Translate

יום חמישי, 9 בדצמבר 2021

"מחברות שחורות", סרטו החדש של שלומי אלקבץ, הסרט האחרון בהשתתפותה של רונית אלקבץ ז"ל מרגש. מאת: שרית יוכפז


 




"אדם מצלם את חייו. צילם התחלה. וגילה שצילם את הסוף."

(שלומי אלקבץ)

https://www.youtube.com/watch?v=t1xmGVBNnsY 

רונית אלקבץ - סיפורה של אגדה קולנועית

 

"מחברות שחורות", סרטו החדש של שלומי אלקבץ, הסרט האחרון בהשתתפותה של רונית,

מספק לנו הצצה נדירה וחד פעמית לחייה הסוערים של אחת השחקניות הגדולות והחשובות בתולדות הקולנוע הישראלי. יצירת אמנות אינטימית שמספרת את סיפורה של רונית, עד לפרידה.

 

מחברות שחורות - "ויויאן" ייצא בבתי הקולנוע ב-9.12.2021

מחברות שחורות - "רונית" ייצא בבתי הקולנוע ב-6.1.2022

 

טריילר מחברות שחורות "ויויאן": https://www.youtube.com/watch?v=t1xmGVBNnsY

מרגש עד דמעות .הייתי בפרימיירה  שהתקיימה בסינימטק ת"א.  הגיעו :שחקנים .חברים ועיתונאים .יח"צ רני רהב.  ויפעת רובינשטיין.

יומני הוידאו של שלומי אלקבץ צולמו לאורך שלושה עשורים במרוקו, בקריות, בתל אביב ובפריז, הם משלבים בין הדוקומנטרי והעלילתי, ומשולבים בהם חומרי גלם מתוך טרילוגיית הסרטים ("ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט") שכתב וביים יחד עם אחותו, שותפתו ליצירה - כל אלה בסרט המגולל סיפור של אהבה ופרידה, על אישה מול הזמן. הסרט בהשתתפות מרים אלקבץ ואלי אלקבץ.

שיווק והפצה: סרטי יונייטד קינג. הפקה: "דו בו גרסו פילמס" וכאן 11.

 

"מחברות שחורות" מורכב משני סרטים העומדים בפני עצמם.

הסרט ראשון מכונה מחברות שחורות - "ויויאן" (כשם דמותה של אלקבץ בטרילוגיית הסרטים), הסרט השני: "רונית".

סה"כ משך הסרט 3.20 שעות.

 

"מחברות שחורות" הוקרן בבכורה עולמית במסגרת הרשמית של פסטיבל קאן השנה, הוכתר כיצירת מופת וזכה לתשואות וביקורות מהללות מקיר לקיר. כמו כן, זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר במסגרת תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2021. בנוסף, זכה הסרט גם בפרס קמינגס במסגרת הפסטיבל, אשר הוענק לג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל, על עריכת הסרט.

"זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים, הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע", מנימוקי השופטים בפסטיבל.

 

מחברות שחורות - תקציר:

"אדם מצלם את חייו: צילם התחלה - וגילה שצילם את הסוף". סרטה החדש והאחרון בהשתתפותה של רונית אלקבץ, ובבימויו של אחיה שלומי אלקבץ, מספק לנו הצצה נדירה וחד פעמית לחייה הסוערים של אחת השחקניות הגדולות בתולדות הקולנוע הישראלי. בחלק הראשון, שנקרא "ויויאן", על שם דמותה הקולנועית המוכרת, מחליט שלומי אלקבץ לצאת למסע לשכתוב ההווה והעתיד בניסיון להציל את אחותו מנבואת מוות של קורא בקלפים. הזמן האבוד שבו הם חיים מצולם דרך יומני וידיאו של שלומי אלקבץ, בתיעוד רב שנים של עשייה משותפת, החושף דיוקן אינטימי ואמיץ של צמד יוצרים פורצי דרך. באמצעות הקולנוע הם מהגרים מעיר לעיר, ממזרח למערב, מהעלילתי לדוקומנטרי, מהמוות אל החיים, בניסיון לשנות את הנבואה ואת סוף הסיפור הידוע מראש. אבל את הנבואה אין לשנות, בקולנוע כמו בחיים. 

 

את הסרט ערכה ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בישראל.

המוזיקה המפוארת שמלווה את הסרט הוקלטה במיוחד לצורך הסרט, באמצעות נגינה חיה של 80 נגנים באולם של הפילהרמונית בראשון לציון. המלחין-מנצח-מעבד רפי קדישזון עיבד מחדש לטובת הסרט את המוסיקה של המלחין האמריקאי ברנרד הרמן, לצד איציק כהן מעצב פס הקול של הסרט. 

מוסיקה מקורית - דיקלה. הזמרת-יוצרת כתבה את מוסיקת הסיום לסרט.

 

מחברות שחורות

בימוי: שלומי אלקבץ

הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון (דו בו גרסו פילמס) וכאן 11.

פסטיבלים: קאן | בכורה עולמית, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים | בכורה ישראלית.

 



על ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בארץ:

ג'ואל אלכסיס, מהעורכות הבכירות בארץ, שערכה את הטרילוגיה ("ולקחת לך אישה", "שבעה", "גט"), ערכה גם את "מחברות שחורות" במשך 5 שנים, חומרי גלם שכוללים מאות של שעות צילום. אלכסיס עבדה צמוד לרונית לאורך השנים וזכתה בפרסים רבים, בהם  

פרס קמינגס במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים 2021 על עריכת הסרט.

 

המוזיקה בסרט:

בסרט יש שימוש במוזיקה של המלחין האמריקאי הגדול ברנרד הרמן הידוע במיוחד בשל המוזיקה שכתב לסרטיו של אלפרד היצ'קוק ("ורטיגו", "פסיכו", "מזימות בינלאומיות" ו"האיש שידע יותר מדי" ועוד.) במהלך חייו כתב הרמן מוזיקה ל-47 סרטים, ובנוסף כתב את המוזיקה עבור הסרט על פי "השטן ודניאל ובסטר" מ-1941 עליה זכה בפרס אוסקר. כמו כן כתב את המוזיקה לסרטים "האזרח קיין" (אורסון ולס), "פסגת הפחד", "נהג מונית" (מרטין סקורסזה), "ענוג הוא הלילה", "הערומים והמתים", לסדרת הטלוויזיה "אזור הדמדומים" ולסרטים, סדרות ומיזמים רבים אחרים.

המלחין-מנצח-מעבד רפי קדישזון עיבד מחדש לטובת הסרט את המוסיקה של הרמן. המוזיקה לסרט הוקלטה בלייב, עם 80 נגנים באולם של הפילהרמונית בראשון לציון. קדישזון ניצח על התהליך, לצד איציק כהן מעצב פס הקול של הסרט. 

 

הזמרת-יוצרת דיקלה:

דיקלה כתבה את מוסיקת הסיום לשני הסרטים, וביחד עם שאול בסר הלחינה גם את הפסקול לסרט "גט - המשפט של ויויאן אמסלם" שנכתב על ידי שלומי ורונית אלקבץ.

 

נימוקי חבר השופטים על זכיית הסרט בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 20201:

 

פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר:

נימוקי חבר השופטים: "זוהי ללא ספק יצירה מונומנטלית המורכבת מחומרי תיעוד אישיים של עשרות שנים הנעים ללא גבולות בין הפרטי לציבורי, בין האישי לחברתי, בין המציאותי לבדיוני, ומצליחים להרחיב את גבולות הקולנוע. לכאורה, זהו סרט המשרטט דיוקן של אישה, שחקנית ויוצרת גדולה, אך למעשה הוא עוסק במערכת יחסים מלאת אהבה בין שני אחים, שאהבת הקולנוע ותשוקת היצירה נטועה בהם. הסרט משלב בין הדוקומנטרי והעלילתי, מתוך טרילוגיית הסרטים שלהם, ומציג את מאבקם הבלתי מתפשר בעולם גברי במהותו, ובחתירה לשחרור וחופש. אלקבץ מכניס אותנו הצופים, אל נבכי נשמתו של האמן היוצר המחפש את דרכו אחרי שאיבד את אחותו ושותפתו ליצירה מבלי ליפול לסנטימנטליות ולוויאריזם".

 

פרס קמינגס לעריכה הוענק לז׳ואל אלכסיס:

נימוקי חבר השופטים: "ז׳ואל אלכסיס לא מפסיקה להפתיע ביצירת הקשרים לא מובנים מאליהם, בין העלילתי לדוקומנטרי, בין תמונה וקול, בין מוסיקה ודימוי, ומצליחה לבנות עולם קולנועי עשיר ומרתק שמשלב בתוכו מציאות ובדיה, רגש, יופי והמון חסד".

מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה