Translate

יום ראשון, 14 במאי 2017

"בתים מבפנים – תל אביב יפו" אירוע האדריכלות הגדול בישראל מאת: שרית יוכפז

"בתים מבפנים – תל אביב יפו"
אירוע האדריכלות הגדול בישראל
במבט יחודי אל הקשר בין הקהילה למרחב העירוני

במסגרת הפסטיבל ייערכו השנה מאות סיורים לקהל הרחב
20-19-18 במאי 2017
הכניסה חופשית



18 -20 במאי, יתקיים הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים", שהספיק להפוך לאחד האירועים המרתקים שמתקיימים בתל אביב ויעסוק השנה במערכת היחסים בין אדריכלות ועיצוב לבין בני האדם המשתמשים במרחב העירוני, ויכלול תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים יתקיימו גם סיורים שונים ומרתקים בנושא הקהילה בעיר ובמקומות בלתי שגרתיים.

השנה בחרו ב"בתים מבפנים" לספר את סיפור הקהילה בעיר עם עשרות סיורים, בתים פתוחים ומבני ציבור מיוחדים שחושפים את מערכת היחסים העשירה והמסועפת בין הקהילה למרחב העירוני, התארגנויות של קבוצות להקמת מרחבים למפגש ופעילויות, יוזמות שונות ורבות לאורך ההיסטוריה ועד ימנו שהמטרה המשותפת לכולן היא ליצור בתל אביב-יפו חיי קהילה נעימים ומספקים לתושבים .

בתים מבפנים נערך גם השנה בשיתוף עיריית תל-אביב-יפו, המתגאה בעשייה קהילתית ענפה ומשגשגת ורואה בה את הבסיס החיוני לטיפוח איכות החיים בעיר ולחיזוק תחושת השייכות. בשנה החולפת יצרה העיריה שינוי ארגוני רחב היקף שיאפשר לשפר את התשתיות הקהילתיות בעיר ולנהל טוב יותר את השירותים הקיימים בעבור התושב. העירייה הקימה את "מינהל קהילה תרבות וספורט" שיסייע בהעצמת הקהילות הפועלות בעיר, בחיבור בין קהלים שונים ויתמוך בהגברת היכולת של תושבים להוביל יוזמות ולקחת אחריות.

צוות האוצרים של בתים מבפנים יחד עם צוותי מינהל קהילה בעירייה צללו במשך חודשים לתוך הקהילות השונות וסקר את העיר מצפונה ועד דרומה. במסע הזה פגשו מאות תושבים פעילים שהציגו בפניהם את האכסניות המשמשות אותם או את אלה שהקימו בעצמם. על הדרך נחשפו יוזמות מרגשות של תושבים, התארגנויות של קבוצות להקמת מרחבים למפגש ולפעילות, חלקן יוזמות שקיבלו חיבוק מהממסד וזכו להתבסס, יוזמות אקולוגיות ויוזמות חברתיות-סביבתיות. 

בין עשרות המבנים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, דירות, מבנים היסטוריים ומבנים עירוניים. החל מהדירה האקולוגית של "עץבעיר" בכיכר ביאליק אשר מדגימה חיי שיתוף עירוניים אקולוגיים ועד ל"בית גבריאלוביץ'" בדרך יפו, בניין לשימור ששופץ וחולק מחדש במטרה להתאים לסטודנטים וזוגות צעירים שמעוניינים בחיי בניין קהילתיים. בנוסף, יתקיימו מגוון פעילויות שונות וסיורים, בהם: סיור בעקבות משפחת מנחם משה וקהילת עדן דרך 25  הבתים בהם התגוררו בני המשפחה בתל אביב; הזדמנות לגלות ולהיחשף אל המרחב הרב קהילתי שקורם עור וגידים בשכונה הצפופה בישראל בנווה שאנן; סיור לאורך מסילת הרכבת ההיסטורית מיפו אשר יציג את המציאות שנוצרה משני צדי המסילה וינסה לענות על השאלה האם מסילת הרכבת קישרה או הפרידה בין השכונות והאוכלוסיות שלאורכה?, ועוד. תושבי תל-אביב-יפו מחזיקי כרטיס דיגיתל, יוזמנו ליהנות מסיורים ייחודיים.

"בתים מבפנים" –סופשבוע של בתים פתוחים הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. הפסטיבל מעניק חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

בין סיורי "בתים מבפנים":

הדירה האקולוגית של "עץבעיר"
הזדמנות לבקר בבית האקולוגי של קהילת עץ בעיר השוכן בדירת באוהאוס רחבת ידיים. בדירה מתגוררים בין 4 ל-8 דיירים המגדלים בו צמחי מאכל, מכינים חומרי ניקוי וטיפוח, משתמשים במים אפורים, עושים קומפוסט וחולקים חיי קהילה ושיתוף תוך חיפוש אחר אלטרנטיבות למבנים החברתיים והכלכליים המסורתיים. הבית הוא גם מקום לימוד ומרכז לקהילה בנושאים אלו.

בתי כנסת נעלמים
מהו בית כנסת עבור אדם חילוני? מהו מרחב מקודש? סיור שיעבור בין בתי כנסת וותיקים שננטשו או שינו את ייעודם וינסה להתחקות אחרי סיפורי קהילותיהם והנסיבות שהביאו לדעיכתם. ברית יעקבי, מקימת פרויקט 'חלל פנוי' שתדריך את הסיור, תעלה גם את השאלה כיצד צריכה התרבות היהודית העכשווית להשמיש את בתי הכנסת הנטושים.

מעון שגריר בריטניה
הזדמנות נדירה לבקר בווילה המשמשת, מאז קום המדינה, כמעונו הפרטי של שגריר בריטניה בישראל. הווילה נבנתה כבית מגורים והוסבה לאחר מכן למלון קטן, והיא מעוצבת בהידור אירופי מאופק. על קירותיה תלויות יצירות אמנות רבות, רובן של אמנים בריטיים ולחלקן קשר לישראל. הסיורים יכללו הצצה לחדרי הבית השונים, בהם חדר האוכל המרהיב, אולם האירוח, המטבח העצום (שבו מכינים ארוחות לאורחים רמי מעלה), החצר רחבת הידיים והבריכה.

הבית הישראלי במוזיאון ארץ ישראל
סיורים מודרכים בבית הישראלי – בית מגורים משוחזר מתקופת המלוכה שהתגלה בתל קסילה וכולל חצר קטורה וכן כלים שהתגלו בעיקר באזור לכיש ויהודה וממחישים את חיי היומיום ואת השימוש בכלי חרס בסביבה הביתית לפני 3,000 שנה. הבית הישראלי הנחשב לאחד הסמלים המזוהים עם מוזיאון ארץ ישראל נפתח בימים אלה מחדש כחלק אינטגרלי מתצוגת ביתן הקרמיקה.

קוצ'ינטה
הזדמנות להתוודע לקולקטיב הפליטות האפריקאיות הפועל בחלל תעשייתי שתוכנן על ידי האדריכל יצחק רפפורט בשנות ה-60 כמתחם תעסוקה לבתי מלאכה ומאכלס כיום בעיקר אמנים ומעצבים. בביקור שיכלול טקס קפה אריתריאי, מעגל סריגה ושיחה, יספרו הנשים על הקולקטיב המאפשר להן להתפרנס מסריגת סלים ומלימוד שיעורי קרושה ומשמש להן ולילדיהן גם כמרכז קהילתי וכמקור תמיכה.

בית גבריאלוביץ'
בית פתוח וסיורים במתחם המורכב משני בניינים לשימור שנבנו בתקופות שונות ומקיפים חצר פנימית היוצרת מרחב פנימי ושקט המנותק מההמולה של דרך יפו. במסגרת השיפוץ נבנתה קומה חדשה וחולקו מחדש שטחי המגורים בבניין ל- 35 דירות בשטח של 45 מ"ר המיועדות לסטודנטים ולמשפחות צעירות. בסיורים שיודרכו על ידי אדריכל עמיר פלג, יוצגו הפרויקט הכולל גשרים שנבנו כדי לחבר את הבניינים ומעליות שתוכננו בהשראת המעלית הראשונה בתל אביב (ברחוב הרצל) והתפיסה של החצר כלב הבניין וכחלל לאינטראקציות חברתיות ולבילוי משותף של הדיירים.


בית הקשתות
ביקור בדירה השוכנת בחלל מהמאה ה-18, בעלת תקרות קמורות וקשתות כורכר, שעברה לאחרונה שיפוץ יסודי ועיצוב מחדש ומשקיפה לנמל יפו ולים התיכון. החלל העתיק הפך לדירת מגורים מודרנית, מוקפדת ומפנקת עם מטבח מתוחכם הנעלם מאחורי דלתות רשת, חדר שינה עם חלון זכוכית מערבי המשקיף לים וחלל רחצה מקורי ומפתיע.


מרכז קהילתי גרסת 2017
סיור עם מעצבת הפנים אורן לסרי ועם המעצבת החזותית תמר בר דיין במרכז הקהילתי דב הוז, השוכן בבניין ההיסטורי של בית צעירות מזרחי. בסיור ישתפו המעצבות בתהליך בניית השפה החזותית במרכז, עיצובו ואיבזורו ובשאלות שעלו במהלכו: מהו מרכז קהילתי ב-2017, מהם הצרכים של התושבים העתידים להשתמש בו, מהם צרכיו הלוגיסטיים, איך אפשר לתקשר עם קהילה רב גילאית ומרובת מאפיינים באמצעות חלל ועוד.

גג לקהילה
מפגש מעורר השראה עם הפעילה החברתית והיזמית האקולוגית דניאל שוורץ בגג שהפכה למרחב מפגש, התנסות, למידה ויצירה. במפגש שיתקיים בצורת שיחה תוצג היוזמה להפוך גגות של בנייני מגורים למרחבי פעילות עבור הקהילה, ויידונו עקרונות  של כלכלה אלטרנטיבית שיכולים לשרת מהלכים להעצמת קהילות כמו הון קהילתי, הנגשת משאבים כמהלך שמקדם קיימות וקישוריות קהילתית.


חלקת חסד
בצעד אמיץ הובילו בסוף שנות ה-80 הרב הראשי של תל אביב-יפו, ישראל מאיר לאו וראש העיר תל אביב-יפו לשעבר שלמה להט להקמתה של חלקת קבורה לחסידי אומות העולם בבית הקברות קרית שאול. הסיור עם יעל רוזן, שהכירה רבים מהקבורים בחלקה, הוא הזדמנות לשמוע על הקהילה המיוחדת של חסידי אומות העולם שהגיעה לישראל לאחר מלחמת העולם השנייה ועל סיפוריהם האישיים של הקבורים במקום.

רשימת הסיורים המלאה מתעדכנת ומופיעה באתר הפסטיבל

הסיורים והביקורים במסגרת "בתים מבפנים", הינם ללא תשלום, חלק מהאירועים דורשים הרשמה מוקדמת המתבצעת באתר:www.batim-il.org

מייסד ואוצר: אדריכל אלון בן-נון, מייסדת ומנהלת: אביבה לוינסון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה