Translate

יום רביעי, 26 בינואר 2022

רויטל שירי-הורוביץ, כתבה את הספר "איך לצוד דוב" סיפורו האישי ואת סיפורה של יהדות פולין בתקופת המלחמה ברוסיה. השואה השפיעה על כולנו,– מומלץ שרית יוכפז

 

 

רויטל שירי-הורוביץ, כתבה את הספר "איך לצוד דוב"

 בהשראת סיפור חייו של הדוד האהוב, איציק האוזר, שבמלחמת העולם השניה היה בן 7 כשהנאצים פלשו לפולין והוא ומשפחתו נשלחה למסע הישרדות ברוסיה ובערבות סיביר. זהו סיפורו הלא יאמן של איצ'ו ילד בן 7 ושל משפחתו שנלחמו לשרוד את הרוע האנושי, והצליחו להינצל מרעב, מעינויים, ממחנות העבודה, מכפור ומרצח., הם הצליחו לשמור על כל בני המשפחה בחיים בעזרת תושיה ומזל שש שנים של בריחה מהנאצים, מחציית הנהר שבו ירו ביהודים וזרקו אותם אל מותם, דרך ערבות סיביר למחנה עבודה. בכל פעם שהדי התותחים התקרבו, הרוסים גרשו את המשפחה פנימה אל היבשת, בגלל שנחשבו  ל"אוכלוסיה בוגדנית", וכך, המשפחה ניצלת מזוועות הנאצים.

מה גרם לך לכתוב את הספר?



                                                       רויטל שיר הורוביץ   ?צילום: דנה ברנזון

"הספר נכתב מתוך מטרה לתעד את מסעו של דודי האהוב ומשפחתו בזמן מלחמת העולם השניה: מפולין לרוסיה וחזרה אל הלא נודע – לא לבית שהשאירו מאחור אלא למחנה עקורים ומשם לישראל. הסיפור של הניצולים שהוגלו לרוסיה לא סופר כמעט – בטח שקשה למצא רומנים היסטוריים שעוסקים בפן הזה של השואה, מעבר לזה, למרות הסבל הנורא שעברו הם אפילו לא "זכו" להיקרא ניצולי שואה, ולא היתה כל הכרה בסבלם, עד שנת 2002 לא הוצעו להם כמובן פיצויים מכיוון שלא שבו אחרי המלחמה לפולין אלא הגיעו לגרמניה.

למה בחרת בדוד שלך כגיבור הספר שלך?

"דוד שלי יצחק האוזר הוא איש אופטימי ובעל שמחת חיים. למרות זקנתו – הוא בן 88, עיוור כמעט לחלוטין, חרש כמעט לחלוטין וחולה בסרטן הוא שומר על סקרנות ואופטימיות – ללמוד, לדעת ולחיות. את התכונות הללו אני מעריכה כל כך, מבחינה זו הוא דמות מופת לדורות הבאים – בער בי לספר את את
סיפורו האישי ואת סיפורה של יהדות פולין בתקופת המלחמה ברוסיה.
השואה השפיעה
על כולנו, כל היהודים באשר הם, ניצולים של רדיפות – חשוב היה לי להעביר את המסר הזה ואת המסר של לזכור ולעולם לא לשכוח, ולא לשפוט, ניצולי שואה הם אלה שעברו את המלחמה ההיא, לא משנה אם היו במחנות השמדה בפולין, או במחנות עבודה בסיביר. השואה רלוונטית וחשובה לערכים שלנו כעם היהודי. לכן בחרתי בדודי כגיבור הספר איצ'ו הילד בן ה 7 שמנסה למצוא את הטוב בכל הרוע וההשרדות, ואיציק הבוגר האופטימי אוהב האדם בן ה- 86 החי בבית אבות בהרצליה."

איפה את מתגוררת היום וכמה ספרים כתבת עד היום?

"נולדתי וגדלתי בחולון-רמת גן והרצליה, עברתי לסיאטל עם בעלי בני הבכור בספטמבר 1995 בעקבות עבודה שקיבל בעלי במיקרוסופט. כיום אני מחלקת את חיי בין סיאטל ותל אביב. איך לצוד דוב הוא ספרי הרביעי. ספרי הראשון בת עיראק הוא רומן היסטורי שעוסק ביהדות עיראק – זכה בפרס אח"י ומכר עשרות אלפי עותקים ברחבי העולם, ספרי השני להתראות בקרוב מדבר על מהגרים החצויים בין עולמות, ספרי השלישי את מדמיינת – לגדול עם אמא נרקיסיסטית מספר את הסיפור האישי שלי ושל אימי."

מרגש. אהבתי את הספר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה