Translate

יום חמישי, 26 ביולי 2018

אוקראינה רואה בישראל שותף כלכלי אסטרטגי. הסכם סחר חופשי צפוי להיחתם בקרוב בין המדינות. מאת: שרית יוכפז

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
מימין שרית יוכפז  עיתונאית   ולד צ'רקסקי, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים,   מנכ"ל  מסחר ישראל אוקריינה- ויבגיני  שולגין יו"ר לשכת  מסחר אוקרינה ישראל.

אוקראינה רואה בישראל שותף כלכלי אסטרטגי.  הסכם סחר חופשי צפוי להיחתם בקרוב בין המדינות.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

 בתמונה: סטפאן קוביו סגן ראש ממשלת אוקראינה-צילם: מרק וסרמן.

אתמול, ב- 25 יולי 2018 נערך כנס כלכלי אשר נערך על ידי לשכת המסחר ישראל אוקראינה בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, מכון הייצוא, משרד הכלכלה, שגרירות אוקראינה בישראל ומכון הייצוא האוקראיני. האירוע נערך לכבוד הגעת משלחת  אוקראינית בכירה בראשות סגן ראש ממשלת אוקראינה, סטפאן קוביו.
סגן ראש ממשלת אוקראינה הצהיר בנאומו במהלך הכנס, כי ממשלתו מעוניינת לקדם שיתופי פעולה עם חברות ישראליות בתחום ההיי-טק, החדשנות והחקלאות.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
.
באירוע אמרו חברי המשלחת כי הם הגיעו לארץ במטרה לאתר חברות היי-טק ישראליות שצריכות כוח אדם לפיתוח ומחקר, וליצור שיתוף פעולה בינן לבין חברות אוקראיניות מתחום ההיי-טק. כיום, אוקראינה מקדמת חקיקה ומקימה פלטפורמה לפיתוח אקוסיסטם של חדשנות ומעוניינת להשתמש בניסיון הישראלי בתחום. זאת כאשר כבר היום בין 10-15 אלף מהנדסי תוכנה באוקראינה, עובדים במסגרת פרויקטים ישראלים.
באירוע חשף בנוסף סגן ראש ממשלת אוקראינה, כי לצד קידום תחום ההיי טק, המשלחת בראשותו מעוניינת לקדם את המשא ומתן לכינון הסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל לאוקראינה. ההסכם צפוי להיחתם ולהיכנס לתוקף עד סוף השנה. לדבריו "ההסכם הינו בעל חשיבות רבה ליחסי המדינות וכניסתו לתוקף תקדם את היחסים הכלכליים הבילטראליים ותגדיל את היקף הסחר בין המדינות בתוך 5 שנים בכ-15%, כך שסך היקף הסחר צפוי להיות גבוה ממיליארד דולר. ההסכם צפוי להפחית מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל, וישפר את הגישה ההדדית בתחום הסחורות של שתי המדינות. כמו כן ההסכם צפוי להקל על יצואנים ישראלים להתמודד בשוק האוקראיני וכך לאפשר לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק". כמו כן הוא הצהיר כי ממשלתו בפרט מעוניינת לקדם שיתופי פעולה עם חברות ישראליות בתחום ההיי-טק, החדשנות והחקלאות.

על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הייצוא מישראל לאוקראינה בשנת 2017 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, והיקף הסחר כולו בשנת 2017 עמד על כ-880 מיליון דולר.
יו"ר לשכת המסחר ישראל – אוקראינה, מר יבגני שולגין, הודה לקוביו על ביקורו בארץ ואמר כי "הפוטנציאל העיקרי של היחסים הכלכליים בין שתי המדינות מצוי בתחום של חדשנות והשקעות. גרעין שלו מבוסס על חברות סטארט אפ ותשתית בורסאית. זאת הדרך המודרנית והאוניברסאלית לשיתוף פעולה בין כלכלות של המדינות שלנו".

יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, ד"ר צבי מרום
אמר כי לצערו לתעשיית ההיי-טק הישראלית אין כיום מנוס אלא לפנות לחברות אאוטסורסינג זרות בכדי למצוא עובדים. "אוקראינה נותנת שירות נהדר לתעשיית ההייטק הישראלית ואנחנו שמחים על הידוק שיתוף הפעולה. לנו, כמנהלים בהייטק, חבל שהממשלה נכשלת בהכשרת כוח אדם ישראלי אשר יכול להשתלב בתעשייה הצומחת בעולם. תעשיית ההיי-טק הישראלית היא בין המתקדמות ביותר בעולם, אך היא סובלת ממחסור חמור בכוח אדם איכותי, אשר חיוני לשם המשך התפתחותה. אמנם אנו ידועים בעולם כ – ’מעצמת חדשנות’, אך ללא אנשים מוכשרים שיוכלו להמשיך ולהצעיד את ישראל קדימה, לא נוכל לשמר את מעמדנו בעולם. לכן בלית ברירה חברות ישראליות פונות לחפש עובדים במדינות בחו"ל, בהן אוקראינה, שימלאו את החלל המקצועי החסר. על כן אני רואה בכנס זה למעשה קריאת השכמה לממשלת ישראל, שצריכה להתחיל לקחת אחריות ולהציב לעצמה כמשימה לאומית, לקדם את החינוך הטכנולוגי ולדאוג לדור העתיד של תעשיית ההיי-טק הישראלית".
לסגן ראש ממשלת אוקראינה הצטרפו למשלחת גם הבכירים ביותר בתחום בממשל האוקראיני- ראש הראשות הפיננסית לחדשנות האוקראיני ולדימיר סטבניוק, ויו"ר מכון היצוא האוקראיני מאריאנה קאהניאק. אליהם מתלוות גם חמש חברות אאוטסורסינג אוקראיניות- כמו כן הצטרפו למשלחת יצרני ריהוט אוקראיניות.

מהצד הישראלי הבכירים שמארחים את המשלחת, הנם יו"ר לשכת המסחר ישראל – אוקראינה, יבגני שולגין, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-אוקראינה, ולד צ'רקסקי, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, ד"ר צבי מרום, מנהל מחלקת אירופה במשרד הכלכלה והתעשייה, עמי לוין, יו"ר ארגון הגג של לשכות המסחר, מריאן כהן, מנכ"ל איגוד הגג של לשכות המסחר הדו-לאומיות, יורם אלדד ועוד.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

באשר להסכם הסחר החופשי, בין המוצרים המיוצאים מישראל, אשר יקבלו פטור ממכס באוקראינה מיד עם כניסת ההסכם לתוקף ניתן למנות בין היתר- מוצרי פלסטיק וגומי, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון ומיצי פירות. כמו כן אמור ההסכם להוריד את המכסים על מוצרים אשר מיובאים מאוקראינה בהם: חיטה ומוצרי חקלאות שונים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה ובכך לסייע בהפחתת יוקר המחייה בישראל. הורדת המכסים על מוצרי חקלאות ומזון מעובד צפויה להוביל להגדלת הייבוא ובכך להוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי.

אוקראינה היא בין יצואניות הדגנים וחומרי גלם לתעשייה הגדולות בעולם. אוקראינה היא יצרנית זרעי החמניות וזרעי הכותנה (המשמשים לייצור שמן) הגדולה בעולם, יצרנית החיטה השישית בגודלה ויצרנית התירס והשעורה הרביעית בגודלה בעולם. בנוסף לכך אוקראינה היא היצרנית השנייה בגודלה בעולם של ברזל ופלדה מעובדים למחצה המשמשים כחומרי גלם לתעשייה. נתונים אלה משתקפים היטב גם בהרכב היבוא של ישראל מאוקראינה.

באוקראינה כיום רואים במדינת ישראל דוגמה ושותף מרכזי לשיתוף פעולה כלכלי בהווה ובעתיד. דבר הבא לידי ביטוי בין היתר בכך שקבוצת הידידות הבין פרלמנטרית עם ישראל בבית הנבחרים האוקראיני מונה 130 חברים. זוהי אחת הקבוצות הידידות הבין-פרלמנטאריות עם ישראל הגדולות בעולם. עובדות אלו מהוות בסיס ייחודי ליחסים בין שתי המדינות והזדמנות יוצאת דופן למדינת ישראל.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
כמו כן, "לשכת המסחר והתעשייה ישראל – אוקראינה" עוסקת בבניית פלטפורמה חדשנית לפיתוח יחסים בילטראליים בין מדינת ישראל ואוקראינה בנושאים הנוגעים לסחר, שיתוף פעולה כלכלי ושיתוף פעולה גיאופוליטי. בנוסף כבר היום בין 10-15 אלף מהנדסי תוכנה באוקראינה, עובדים במסגרת פרויקטים ישראלים. אוקראינה הנה אחת המדינות המובילות במזרח אירופה בתחום מיקור חוץ של שירותי פיתוח

מאת: שרית יוכפז עיתונאית ועורכת ראשית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה