Translate

יום שבת, 23 בפברואר 2019

השתתפתי בכנס גדול של המכון לקבלה שם אמרו לי שהם מסתייגים בקבלה מעשית וקמעות וכדומה ראיון עם הרב יצחק גבאי . מהי בעצם קבלה ומה האופי של הזרמים שבה?מאת: שרית יוכפז




ראיון עם  הרב יצחק גבאי מאת: שרית יוכפז



הרב יצחק גבאי הוא דמות מרתקת. רב צעיר עם אור בעיניים, אותו פגשתי בחופה שמחה במיוחד שערך לחברה טובה. הרב הגיש בעבר פינה בשם 'כאן עונים' בערוץ כאן 11, תלמידיו הרבים לומדים ממנו בעיקר על אהבת האדם ועל תורת הקבלה, ועל אף היותו רב אורתודוכס, הוא מתנגד לכל סוג של כפייה דתית. הרב מייעץ לבעלי עסקים ולאנשים רבים המתמודדים מול החלטות גורליות בחייהם, את כוחו הוא שואב מתורת הקבלה, אשר הוא לומד במשך היום במקום מבודד בלב היער. במדור זה בחרתי להביא את תשובותיו המחכימות בנושא תורת הקבלה, מהי קבלה מעשית, והאם ראוי להשתמש בה. איך מזהים שרלטנים בתחום, 
השתתפתי בכנס גדול של המכון לקבלה שם אמרו לי שהם מסתייגים בקבלה מעשית וקמעות וכדומה. מהי בעצם קבלה ומה האופי של הזרמים שבה?
אכן רבים מסתייגים כיום מקמעות ומוצרים של קבלה מעשית מכמה סיבות. אך אין התנגדות ביחס לקיומה של הקבלה המעשית בעולם. יסודות הקבלה היא בספר יצירה שמיוחס לאברהם אבינו, ובספר הזוהר של רבי שמעון בר יוחאי הקבור במירון. ולאחריו האר"י הקדוש הקבור בצפת, ועוד מקובלים ידועים כמו בעל הסולם הרב אשלג, הרב פריש בעל פירוש 'מתוק מדבש' על הזוהר ועוד. אלא שלא כל המקובלים עצמם עסקו בקבלה מעשית על אף שכתבו עליה.

מהי בעצם קבלה מעשית, ובמה היא שונה מהקבלה שאינה מעשית?
כמו ביהדות עצמה, יש את הדעת הרוחנית של התורה, יש את התובנות של המשמעות והמהות, ומאידך יש את הצדדים הטכניים הכוללים גם מוצרי יהדות ויודאיקה. כך גם בתורת הקבלה, יש את הדעת שנקראת פנימיות התורה, תורת הסוד, שם לומדים כיצד אלוקים ברא את העולם ובעיקר כיצד הוא מנהיג אותו. זהו לימוד עמוק וחשוב. ולצד זה יש את הקבלה מעשית המתעסקת ביכולת לשנות מציאות באופן מסוים על ידי שימוש בשמות קדושים וכלים מתורת הקבלה.
אז למה ישנה התנגדות לקבלה מעשית ולקמעות?
ההתנגדות היא בעיקר בגלל מתחזים רבים שפזורים במרחבי התחום. מכיון שאין שום תעודת הסמכה למקובל הרי שכל אדם עם מעט כריזמה וקצת מושגים שלומדים בחמש דקות ביוטיוב יכול להפוך  לאיש בשם הקבלה. 
יש היום מקובלים אמתיים?
צריך לזכור שבכל תחום יש טוב ורע, אמת ושקר. בכל דור יש צדיקים של אמת, ודאי. ובכל דור היו שקרנים  זו הנהגת העולם. העניין הוא שהעם היהודי סבל תמיד מצרות וייסורים, ובשעות קשות היו שם מקובלים וצדיקים שבכוח הברכה שלהם ריפו חולים וידעו לשנות את המזל לטובה. עיקר העניין הוא נקיות ליבו של הצדיק, והכוונה האישית שהוא מכוון על מבקש הברכה. למשל נוכל לראות כיום קמיעות על קלף או מתכת שנמכרות בחנויות וכדומה, יתכן והמקור של הטקסט הוא קדוש וקדום, אבל אז, כאשר הצדיק הכותב יצר את הקמע המקורי, הוא עשה את זה בקדושה לאחר טבילה עם כוונות וייחודים בשמות קודש, וכל כוונתו הייתה להמשיך שפע וריפוי על חולה מסוים שבא לבקש את ברכתו. באותה הזדמנות הברכה עבדה ויתכן שהיו נסים ונפלאות, אך אין קשר בין האנרגיות של המקור לבין מה שמוכרים כיום שהוא נטול אנרגיה.
מה העניין של עין הרע- והאם אלו שמסירים בעופרת  זה טוב? 
עצם המושג עין הרע מוזכר בספרי הקבלה ובתלמוד, כך שאנו מאמינים שיש כוח לקנאתם של בני אדם לפגוע בזולתם. בעניין היכולת לרפא את האדם ולהסיר עין הרע, יש כמה סגולות שנכתבו בספרים קדומים. אחת הסגולות היא אכן השימוש בעופרת, באופן מסוים שנפוץ כיום, וזו בהחלט דרך של שימוש מסוים בקבלה מעשית.
חברה הרגישה שהיא צריכה תיקון ואמרו לה תלמידי ישיבה ילמדו לזכותה בכותל, יש דבר כזה באמת?

באופן כללי, יש מושג של 'דמים תמורת דמים', כלומר כסף תמורת נפש. וזה כתוב בספרי הקבלה. יש גם צדיקים גדולים שיכולים לומר לאדם מה הסכום שעליו להוציא מעצמו לצדקה כדי שימתיק את דינו. 
הנקודה העיקרית והבעייתית כאן היא   אם . משום שעיקר התיקון הוא לתת כסף לצדקה, ואין מחובתו של האדם לתת דווקא לאותה ישיבה או לאותו רב שאמר את הדבר.
 זכור לי סיפור נפלא על -הרבי מליובביץ שאמר ליהודי אחד שלא היה חסיד חב"ד, לתת 1800 $ לצדקה, ובפירוש דאג לציין במכתב שיתן את הסכום לכל מקום תורה או צדקה שיראה לנכון, אך לא למקום השייך לחסידי חב"ד. לסיכום, צדיקים ומקובלים אמתיים יש היום, אך כדאי לזכור שאת רוב כוחות הריפוי אלוקים ברא באדם עצמו, ולפני שפונים לבקש ישועה מאנשים אחרים, כדאי להתפלל בעצמנו ולתת צדקה, לקבל קבלה רוחנית ולהשתדל להיות טובים יותר, ורק כשממש מרגישים קושי ממושך ראוי לפנות למקובלים ולקבל את ברכתם.


רב יצחק גבאי שליט"א הוא מרצה לקבלה ומנהל המקלט לנוער בסיכון - בשיכון 'שביב' בהרצליה. הרב מחתן זוגות ומקבל קהל לייעוץ ולברכה. ניתן לפנות לרב 
בכתובת מייל
gabay18@gmail. com

תודה לרב גבאי על הראיון המרתק
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה