Translate

יום שני, 10 בינואר 2022

לראשונה בישראל, ב-16.1 בשעה 20:30 בתיאטרון הבימה:"אנסמבל התיאטרון האפריקאי", מייסודה של אשת התיאטרון ד"ר יאפא שוסטר, חלוצת הרפרטואר האפריקאי בישראל - גאה להשיק את העיבוד המקומי למחזה "הדרך" מאת שרית יוכפז

 


לראשונה בישראל, ב-16.1 בשעה 20:30 בתיאטרון הבימה:

אתיופי, פלסטיני, מתנחלת ומבקש מקלט

עולים על במה אחת

אנסמבל התיאטרון האפריקאי פוגש לראשונה את בימת התיאטרון הלאומי במחזה "הדרך" מאת וולה סווינקה, חתן פרס נובל לספרות המכונה "וויליאם שייקספיר של אפריקה" • "הדרך" היא דרמת פעולה המתרחשת בשכונת עוני בניגריה ועוסקת במורכבות ההישרדות בעולם המודרני, תוך מתיחת ביקורת על פלישת תרבות המערב ליבשת השחורהמייסדת "אנסמבל התיאטרון האפריקאי" ובמאית המחזה, ד"ר יאפא שוסטר: "בהצגה מתחדד לנו סיפור אחד, על במה אחת, אותו מציגים שחקנים בעלי רקע שונה - כאשר המכנה המשותף לכולם הוא השאיפה לשוויון; באפריקה, בישראל ובכל העולם"


צילום: דניאל חנוך

"אנסמבל התיאטרון האפריקאי", מייסודה של אשת התיאטרון ד"ר יאפא שוסטר, חלוצת הרפרטואר האפריקאי בישראל - גאה להשיק את העיבוד המקומי למחזה "הדרך" (1965) מאת וולה סווינקה, אשר יעלה על בימת תיאטרון הבימה בתאריכים 16.01.22 ו- 19.01.22, וצפוי להמשיך ולרוץ במהלך השנה.

האנסמבל מאגד תחתיו יוצרים ואומנים מרקעים תרבותיים שונים, ועיקר עיסוקו ביצירה בימתית של מחזאות אפריקאים מסורתיים שמונגשים לקהל ישראלי, לצד הפקות מקור שעוסקות במשבר המהגרים והפליטים, בארץ ובחו"ל. אנסמבל התיאטרון האפריקאי מבקש להעניק לצופים הזדמנות להיחשף ולהתקרב אל קולות מגוונים שלעיתים מושתקים, ולעורר שיח אקטיבי בנידון.

במציאות היומיומית בה אתיופים וסודנים מסתייגים ומתנכרים אחד לשני, ובה מתנחלים ופלסטינים חיים במתיחות מתמדת ובסלידה - במהלך חודש ינואר, ייחשף לראשונה הקהל בתיאטרון הלאומי למפגש מסוג אחר; תשעה שחקנים ומוזיקאים מרקעים לכאורה מנוגדים, מנפצים את כל המוסכמות -  מגלמים דמויות מארץ רחוקה, אך למעשה עוסקים בסוגיות קרובות וכואבות.

אודות המחזה

"הדרך" (1965) הוא מחזה ביקורתי שכתב וולה סווינקה, חתן פרס נובל לספרות הראשון מאפריקה, המכונה גם "וויליאם שייקספיר האפריקאי" (בין היתר על שום ראשי התיבות של שמותיהם של השניים WS). היצירה מציפה שאלות בוערות על אודות עולמנו המודרני, ועוסקת בקבוצת נהגים עניים המודעים להיעדר המשאבים שלהם ולסכנות הקיומיות להן הם חשופים. לתמונה נכנס "הפרופסור" – האב הרוחני של בית התפילה, שהודח מתפקידו עקב חשד לגניבה מהקופה הציבורית. בחיפושו אחר משמעות, הפרופסור שמגלם את התרבות המערבית - מנצל את הנהגים ומתחקה אחר תאונות הדרכים שעברו ומשברי חייהם. זוהי הפעם הראשונה שהעמותה שייסדה יאפא שוסטר, ארגון יוצרים בלתי תלויים (א.י.ב), זוכה למימון מטעם משרד התרבות עבור מחזה. "הדרך" יעלה תחילה בתיאטרון הבימה ב-16.01 וב-19.01 וצפוי לרוץ לאורך השנה.

אודות הבמאית ומייסדת התיאטרון:

ד"ר יאפא שוסטר, במאית "הדרך", מנהלת ומייסדת "אנסמבל התיאטרון האפריקאי", הייתה ממייסדי התיאטרון האתיופי הישראלי הראשון "נטלה". בעלת דוקטורט לחינוך לשוני באמהרית מטעם האוניברסיטה העברית ותואר שני בתיאטרון וחינוך מאוניברסיטת אופסלה שבשוודיה. שוסטר היא אקטיביסטית חברתית ופוליטית וחלוצת הרפרטואר האפריקאי בישראל; מקדמת משוררים, סופרים ושחקנים אפריקאים.

שוסטר: "המחזה, שנכתב בשנת 1965, למרבה הצער רלוונטי גם למציאות של 2022. הצגה היא כמובן יצירה אמנותית שמהווה אמצעי לשינוי פוליטי וחברתי. באמצעות הבמה אנחנו מחפשים להגדיר מחדש את מושג הכוח של המוחלשים בחברה."

קרדיטים:
מחזה - וולה סווינקה,
תרגום - ליהיא ברזל-מלמד, דורון תבורי
בימוי - יאפא שוסטר
הפקה - אנדראס לילמנסטונס, עלמוורק איילה


שחקנים:
ליאור אבשלום/דורון תבורי - בתפקיד הפרופסור
אדיסעלם אלמו - בתפקיד סמסון
מחמוד מורא - בתפקיד קוטונו
אלעד קונפינו - בתפקיד סאלובי
גטצ'או הוניניאו - בתפקיד סיי טוקיו קיד
סאני קאמל - בתפקיד מוראנו
עלמוורק איילה - בתפקיד ויקטוריה

מוזיקאים (מוזיקה חיה על הבמה)
עודד אלוני
בן אילון

גילי גודיאנו - עיצוב תפאורה
לאורה שיים - עיצוב תלבושות
אורי רובינשטיין - עיצוב תאורה
יהל פפו - מנהל הצגה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה