Translate

יום חמישי, 9 בספטמבר 2021

בפעם הראשונה במהלך חוה"מ סוכות תתאפשר הגעת רכבים ישראלים אל מבצר הדוק, אחד מאתרי החשמונאים החשובים שנמצא מעל העיר יריחו. מאת שרית יוכפז




בעקבות פעילות בית ספר שדה כפר עציון ובתיאום עם גורמי הצבא- בפעם הראשונה במהלך חוה"מ סוכות תתאפשר הגעת רכבים ישראלים אל מבצר הדוק, 

אחד מאתרי החשמונאים החשובים שנמצא מעל העיר יריחו. מאת  שרית יוכפז                              

בפעם הראשונה מזה שנים תתאפשר במהלך חוה"מ סוכות הגעה ברכבים פרטיים סמוך למבצר הדוק, המבצר ששימש את החשמונאים ושבו התרחשו חלק מהדרמות הגדולות בתקופת החשמונאים. בעקבות דרישתו של אנטיוכוס השביעי משמעון התרסי בנו של מתיתיהו הכהן להתחיל ולשלם מיסים כתב האחרון ליווני "לֹא אֶרֶץ נָכְרִיָּה לָקַחְנוּ, וְלֹא בִּרְכוּשׁ נָכְרִים מָשַּלְנוּ – כִּי אִם בְּנַחֲלַת אֲבוֹתֵינוּ, אֲשֶׁר בִּידֵי אוֹיְבֵינוּ בְּעֵת מִן הָעִתִּים בְּלֹא מִשְׁפָּט נִכְבְּשָׁה. וַאֲנַחְנוּ כַּאֲשֶׁר הָיְתָה לָנוּ עֵת, הֲשִׁיבוֹנוּ אֶת נַחֲלַת אֲבוֹתֵינוּ" – מתוך ספר חשמונאים א', פרק ט"ו. המענה החד משמעי הזה שהיה כקריאת תיגר הוביל את אנטיוכוס לגייס בכסף והבטחות את חתנו של שמעון, תלמי, כדי שזה יזמין את דודו שמעון התרסי לסעודה במבצר דוק יחד עם בני משפחתו וחצר המלוכה, במהלך המשתה התנפל עליו - ורצח אותו ואת בניו. רק בן אחד נותר לשמעון – יוחנן הורקנוס. יוחנן גייס את הצבא וצר על מבצר דוק וניהל קרבות קשים שאת חלק משרידיהם ניתן לראות אף כיום בשטח.

לימים שימש המבצר והמצוק האדיר שמתחתיו את תלמידיו של הנזיר חריטון ואף היה ניסיון להקים כנסייה במקום. בשנים האחרונות הוביל בית הספר שדה כפר עציון סיורים למקום אלא שאלה בעקבות מגבלות ביטחוניות היו בהתאמה למטיבי לכת בלבד. השנה במהלך חול המועד סוכות בימים רביעי וחמישי, ט"ז- י"ז בתשרי (22-23.9.21) תתאפשר ההגעה סמוך למבצר שטומן בחובו כל כך הרבה סיפורים באמצעות רכבים והליכה רגלית של 3 ק"מ. כל זאת כאמור בתיאום מלא עם הצבא וגורמי הבטחון. בנימין טרופר מדריך בכיר בבית הספר שדה כפר עציון "אנחנו מודים לכל מי שהתגייסו יחד איתנו כדי לאפשר לעוד אוכלוסיות חשיפה אל מבצר הדוק שהוא אבן דרך בממלכת החשמונאים ובכלל בהתיישבות היהודית בבקעה ובארץ ישראל כולה". ההגעה לסיור מחייבת רישום מראש באתר בית הספר שדה כפר עציון.

כמו כן יתקיימו באזור סיורים אל ארמונות החשמונאים ביריחו, לאוהבי המים והטבילה ניתן לקפוץ להתרענן בעין מבוע.

אם כבר החלטתם לצאת ולטייל בחול המועד תוכלו להצטרף אלינו גם לשורה של טיולים בגוש עציון, בנחל המעיינות, ואדי פוכין, מערת הערביא, ההרדיון, מערת חריטון ואמת הביאר שם גם תוקם סוכה לאורחים ולמבקרים.

קרדיט תמונות- דוברות
מאת שרית יוכפז

לאורך השנה מרכז המורשת שבניצן מארח קבוצות מכל צבעי הקשת, תלמידים, חניכי מכינות קדם צבאיות, אזרחים ותיקים, תיירים וסטודנטים מחו"ל.  בחגי ישראל המקום פותח את שעריו ל"פסטיבל חול בחול המועד" פעילות משפחתית המתאימה לכל הגילאים.

השנה, בחול המועד סוכות, הפעילות תתקיים לפי הנחיות התו הירוק ותכלול סיורים, סרטים לילדים, סיור תיאטרלי בין מיצגים בחצר מרכז קטיף ניווט אתגרי וסיור רכב שטח בחילות ניצנים יצירות מהטבע,.  סיפור גוש קטיף מעביר מסר וחוויה של אהבת הארץ, חיבור של אדם ואדמה, התמודדות עם משברים ומעיד על הכוח המופלא של הצמיחה מחדש.

הפעילות : בימים רביעי חמישי בחוה"מ, 22-23,9,2021

שעות: 10:00-16:00

תשלום: מגיל 3 ומעלה, 20 ₪.

רכב ספארי- 10 ₪ לכרטיס

המקום פועל במסגרת התו הסגול.

 

בואו בשמחה לחוות ולהנות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה