Translate

יום ראשון, 24 באוקטובר 2021

השקת "קהילת ערים חכמות בישראל", שמנוהלת על ידי מרכז בר אילן לערים חכמות ומשרד השלטון המקומי, מאת: שרית יוכפז

 


השקת "קהילת ערים חכמות בישראל", שמנוהלת על ידי מרכז בר אילן לערים חכמות ומשרד השלטון המקומי,

מאת: שרית יוכפז

 ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד הפנים, רשות החדשנות וישראל דיגיטלית, כאחת מ-13 קהילות חכמות שיזמה הממשלה, לשיפור איכות החיים בערים.

 

 

קהילת "ערים חכמות בישראל", הושקה בחמישי האחרון באירוע חגיגי, במסגרת MUNIEXPO, ועידת החדשנות של מרכז השלטון המקומי, במעמד שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ומנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן זהר ינון שאמר באירוע; "אני שמח להשיק את שיתוף הפעולה, שאני מקווה שיתעצם. בהובלתו של מייסד מרכז ערים חכמות של אוניברסיטת בר-אילן פרופ' איל יניב אנחנו מנסחים מחדש את האתגרים במערכת היחסים בין התושב לעיר, תוך התייחסות לתכנון וחדשנות טכנולוגית. הקהילה בה אנו שותפים קמה למען הרשויות המקומיות. אני מקווה שנוכל להמשיך ולפתח את הקהילה, יחד עם השותפים, שיחברו את המאמצים וידעו להתמודד עם אתגרים של שיתוף מידע תוך הגנה על הפרטיות. זה מסע מתמשך ואני קורא לכולכם להצטרף למסע הזה"

 

"קהילת ערים חכמות בישראל" הוקמה ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד הפנים, רשות החדשנות וישראל דיגיטלית, כאחת מ-13 קהילות חכמות שיזמה הממשלה. הגופים שזכו להקים ולנהל את הקהילה, מרכז בר אילן לערים חכמות ומרכז השלטון המקומי הפועלים במשך שנים לקידום תחום הערים החכמות בישראל. שני הגופים, הם שחקנים בולטים באקוסיסטם הישראלי המקדם חדשנות בערים ופועלים לקידום עבודה משותפת של  רשויות, חוקרים, ויזמים בתחום הערים החכמות.

באירוע השקת הקהילה שהתקיים במסגרת ועידת החדשנות של השלטון המקומי,  השתתפו נציגי השותפים בקהילה ומוביליה, כמו גם בתערוכת המציגים שנערכה במשך שני ימי הכנס, במסגרתה קיימו מיט-אפים ופגישות פרונטליות להצגת תכניות הקהילה העתידיות ואת פעילות השותפים השונים בשדות החדשנות. כמו כן,דנו בכנס ביישום של מחקרי העיר החכמה והטמעה ברשויות ויתקיים פאנל משקיעים בו יוצגו אפשרויות לגיוס מימון לערים חכמות.

 

פרופ' איל יניב, מנהל מרכז ערים כמות, באוניברסיטת בר-אילן: "שיתוף פעולה הכרחי לקידום חדשנות בכלל וחדשנות אורבנית או ערים חכמות בפרט. Munitech – קהילת הערים החכמות של ישראל חרתה על דגלה קידום שיתופי פעולה רחבים של כל בעלי העניין באקוסיסטם. מובילי הקהילה בוחרים תמות / נושאים מרכזיים, שקידומם, תוך שיתוף פעולה רחב עשוי להניע פעילות קהילתית ולקדם את תחום הערים החכמות בישראל".

 

מר יונוס אל נאסר, שהתארח מדובאי בשיחת זום, מחברת Smart Dubai,  איחוד האמירויות : "המהפך הדיגיטלי באיחוד האמירויות התחיל כאשר כל הממשלה עברה לעבוד באמצעים טכנולוגיים בלבד. ברגע שהממשלה עברה לדיגיטל היה קל יותר לתת שירותי דיגיטלי ויעיל גם לאזרח.מאז 2018 אין כמעט ניירת ממשלתית והכל מתנהל ברשת האינטרנט, כל חסכנו עשרות אלפי דולרים על דפים.  אנו רואים במגזר הפרטי כשחקן מרכזי בהפיכת העיר לדיגיטלית ולכן הם שותפים מלאים שלנו באיסוף דאטה והפיכתה לשירות טוב ויעיל יותר לתושבים". 

 

השימוש בנתונים (data) וההנגשה שלהם באופן שיהיו זמינים לרבים באקוסיסטם הוא אחד הנושאים המרכזיים, המהווה תנאי הכרחי להתפתחות ערים חכמות. זו הסיבה שבחרנו בנושא של open data, כאחד הנושאים המובילים לפעילות הקהילה בשנה הקרובה. האורח שלנו היום מספק לנו הצצה לעיר, שהפעילות שלה בתחום הנתונים, בהקשר של עיר חכמה, מעוררת השראה וסקרנות. ברשותכם בנקודה זו אעבור לאנגלית.

 

לדברי איילת ספיר ורן גולדשטיין מנהלי קהילת MuniTech : "הקהילה היא הזדמנות מצוינת לשילוב כוחות על מנת למנף את הפעילות, ליצור חיבורים בין רשויות, חוקרים וסטארטאפים, לתכנון משותף של פתרונות חכמים סביב האתגרים בתחום. האתגר הראשון  בו תתרכז הקהילה הוא אתגר ה- Open Data. כנס ההשקה יציג את האתגר על כל גווניו".

חזון משרד הכלכלה והתעשייה לקהילת MuniTech הינו שיפור איכות החיים של תושבי הרשויות המקומיות, ובין מטרות הקהילה - להוות הגוף המוביל בישראל בחיבור האקוסיסטם הישראלי לצורך סיוע בקידום איכות החיים ברשויות בישראל, יצירת רשויות מקומיות חכמות יותר באמצעות טכנולוגיות מתקדמות יותר, שירות משופר לתושב והטמעת מערכות חדשניות שינטרו את העיר ויסייעו למקבלי ההחלטות.

 


מאת שרית יוכפז
צילום: מוטי רייף

 

מימין לשמאל: ד"ר רון מלכא, מנכל משרד הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה, חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי,זהר ינון, מכל אוניברסיטת בר אילן.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה