Translate

יום ראשון, 12 בדצמבר 2021

Misbheaviour סרטה של פיליפה לות'ורפ A film by Philippa Lowthorpe-" לא ממושמעת-" מאת שרית יוכפז

 


לא ממושמעת-" מאת שרית יוכפז 

Misbheaviour

סרטה של פיליפה לות'ורפ

A film by Philippa Lowthorpe

 

זוכה שני פרסים בתחרות הקולנוע העצמאי הבריטי

 

קירה נייטלי מככבת בקומדיה תוססת וקצבית המביאה את סיפורה האמיתי של מחאה פמיניסטית בלב האירוע הכי נשי שיש - תחרות מיס עולם.

לונדון 1970, החפצת נשים היא עניין שבשגרה ותחרויות יופי הן "שוק-בשר". חבורת פעילות פמיניסטיות מתכננת לשבש בשידור חי את התוכנית הנצפית ביותר בעולם. על הבמה, המנחה האגדי בוב הופ ומתמודדות שכל אחת מהן רוצה לעשות היסטוריה פרטית משל עצמה  - ביניהן עירית לביא שלנו ומתמודדת כהת עור הנאבקת כנגד כל הסיכויים לזכות בתחרות הלבנה.

בין פוליטיקה של זהויות מבוססת גזע, לדיכוי פטריארכלי מתמשך, זהו סיפורן של נשים שמצאו עצמן בעין הסערה והוכיחו לעצמן ולעולם שנשים ממושמעות לא עושות היסטוריה.

 

לינק לטריילר:

https://

www.youtube.com/watch?v=fyFRFTmWXd0

יוצרים

בימוי:                          פיליפה לות'ורפ

תסריט:                         רבקה פריאן וגבי צ'יאפה

סיפור:                          רבקה פריאן

הפקה:                          סוזן מ'י ושרה ג'יין וולי

צילום:                           זק ניקולסון

עיצוב:                           כריסטינה קסלי

עריכה:                          אונה ני גונגלה אייס

עיצוב תלבושות:            שרלוט וולטר 

 

שחקנים

סאלי אלכסנדר:                         קיירה נייטלי

ג'ניפר הוסטן- מיס גרנדה:         גוגו מבאתה רו

ג'ו רובינסון:                               ג'סי באקלי

בוב הופ:                                   גרג קיניר

אריק מורלי :                             ריס איפנס

ג'וליה מורלי:                             קלי הוז

דולורב הופ:                              לזלי מנוויל

אבלין אלכסנדר :                       פיליס לוגן

ובהשתתפות גיבורות הסיפור האמיתיות: ג'ניפר הוסטן, סאלי אלכסנדר, ג'ו רובינסון, פרל ינסן .

 

בריטניה, 106 דקות תרגום לעברית

הפצה בישראל סרטי נחשון בע"מ בשיתוף רד קייפ

23 בדצמבר 2021 בקולנוע

 

על הסרט

הסרט מספר על תחרות מיס עולם ממספר זוויות ונקודות מבט, כשהפוקוס העיקרי הוא על שתי קבוצות: הנשים הצעירות שרצו לסחוף את העולם בהתנהגותן המתגרה ולהעביר מסר של שחרור ושוויון, ומנגד, המתחרות הצעירות בתחרות היופי, שמחבקות את ההזדמנות לתהילה שהעניקה להם התחרות.  

 

הסרט מבוסס על סיפור אמיתי -  תחרות מיס עולם. אחד המשדרים הפופולריים ביותר, שנצפה על ידי 100 מיליון צופים ברחבי העולם, הופרע על ידי נשות התנועה לשחרור האישה. האירוע עשה כותרות ברחבי העולם וגם הזוכה בתחרות, הייתה סנסציה בפני עצמה וסימנה תחילתה של מהפיכה.

 

המפיקה וכותבת התסריט נחשפו לסיפור בתוכנית רדיו שחיברה מחדש בין דמויות בולטות באירוע. בין הנשים הבולטות במחאה  - סאלי אלכסנדר וג'ו רובינסון, לבין הזוכה בתחרות - ג'ניפר הוסטן.

לשתיהן היה ברור שזהו הפרויקט עליו הן רוצות וצריכות לעבוד.

שש שנים הן עבדו על התסריט, שהיה גם בעד הנשים המוחות וגם בעד המתמודדות בתחרות. שני צדדים שחיפשו דרך לנווט בעולם הנשלט על ידי גברים.

במהלך התחקיר לכתיבת התסריט הן גילו דרישות נוספות של התנועה לשחרור האישה דאז: שכר שווה, השגחה על ילדים במימון המעביד, אמצעי מניעה לפי דרישה והזדמנויות שוות בחינוך. דברים בסיסיים שלא היו נחלתן של נשים באותה עת. באותן זמנים רק שני אחוז מחברי הפרלמנט היו נשים, נשים נקראו על שם בעליהן (גברת כך וכך) ולא בשמן הפרטי והיו צריכות לקבל אישור ללוות כסף.

תחרות מיס עולם הדגישה את הדרך בה העריכו נשים עד אז, עפ"י חזותן ויכולתן לרצות את הגברים.

באותה שנה החל עיתון הסאן הבריטי לפרסם את העמוד הנודע לשמצה של נשים חשופות חזה. נשים וילדות צעירות חשו שעולמן מוגבל. על רקע כל זה מתעצמת חשיבות המעשים של חבורת הבנות שהפגינה ושיבשה את התחרות.

חבורת נשים מהתנועה לשחרור האישה אתגרה את המוסריות של התחרות והכריחה את הצופים בעולם לשאול שאלות. מנגד, חלק מהמשתתפות בתחרות הגיעו מרקע כלכלי וחברתי נמוך והתחרות היוותה עבורן הזדמנות מצוינת להרחיב אופקים ולמצוא עבודות שאולי היו נמנעות מהן ללא התחרות, כשהמסר של יופי וגיוון היה המסר החשוב ביותר.

 

הנשים האמיתיות

ליוצרי הסרט היה מזל גדול לפגוש את כל נשות המפתח שהיו מעורבות באירועים מלפני 50 שנה.

 

סאלי אלכסנדר - מגולמת בסרט על יד קיירה נייטלי

במאית הסרט מספרת שאחת ההנאות הגדולות שלה בפרויקט הייתה לשבת במטבח ביתה של סאלי אלכסנדר ולהקשיב לה מספרת על התקופה ההיא.

גם קיירה נייטלי זכתה להכיר את סאלי האמיתית, כפי שהיא מספרת. "אני חושבת שהומור תמיד עוזר להתייחס לנושאים פוליטיים רציניים למדי, אבל אי אפשר באמת לעשות סרט על סערת הבמה בתחרות מיס עולם בלי שזה יהיה די מצחיק. כשאתה מדבר עם סאלי על זה תמיד עולה חיוך. היו להם פצצות קמח ואקדחי מים, ויש בזה משהו מצחיק מטבעו".

 

ג'ו רובינסון - מגולמת על ידי ג'סי באקלי

"ג'ו היא עלמה עקשנית ופרועה מהצפון", אומרת עליה באקלי. היא דבקה במשימתה להשיג צדק ושיוון עבור נשים ולשבור את הכבלים הכובלים נשים לעבודות בית בלבד. היא רצתה ליצור עולם חדש עבור נשים כמו אמה ורבות אחרות שהיו כלואות בשנות ה - 60.

"אתה יכול לראות את ג'ו הצעירה בג'ו של היום גם בחלוף 50 שנה", אומרת הבמאית. "החוש שלה לסטייל, השיער הסגול, הבגדים, נעלי הדוק מרטינס. אני חושבת שהיא אדם נפלא וגם אדם מתחשב מאד ורציני. היא אישה שמתגרה, יש לה ניצוץ שובב והיא מאד רגשנית, יש לה הומור, אינטליגנטיות ורוח מהפכנית אפילו היום. היא עדיין מותחת את הגבולות".

 

ג'ניפר הוסטן – מגולמת על ידי גוגו מבאתה-רו

המפתח לדמויות של המתחרות הוא הדמות של מיס גרנדה. ג'ניפר היא אישיות מאד מעניינת, מצליחה ובעלת עוצמה. מה שהיא עשתה למען נשים צבעוניות הוא מעורר השראה והפיכתה לשגרירת גרנדה בקנדה הוא הישג גדול.

במסגרת התחקיר נפגשה גוגו מבאתה-רו עם ג'ניפר הוסטן בגרנדה למשך 4 ימים, לראות היכן גדלה, לשמוע סיפורים על ילדותה ועל חוויותיה בגרנדה וזו הייתה חוויה מעצימה.

 

אירק מורלי -  מגולם על יד ריס איפנס

אריק מורלי ניהל את התחרות לצד רעייתו ג'וליה. הוא פיתח את התחרות מתחרות קטנה שנערכה בבריכת שחייה, לתוכניות טלוויזיה מהפופולריות בעולם. עבורו, כמי שנלחם במלחמת העולם השנייה, מיס עולם הייתה פנטזיה על עולם מושלם שחוגג את היופי.

מערכת היחסים שלו עם אשתו הייתה מערכת יחסים של שיתוף פעולה מאד מתקדם לאותה תקופה.

ג'וליה הייתה הכוח המניע מאחורי הארגון והוא רחש לה הרבה כבוד והערכה.

 

התנועה לשחרור האישה

בסרט אנו עדים ללידתה של התנועה ברסקין קולג', המוסד בו למדה סאלי אלכסנדר. מעניין לראות כיצד קבוצת נשים רגילות מצליחה להביא לשינוי. נוטים לחשוב שהתנועה הייתה מאורגנת אבל זה רחוק מן המציאות. הייתה זו חבורה מעורבת של נשים מרקעים שונים שחברו יחד וחיפשו דרך לחולל שינוי. איך יוכלו למצוא עבודה, איך יגרמו לכך שיתייחסו אליהן ברצינות?

הן היו אמיצות מאד לא רק בזכות המחאה אלה גם בשל הדרך בה ניסו לחיות.

הכניסה הקולנית שלהן ל"אלברט הול" שמה לראשונה את התנועה לשחרור האישה על המפה.

 

 

המתמודדות האמיתיות בתחרות

בין המתמודדות, נשים שבזכות הסיטואציה טיילו בעולם ונהנו ממנעמים שלא היו זוכות להן לולא התחרות והסרט אינו שופט אותן . עם כל הזוהר הנוצץ סביב, קל לשכוח שחלק מהמתמודדות הגיעו מארצות לא מפותחות וממדינות עם משטרים נוראיים וסיטואציה פוליטית מורכבת.

למיס דרום אפריקה לדוגמא, לא היו הזדמנויות נוספות ולאחר המסע ללונדון היא חזרה לחיות במשטר האפרטהייד. הסרט מראה מה עשתה לה הנסיעה הקצרה ללונדון לצורך התחרות.

אביה של השחקנית גוגו מבאתה-רו הוא מדרום אפריקה והיה חבר במחרת שהתנגדה לשלטון האפרטהייד. התחרות בלונדון הייתה הפעם הראשונה בה נערה שחורה ייצגה את דרום אפריקה כתוצאה מלחץ הפעילות נגד האפרטהייד.

 

מפיקות הסרט התעקשו ללהק לצוות היצירתי והטכני כמה שיותר נשים ואלו מאיישות את מירב התפקידים.  

 

בוב הופ - המנחה המיתולוגי של התחרות

בוב הופ הבריטי/אמריקאי היה שחקן, מנחה, קומיקאי סטנדאפיסט ועוד.

שיחק ביותר מ - 50 סרטים, בתוכניות טלוויזיה ועל הבמה. הנחה את טקס האוסקר 19 פעמים, יותר מכל מנחה אחר. וכך גם תחרויות מיס עולם. עסק רבות בפעילות התנדבותית והרבה להופיע בפני חיילים אמריקאים מימי מלחמת העולם השנייה ועד למלחמת וייטנאם. היה ידוע כרודף שמלות.

הלך לעולמו בשנת 2003 בהיותו בן 100.

 

 

על השחקניות והשחקנים

 

קיירה נייטלי

פרצה בסרט "שחקי אותה כמו בקהאם" ומאז, מופיעה ללא הפסקה. הופיעה בסדרת סרטי "שודדי הקאריביים", "אהבה זה כל הסיפור", "המלך ארתור", "על גאוה ודעה קדומה", "הדוכסית", "ג'ק ראיין", "משחק החיקוי", "קולט" ועוד. הופיעה גם על הבמה וגם בסרטי וסדרות טלוויזיה.

 

גוגו מבאתה-רו

בת לאב רופא מדרום אפריקה ולאם לבנה מאנגליה, אחות במקצועה.

מופיעה בסדרה "תכנית הבוקר" לצד ג'ניפר אניסטון וריס ווית'רספון.

משנת 2005 הופיעה בסרטים רבים וסדרות טלוויזיה בבריטניה ובארצות הברית.

 

ג'סי באקלי

שחקנית וזמרת ממוצא אירי. התגלתה לאחר שזכתה במקום השני בתוכנית ליהוק למחזמר 'אוליבר'. החלה להופיע על הבמות ומהר מאד הגיעה לקולנוע.

בארץ מוכרת מ"השיר של רוז", כעוזרת האישית של ג'ודי גארלנד בסרט "ג'ודי מעבר לקשת", מהסדרה צ'רנוביל וסרטים רבים נוספים. בקרוב יצא לאקרנים סרט חדש בכיכובה שביימה שרה פולי, והפקת תיאטרון חדשה של המחזמר קברט, בה תשחק את סאלי בולס לצידו של אדי רדמיין בתפקיד המנחה.

 

גרג קיניר בתפקיד בוב הופ

 

הופיע בסרטים וסדרות טלוויזיה רבות. זכור מתפקידיו בסרטים "הכי טוב שיש" לצד ג'ק ניקולסון (תפקיד עליו היה מועמד לאוסקר), "סברינה" לצד הריסון פורד (פרס השחקן המבטיח ביותר), "יש לך דואר" לצד תום הנקס ומג ראיין, "האחות בטי", "מיס סאנשיין הקטנה" (פרסים רבים לאנסמבל השחקנים הטוב ביותר) ומהסדרות "הקנדיס" ו"בית הקלפים".

מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה