 

חדש במוז"א - חממת שנקר: קצוות פרומים.

הפרויקט קצוות פרומים של CIRTex מרכז בלומנטל לחקר טקסטיל בישראל – שנקר, המתארח בביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מנסה ללכוד את התהליך האלכימי שקורה כאשר רעיון מופשט מתורגם לחומר טקסטילי. הפעילות של CIRTex כוללת עבודה עם טכניקות ייצור מתקדמות, פיתוח של חומרים חדשים, חיפוש אחר יישומים חדשים לטקסטיל ותיעוד ההשפעות האקולוגיות על התחום.

העתיד כבר כאן העבודות בתערוכה מסמנות תשתית ואת היכולות הטכנולוגיות בשדה הטקסטיל.

אחת העבודות המוצגות משתמשת בהדפסת צבע סלקטיבית לאורכו של חוט. כעת ההדפסה היא של צבע, אולם אנחנו מניחים שבעתיד תהיה אפשרות להדפיס תכונה לחוט ולבד שיארג ממנו. למשל, הבד יוכל להגיב לשינוי בטמפרטורה, לנוכחות של רעלים, גזים, וירוסים, זיהום אויר.

התערוכה מאפשרת לדמיין עתיד שבו הבגד יחוש בווירוס ויגיב בשינוי צבע, או ייתן התראה לטלפון. היכולת הקיימת להתממשק אל הבד פותחת אפשרויות עתידיות לאינטראקציה בין חומרים טקסטיליים ובין טכנולוגיה דיגיטלית, בין אנשים לחפצים רכים. 

 

במסגרת הביאנלה הוזמנו גופים אקדמיים להשתמש בגלריית המגדל כבמעבדת מחקר: התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי, בצלאל; CIRTex מרכז בלומנטל לחקר טקסטיל בישראל, שנקר; miLAB המעבדה לחדשנות במדיה, בית הספר לתקשורת, המרכז הבינתחומי הרצליה; קבוצת חילוף חומרים, שמרכזת מרצים בכירים לעיצוב.

 

בימים אלה אנו פותחים את חממת שנקר עם פרויקט מיוחד של CIRTex מרכז בלומנטל לחקר טקסטיל בישראל, עם חומרים חכמים, טקסטיל בדים ועוד. אוצרות: איילת כרמון ויעל מוריה, אוצר משנה: עופר אסף

 

איילת כרמון, מנהלת cirtex ואוצרת החממה: "כשם שהמעבדה מהווה זירת מחקר בתחומי המדעים או הנדסה, כך חלל הגלריה משמש כזירה להתנסות בעולמות העיצוביים והאומנותיים. חומרים חכמים הם אלה שמרחיבים את המנעד של יכולת התגובה שלהם לסביבה, זאת אומרת הם חשים את מה שיש בסביבה ומגיבים זה לזה. בנוסף יש להם יכולת לעשות זאת באופן הפיך, למשל: חומר ייצבע בצבע מסוים, יחזור לצבע המקורי שלו ואז ייצבע שוב, המערכת תחוש שינויים באמצעות חיישנים שמבוססים על חומרים אלקטרוניים, סינתטיים, ועוד. באקדמיה יש מעבדה שבה ניהול המחקר נועד לצרכים יישומיים, בגלריה רצינו להתחבר לצד הפואטי שלה. למעשה, הגלריה שנוצרה שבה מוצגות ההמצאות החדשניות, היא מעבדה בתוך מעבדה בשיתוף עם הקהל".

שש מעצבות, בוגרות המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, יארגו בזו אחר זו על נול שמוצב במרכז החלל ואשר הובא אליו במיוחד משנקר. שם העבודה (Ligamenta) מתייחס למונח אנטומי – רצועות שמחברות בין עצמות במפרקים ומאופיינות ברקמת חיבור צפופה ומאורגנת כמו אריג – ומרמז על הצורניות שלה ועל התהוותה של העבודה לאורך התקופה שבה התערוכה מוצגת, ממש כגוף חי. כל אחת מהאורגות מתחילה לעבוד משארית שהוכנה לה על ידי מי שארגה לפניה, והיא יוצרת שארית עבור מי שתמשיך אחריה. המיצג מתועד בזמן אמת על ידי מצלמה שמקרינה את מעשה האריגה האינטימי מול נול האריגה, על הקיר האחורי, החשוף למבקרים.

בנוסף, יש בחממה מוצגים המיוצרים מחומרים מרוכבים שילוב של חומרים פלסטיים, כגון בטון וקרמיקה עם טקסטיל המשמש כחומר חיזוק. חומרים חדשים אלה הם מהחומרים החזקים בעולם כיום!

לרגל השקת חממת שנקר מחכה לכם עונת חורף חמה עם טקסטיל, בדים חכמים, אירועי אופנה, צורפות ועוד. עקבו אחרי האירועים באתר מוז"א וברשתות החברתיות.

 

הביאנלה לאומנויות ועיצוב תל אביב – פרויקט מוזיאלי חדשני, הנערך לראשונה בישראל, המחבר את כל התחומים, ופורץ את גבולות החומר. תערוכת הענק מציגה לראשונה תמונת מצב עדכנית של תחומי האומנויות והעיצוב בישראל, בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר.

תחת הכותרת גוף ראשון. טבע שני, השם שנבחר לתערוכת הביאנלה 2020, מוצגות כ־250 עבודות המנכיחות חומרי גלם פיזיים ורעיוניים הנקשרים למרחב התרבותי, המקומי והגלובלי.

בביאנלה, הנערכת בשיתוף עם עמותת אמנים יוצרים בישראל, מוסדות אקדמיים בתחום האמנות והעיצוב ועיריית תל אביב, מציגים 300 יוצרים ישראלים, אמנים המזוהים עם חומר או עם מדיום מסוים, מעצבי מוצר, מעצבי אופנה, אמנים רב־תחומיים, אדריכלים, ועוד.

 

מוזיאון ארץ־ישראל הוא מוזיאון פארק פתוח ובטוח. אנו שמחים ונרגשים להיות חלק מהפיילוט לפתיחת מוזיאונים בזמן קורונה וכמו בפתיחה ביוני, גם הפעם אנו נשמור ונקפיד על כל הנחיות התו הסגול.

 

ימים ושעות פתיחה:

שני, רביעי 16:00-10:00 | שלישי, חמישי 20:00-10:00 | שבת 18:00-10:00 | ראשון, שישי – סגור

מומלץ.

צילום: תומר אפלבאום.

מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה