Translate

יום ראשון, 2 בדצמבר 2018

הספרייה הלאומית מקדישה תערוכה וכנס בינלאומי המוקדשים לרמב"ם (ימים ג-ה 11-13/12/18 ) מאת: שרית יוכפז



"לא קם כמשה" - הספרייה הלאומית מקדישה תערוכה וכנס בינלאומי המוקדשים לרמב"ם (ימים ג-ה 11-13/12/18 ) את הכנס יפתח שופט בה"מ העליון (בדימוס) אהרון ברק וישתתפו בו בכירי החוקרים וההוגים מהארץ ובחו"ל ובהם: פרופ' משה הלברטל, פרופ' ליאורה בטנציקי, ד"ר מאיר בוזגלו, ד"ר מיכה גודמן, פרופ' שרה סטרומזה, פרופ' סרי נוסייבה ורבים נוספים

נדמה שאין איש רוח והגות שהשפיע כל כך על העולם היהודי כמו הרמב"ם. תרומתו והשפעתו של המנהיג וההוגה  בן המאה ה-12, ניכרת עד היום בתחומי המדע, הרפואה, התזונה, האתיקה, הפילוסופיה וכמובן על הדת וההלכה היהודית. כעת, (בימים שלישי-חמישי, 11-13/12/2018) ייפתח מיזם חשוב וייחודי, ביוזמה ומימון של קרן מיימונידיס,  שבמסגרתו יתקיים שיתוף פעולה ראשון מסוגו של שני מוסדות התרבות מהחשובים במדינה - מוזיאון ישראל והספרייה הלאומית. בשני המקומות יפתחו במקביל תערוכות של כמה מכתבי הרמב"ם החשובים והנדירים ביותר. בנוסף תקיים הספרייה הלאומית כינוס בינלאומי על הגותו של הרמב"ם בהשתתפות חוקרים והוגים מובילים מהארץ ומחו"ל. הכינוס והתערוכה יתקיימו תחת הכותרת "לא קם כמשה - הרמב"ם: מראשית הדפוס עד עידן הדיגיטל".
 במסגרת הכינוס ידונו נושאים רלוונטיים ואקטואליים בחברה הישראלית - תחומים שהרמב"ם עסק בהם וכתב אודותם. את הכינוס יפתח נשיא בה"מ העליון (בדימוס) אהרון ברק שידבר על משנתו המשפטית של הרמב"ם והמתח המובנה שקיים בין המשפט האזרחי למשפט העברי. יגיב להרצאתו פרופ' משה הלברטל מהאונ' העברית.
נושאים נוספים שיעלו בו יוקדשו ליחסי דת ומדינה (בהשתתפות ד"ר מאיר בוזגלו וד"ר מיכה גודמן); פילוסופיה ואתיקה בעולם המוסלמי (בהשתתפות פרופ' סרי נוסייבה ופרופ' שרה סטרומזה); הגלוי והנסתר במורה נבוכים (בהשתתפות פרופ' שלום רוזנברג ופרופ' זאב הרויי) ועוד.
 כאמור, בנוסף לכינוס יתקיימו בספרייה הלאומית ובמוזיאון ישראל תערוכות בהן יוצגו בפעם הראשונה ביחד כמה כתבי יד מקוריים ומאוירים וכתבים נוספים שנכתבו במקומות שונים כמו צרפת, גרמניה, תימן, ספרד, מצרים ועוד. בין הפריטים שיוצגו בספרייה הלאומית דפוס ראשון של פירוש המשניות, עיבוד של ספר המצוות לספרדים עבור אנוסים שברחו לאמשטרדם, קמיע עם דמותו של הרמב"ם, מגוון של ספרי ילדים היסטוריים בנושא הרמב"ם ועוד.
 בנוסף, יעלה באתר הספרייה הלאומית תת אתר (מיני-סייט) מיוחד שיוקדש לסיפור חייו המרתק ומסע הנדודים של משפחתו – מספרד, למרוקו, למצרים ולישראל וכן לדרך קבלתו במקומות וקהילות יהודיות שונות.
      מטרת המיזם המיוחד  הממומן על ידי קרן מיימונידיס, הכולל את שתי התערוכות והכנס, הינה להכיר מחדש את הרמב"ם לציבור הרחב ולהעמיק את הידע והרלוונטיות שלו להיסטוריה, למדע, ולפרקטיקה היהודית עד עצם היום הזה.  קרן מיימונידיס היא קרן פילנתרופית המממנת מיזמים בצפון אמריקה ובארץ.  לדברי דוד בלומברג, יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית, העיסוק כעת ברמב"ם - אחד האישים והמנהיגים החשובים ביותר ביהדות ובכלל - רלוונטי היום לא רק בתחומי המדע והרפואה, כי אם גם בתפיסותיו ההלכתיות, הפילוסופיות והאתיות. "הרמב"ם ממשיך להשפיע על ההגות והציבוריות היהודית והישראלית אולי מכיוון שכל אחד יכול למצוא בו את בבואתו שלו: תלמידי חכמים מוצאים בו איש הלכה, אינטלקטואליים חילוניים רואים בו פילוסוף ביקורתי ובחב"ד מאמינים במשיחיות הפוליטית שלו. למעשה, הרמב"ם ממשיך להיות רלוונטי כמעט בכל תחום בשיח היהודי בשל הישגיו הכבירים בפילוסופיה ובתאולוגיה, ברפואה ובמדע, בתלמוד ובהלכה ואפילו בפוליטיקה", אומר דוד בלומברג.
 "לא קם כמשה - הרמב"ם: מראשית הדפוס עד עידן הדיגיטל" - הכניסה לתערוכה וההשתתפות בכנס הרמב"ם הינה חופשית וללא תשלום.
פרטים – באתר הספרייה הלאומית: www.nli.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה