Translate

יום שלישי, 19 באוקטובר 2021

זהו הספר הראשון שיוצא לאור בשפה העברית, המספר על הגל הראשון של מעצרים וגירוש יהודים ממצרים, מתוך שלושה גלי הגירוש שחוו יהודי מצרים, ב-1948, ב-1956 וב-1967, מומלץ.שרית יוכפז

 


מימין לבנה זמיר, מרואיינת מרכזית בספר, ומייסדת המרכז למורשת יהדות מצרים בתל-אביב, בעת קבלת אות כבוד על פועלה, מידי יוסף תם יו"ר ההתאחדות.

יו"ר הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים בישראל 
סגנית נשיא ארגון JJAC העולמי
זוכת "פרס ראש הממשלה" 2016 לחקר יהדות ארצות-ערב
פרס משרד החינוך 2017
נציגת ישראל באו"ם - נובמבר 2013
אות "החלוצים החדשים במנהיגות" 2020, של האיגוד הספרדי העולמי ומשרד התרבות

על הספר "אם אשכחך אלכסנדריה"


זהו הספר הראשון שיוצא לאור בשפה העברית, המספר על הגל הראשון של מעצרים וגירוש יהודים ממצרים, מתוך שלושה גלי הגירוש שחוו יהודי מצרים, ב-1948, ב-1956 וב-1967,  והוא טרם נחקר דיו.

 

הספר "אם אשכחך אלכסנדריה" מאת ז'רמי דראס (Jeremie Dres), המוגש בסגנון קומיקס-גראפי, קל ונעים לקריאה, יצא לאור בצרפת ותורגם בישראל לעברית, בהוצאת "התאחדות יוצאי מצרים בישראל".

זהו רומאן היסטורי-אוטוביוגרפי על מסעו של המחבר לאלכסנדריה, בחיפוש אחר שורשיו של סבו מוריס גיני שנולד באלכסנדריה, ונעצר בליל ה-14.5.1948 – יום בו הוקמה המדינה. לאחר שנה וחצי בבית סוהר ללא עוול בכפו מלבד היותו יהודי, מוריס גיני גורש הישר מבית הסוהר לאנייה - עם אזיקים ביד - ואישתו ביחד איתו.

 

זוהי חוויה קשה שמוריס גיני דחק עמוק בתוך לבו ומסרב לספר על כך לנכדו ז'רמי. אך זה האחרון מוצא לפתע מזוודה מלאה תמונות של סבו ומשפחתו באלכסנדריה של שנות ה- 40. הוא רוצה לדעת יותר אודות הסיפור של סבו ועל מוצאו שלו, ונוסע לקהיר ולאלכסנדריה.

 

זהו מסע אל העבר, מסקרן ומרתק. ז'רמי פוגש שם את ראשי הקהילה הזעירה - אנשי דורו של סבא מוריס - היסטוריונים מצריים ידועים, חוקרים, עיתנאים, וצעירים מצריים הצמאים לדעת יותר על הקהילה המפוארת שהייתה ומדוע היא נעלמה. במסעו הוא מגיע גם לישראל ומראיין את לבנה זמיר, ילידת מצרים ונשיאת הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים, שחוותה אף היא את טראומת הגירוש. ז'רמי דראס גם נוסע לברלין כדי לפגוש חוקרת פלסטינית הבקיאה בנושא, ועם שובו לפריז הוא סוגר מעגל.

הספר "אם אשכחך אלכסנדריה", הוא מעין כתבת שטח מרתקת, המשתרעת על 250 עמודים המוגשים בצורת  "קומיקס" – סרטים מצויירים – השובים את הלב, ומושכים לקריאה לכל גיל.

 

אודות המחבר:

ז’רֵמיִ דְרֵאסְ נולד בשנת 1982 בפריז שבצרפת , עובד ומתגורר בפריז. הוא בוגר בית הספר לאמנויות של העיר שטראסבורג שבצרפת. חיבר ואייר שני רומנים גראפיים בסגנון קומיקס: ״אנחנו לא ניסע לאושוויץ" בהוצאת Cambourakis 2011.  והספר "בבל" בהוצאת Gallimard 2014.  בד בבד , זֵ’רֵמיִ דְרֵאסְ יוצר וכותב מאמרים גראפיים קצרים רבים, לכתבי-עת נחשבים בצרפת - מתוך מסעותיו בטורקיה , עיראק , אתיופיה ועוד .

בספרו "אם אשכחך אלכסנדריה", ז’רמי דראס משלב מקצוענות עיתונאית ולגלוג עצמי שובה-לב , תוך חיפוש אחר מוצאו. כתבת שטח אמיתית שמעלה זכרונות ועדויות, שהם חלק מההיסטוריה של עם ישראל, וחשוב לשמר אותם. גם זכרונות של עולם ערבי קוסמופוליטי שאיננו עוד.

 

סיפור סבו של המחבר הוא סיפורם של עשרות אלפי יהודי מצרים שגורשו או נסו על נפשם בהותירם כל רכושם מאחור.

 

הספר "אם אשכחך אלכסנדריה" יוצא לאור לקראת חודש נובמבר, שהוא החודש בו מציינים לפי החלטה שהתקבלה בכנסת ביוני 2014, "יום היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב". על פי אותו חוק, ב-30 בנובמבר בכל שנה, משרד החינוך מחוייב לעודד את בתי הספר הממלכתיים להעלות את נושא העזיבה והגירוש במסגרת הלימודים בבתי-הספר. "אם אשכחך אלכסנדריה" הוא אכן ספר שמומלץ להציגו בכל הכיתות, בבתי-ספר יסודיים ובתי-ספר תיכון ברחבי הארץ.  

 

סיפורו של סבא מוריס, מביא למעשה את סיפורם של כ-1300 יהודי מצרים שנעצרו ב-14.5.2021, נכלאו במחנה מעצר למשך כשנה וחצי, וגורשו מעל אדמת מצרים הישר מבית הסוהר לאוניה - ובעל כורחם משפחותיהם איתם - בהותירם מאחור את כל רכושם, עברם וזהותם. זהו הגל הראשון של גירוש ויציאה של כ-20,000 יהודים ממצרים, שרובם עלו לישראל. הם גם מהווים חלק מהעליה הגדולה של שנות ה-50, שחוו את יסורי הקליטה במעברות, אך תוך זמן קצר – בהיותם בעלי השכלה ודוברי 5 שפות – יצאו ממצב הפליטות, והפכו לחלק מעמודי התווך של מדינת ישראל.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה