Translate

יום שני, 16 באפריל 2018

ההצגה "מה הבעיה שלך?" על החוויות שלי ממלחמת לבנון השנייה -זוכרים את החיים- טקס יום הזכרון בבית ציוני אמריקה מצליח להוות במה לאמנים רבים לשוחח לראשונה על החוויות הקשות שחוו. מאת: שרית יוכפז


"לא העזתי לדבר על החוויות שלי ממלחמת לבנון השנייה עם אף אחד מקרוביי, עד שיצרתי את ההצגה"

זוכרים את החיים- טקס יום הזכרון בבית ציוני אמריקה מצליח להוות במה לאמנים רבים לשוחח לראשונה על החוויות הקשות שחוו

יום שלישי, 17.4 , ערב יום הזכרון 19:30, בית ציוני אמריקה ת"א
כשגבריאל וינברגר יצר את הוידאו ארט "תמרות עשן" הוא לא ידע ממש איפה זה יוצג. הצילום המציג ספינה טובעת שנאחזת לצוף בין גלי הענק המשתלב על רקע קולות לחימה ייצר מצג מצמרר ממש של נפש האדם הנאבקת לא לטבוע בים הזכרונות שלא מאפשרים לשכוח.
כששמע על הטקס "זוכרים את החיים" זה הרגיש לו כמו המקום המדוייק ביותר ליצירה שלו. "חשוב מאוד דווקא ביום הזכרון להעלות את הקולות שצפים לכל כך הרבה אנשים ביום יום וצועקים ביום הזה במיוחד."
הטקס המכיל בנוסף גם שירים של הלומי קרב, עדויות, תערוכה והצגה, מצליח להוות במה אמיתית ליוצריו, לבטא כאב מודחק שרבים מהם שנים לא העזו לפתוח.
"הייתי כתב פיגועים." אומר נפתלי קון,זמר ויוצר המשתתף בטקס "בתקופה נוראית בה פיגועים היו כמעט על בסיס יום יומי, כשכתבתי את השיר שלי "כמו שלכת" לא ממש ידעתי על מה אני כותב אבל רבים התרגשו ממנו מאוד, רק זמן רב אחר כך הבנתי בעצם על מה כתבתי."
הטקס מכיל בנוסף גם עדויות של לוחמים שחזרו מקרבות וקולות הקרב לא הרפו מחייהם, החיבור של כל אותם יוצרים המשוחחים באמצעות אומנויות שונות על הטראומה שחוו מייצר פסיפס כן ואמיתי של החברה הישראלית והקורבנות החיים של שגרת החירום כאן בארץ.

"האמת, הטקס הזה עבורי לא רק נועד רק בשביל אלו שיצפו בו." אומר ינון בר שירה, מחזאי ההצגה "מה הבעיה שלך" ומנהל אומנותי של הטקס "זו גם תרפייה אדירה בשבילי ובשביל כל אלו המציגים את מילותיהם כאן. לא העזתי לדבר על החוויות שלי ממלחמת לבנון השנייה עם אף אחד מקרוביי, עד שיצרתי את ההצגה. כנראה הרבה יותר קל ליצור ולהראות את זה ל200 איש כל פעם."
שתוצג בסיום מצליחה כבר במשך שש שנים להוות גם פתח לשיחה להלומי קרב. "השיחה בסיום ההצגה חשובה לנו מאוד." אומרת נעמה בר שירה, במאית ההצגה והטקס "רבים מרגישים אחריי תכנים כאלו צורך לפתוח ולדבר. היכולת של המדיה האומנותית לאפשר שיחה ממעמקי הנפש חשובה בהקשר זה יותר מכל דבר אחר. "

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה