Translate

יום שבת, 4 בפברואר 2023

טקס 'פרס שיש קולר הראשון למצויינות בקולנוע ובטלוויזיה' שנערך בסינמטק ועל הזוכים שהוכרזו בו.מאת: שרית יוכפז

 

                                                            יואב  גינאי ענת עצמון ורמי צילום  איציק בירן

    

טקס פרסי הוקרה שנתי חדש בתרבות הישראלית נערך לראשונה:

הוכרזו הזוכים "פרס שיש קולר למצויינות" - להוקרה ותגמול המצטיינים בתפקידים השקופים של הקולנוע והטלוויזיה לאורך השנים

לראשונה הוענקו פרסים ומענקים בקטגוריות שלא חולקו עד כה - בתפקידים מאחורי המצלמה שבלעדיהם היצירה לא היתה מגיעה להשלמתה. בין הזוכים: דני שיק, נחמן אינגבר ועוד

יוזם ומייסד הפרס, הקולנוען שיש קולר: "מאושר להותיר אחרי מורשת זו שתתקן עוול היסטורי ותמשיך לפעול שנים רבות"

נשיאת מועצת נאמני הפרס וראש חבר השופטים, גילה אלמגור-אגמון: "היצירה הישראלית המשובחת לא היתה נראית כפי שהיא - ללא נוכחות אותם הגיבורים הנחבאים מאחורי הקלעים והמצלמות"

מול אולם גדוש בסינמטק ת"א ובנוכחות בכירי עולם התרבות, יצא לדרך מפעל הוקרה שנתי חדש ביצירה הישראלית - "פרס שיש קולר למצויינות בקולנוע ובטלוויזיה". את הפרס שנוסד ללא תמיכה מוסדית, יזם ותקצב הקולנוען הוותיק שיש קולר ומכהנת בו כנשיאת מועצת נאמני הפרס וראש חבר השופטים זוכת פרס ישראל, השחקנית גילה אלמגור-אגמון. הטקס נועד במרכזו להוקיר לראשונה את פועלם לאורך השנים של נושאי תפקידים חשובים מאחורי המצלמה, שנותרו שקופים לאורך השנים. הרעיון שמאחורי מהות המפעל הוא שבלעדיהם אף יצירה לא היתה מגיעה להשלמתה, אך שלמרות זאת מרבית תפקידיהם כמעט ולא נכללו עד כה באף קטגוריית פרס בטקסים ובפסטיבלים של הקולנוע והטלוויזיה הישראלית.

לזוכים שנחשפו בטקס הוענקו פרסים שכללו מענק כספי בסך עשרת אלפים ש"ח לכל זוכה, במסגרת 7 קטגוריות בהלימה ל"שבעת המופלאים" הכוללות את תפקידי עורך/ת בו זכה דני שיק, עוזר/ת במאי/ת בו זכתה לי-את הלר, עוזר צלם/ת (פוקוס פולר) בו זכה רמי סימן טוב, מנהל/ת תסריט בו זכתה גרייס בניוש, גריפ ראשי/ת בו זכה אפי עג'מי, תאורן/ית ראשי/ת בו זכה אבי אברהמי וכמו כן מרצה-מורה אקדמי/ת בו זכה נחמן אינגבר.

באירוע של השנה הפותחת שנערך בהנחייתו של יואב גינאי, בהפקתו האמנותית של יואל ליבה ובניהולו המוזיקלי של רמי הראל, ביצעו את מיטב הקלאסיקות מהקולנוע והטלוויזיה הישראלית לדורותיהם אושיק לוי ("השוטר אזולאי"), טל סונדק ("שתי אצבעות מצידון") ומירי אלוני ("חדווה ושמוליק"), שריגשה את הקהל כששרה מתוך עמדה מונגשת ביציע. לאורך האירוע בירכו וחילקו פרסים אמנים ויוצרים מובילים שהקריירה שלהם נקשרה בזו של קולר - כדוגמת ענת עצמון, אילי גורליצקי, מיכל בת אדם ונוספים, ובנוסף שוגרו סרטוני ברכות של איתי טיראן מוינה, בועז דוידזון מלא אנג'לס ונוספים.

חבר השופטים ומועצת נאמני הפרס שאמון על ייעוץ ובחירת הזוכים בראשות הנשיאה גילה אלמגור-אגמון כלל אנשי אקדמיה, קולנוע וטלוויזיה ביניהם פרופ' גלעד דובשני, ד"ר מיקי כץ, אלון גרבוז, מרק רוזנבאום, פטי הוכמן, מאיר שניצר, חורחה גורביץ', אמנון זלאיט, ליביו כרמלי, ג'רי היימן, אבינועם דמארי ודורון צפריר. כמו כן, הפרס נוסד בסיוע ובתמיכת פרופ' מיכאל אלקן, ד"ר אלון אלמולי, עו"ד אייל מרדיקס, בת שבע בובליל, יצחק (איציק) גול, אשר לוי ודוד קניג.

לדברי יוזם ומייסד הפרס, שיש קולר: "לאורך עשרות שנותיי בתעשייה, הטרידה אותי המחשבה על הכבוד המקצועי האבוד שנגנז ממי שעשייתם בפועל, מהווה אבן יסוד מרכזית והכרחית עליה מושתתת כל יצירה מרשימה שנחזה בה על המסך. לכן, חזוני מאז ומתמיד שכעת התממש היה לתקן עוול ההיסטורי באמצעות ייסוד מפעל פרסים להוקרתם ותגמולם של שבעת מופלאים, אפילו אם הדבר ייעשה ללא שום תמיכה מוסדית. מסתבר שאף פעם לא מאוחר לכך בהתחשב בגילי המופלג, כשאני מאושר להותיר אחרי מורשת זו בציפייה שתמשיך לפעול עוד שנים רבות".

לדברי נשיאת מועצת נאמני הפרס וראש חבר השופטים, גילה אלמגור-אגמון: "כשאנו צופים בסרטים וסדרות ישראלים, אנחנו וודאי לא מתארים לעצמנו מהי תרומת אותם אנשי מקצוע מיומנים שמאחורי הקלעים והמצלמות - למען עשייתם על הצד הטוב ביותר. ברור לנו שבלעדיהם היצירה המשובחת על מסך הישראלי, כפי שאנו מכירים ואוהבים אותה, לא היתה נראית בעבר ובהווה כפי שהיא. כל זה בעוד הם, גיבורי העשייה המעולים והנחבאים, נותרים שקופים באלמוניותם וללא שום הכרה והוקרה. לכן "פרס שיש קולר למצויינות בטלוויזיה וקולנוע" בא לשנות תפיסה זו, כדי להאיר את פועלם העצום של חברינו. אני רוחשת כבוד רב לידידי מימים שיש קולר על יוזמתו המבורכת והוצאתה לפועל, וכבוד גדול גם עבורי לעמוד כנשיאת מועצת נאמני הפרס וכראש חבר השופטים של המפעל המבורך הזה".

הקולנוען ישעיהו-ג'יי "שיש" קולר (83) נחשב בצעירותו לילד פלא בתיאטרון של ראשית המדינה, בין השאר בזכות תפקידו כירון זהבי הראשון לעיבוד "חסמבה" של יגאל מוסינזון ומכוכבי קול ישראל לנוער. משם היה מעורב לאורך עשרות שנים בצמתים רבים מאחורי הקלעים של הקולנוע הישראלי והבינלאומי כמפיק, אמרגן, מלהק, מפיץ, בעל זכויות, משווק ואיש יחסי ציבור של יצירות ואמנים רבים. בין השאר הגה את שמות הסרטים ל"אסקימו לימון", ל"מבצע יונתן" - בו היה אחראי לליהוק יהורם גאון, ל'שתי אצבעות מצידון" - שכמפיץ החליט להוציאו מהקרנות צבאיות פנימיות לבתי הקולנוע והציבור הרחב, וכך הפך אותו לשובר הקופות מהגדולים אי פעם בקולנוע הישראלי שהגיע עד לפסטיבל קאן. בנוסף, ניהל את יחסי הציבור של ארנון מילצ'ן - אותו הכיר לראשונה לקהל הישראלי, כמו גם את של יהורם גאון, יהודה ברקן, זאב רווח, דליה לביא, יוסי בנאי, אילי גורליצקי ואחרים. במקביל, הופיע בעשרות תפקידים על המרקע במגוון סרטים וסדרות. כמו כן, היה ממייסדי האקדמיה לקולנוע ואיגוד הבמאים, הקים את "אקרן" - הסינמטק הראשון בישראל, שימש כשופט בפסטיבלים בינלאומיים, כתב וביקר תרבות וקולנוע במגוון כלי תקשורת ובין היתר היה מי שהמציא ב"העולם הזה" של אורי אבנרי את הביטויים "יחצן", "מקומון" ועוד.

 

הזוכים בפרס שיש קולר למצויינות בקולנוע וטלוויזיה 2023:

זוכה פרס העורך/ת - דני שיק:

יליד 1932, החל את דרכו בתעשיית הקולנוע בראשית שנות החמישים והיה שותף מאז ליצירת "גבעה 24 אינה עונה"" ,הם היו עשרה", "סאלח שבתי", "פורטונה", "מצור", "הזמנה לרצח", "סופו של מילטון לוי", "עץ הדומים תפוס" ורבים אחרים.

 

זוכה פרס עוזר/ת במאי/ת - לי-את הלר:

עוסקת למעלה מ-25 שנה במגוון הפקות טלוויזיה וקולנוע כדוגמת "ארץ נהדרת", "מתים לרגע", "צומת מילר", "רביעיית רן", "מעורב ירושלמי", "פלפלים צהובים", "תמונת הנצחון", "ללכת על המים", "הכלה הסורית" ועוד.

 

זוכה פרס צלם/ת ופוקוס פולר - רמי סימן טוב:

עבד בתחילת דרכו על הסט של "רמבו "3 ו"דלתא פורס 2" ומאז תרם במיומנותו ובייחודו למעל ל-1,500 פרסומות, כולל איקוניות הזכורות לכולנו ו-100 פיצ'רים וסדרות מצליחות בארץ ובעולם, כמו גם סרטים דוקומנטריים. במהלך צילומים בפיליפינים נפצע בהתרסקות המסוק שבה נהרגו הצלם גדי דנציג ז "ל ועוד ארבעה אנשי צוות.

 

זוכה פרס מנהל/ת תסריט - גרייס בניוש:

מנהלת מאז אמצע שנות התשעים עשרות הפקות טלוויזיה וקולנוע ישראלי מרכזיות כדוגמת "רמת אביב ג'", "פלורנטין", "זינזאנה", "הבורגנים", "מעורב ירושלמי", "בטיפול", "חטופים", "סימה וקנין מכשפה", "הערת שוליים" ועוד.

 

זוכה פרס גריפ ראשי - אפי עג'מי:

החל את דרכו בשנות השבעים בסרטו של לי מרווין ומאז עבד על מאות פרסומות ועשרות סרטים. בין השאר זכורים עמו לאורך שנות השמונים ותחילת התשעים סרטים מיתולוגיים כדוגמת "אלכס חולה אהבה", "אחד משלנו", "אבא גנוב", "הקרב על הוועד", "נישואין פיקטיביים", "סיפורי תל אביב", "נשיקה במצ"ח", "ללקק ת'תות", "טיפת מזל" ורבים נוספים.

 

זוכה פרס תאורן/ית ראשי/ת - אבי אברהמי:

החל מאמצע שנות ה-70 עוסק בהשלמת חזונם האמנותי של גדולי הצלמים הישראלים, כדוגמת דוד גורפינקל ואדם גרינברג. בין היתר, אחראי על החל מ-5 מסרטים בסדרת "אסקימו לימון" ו"הצילו את המציל" של אורי זוהר, דרך "רמת אביב ג'" ועד לסרטיו הגדולים של יוסף סידר.

 

זוכה פרס מרצה-מבקר - נחמן אינגבר:

יליד 1938, טיפח תחתיו דורות חדשים בקולנוע הישראלי במשך עשורים רבים. החל משנות ה-60 מלמד באוניברסיטאות ובשורת בתי ספר גבוהים לקולנוע, שימש ככתב ומבקר סרטים במגוון כלי תקשורת מאמצע שנות ה-70 ועד לעשור האחרון, ניהל וייסד את המכון הישראלי לקולנוע, היה ממייסדי קרן הקולנוע הישראלי, סייע בהקמת הסינמטקים של ת"א וירושלים, כיהן כיו"ר קרן הקולנוע הישראלי ועוד.

Good news: מגזין תרבות תיירות עיצוב ויופי מאת שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה