Translate

יום שלישי, 30 באפריל 2019

פסטיבל דוקאביב ה-21 יוצא לדרך! 10 ימים של קולנוע דוקומנטרי משובח 23 במאי - 1 ביוני. מאת שרית יוכפז



פסטיבל דוקאביב ה-21 יוצא לדרך!
10 ימים של קולנוע דוקומנטרי משובח
 
23 במאי - 1 ביוני

פסטיבל דוקאביב יוצא לדרך עם כ-130 סרטים דוקומנטריים חדשים ומעל 260 הקרנות. זוהי הזדמנות לחזות בשינויים שמתרחשים בעולם על שלל גווניו, בתנודות הפוליטיות, הסביבתיות והאנושיות כפי שהן משתקפות מבעד לעיניהם של טובי היוצרות והיוצרים הדוקומנטריים. הפסטיבל יתקיים בסינמטק תל אביב ובשמונה מתחמים שונים ברחבי העיר מ-23 במאי עד 1 ביוני.

בדוקאביב יוקרנו הסרטים הדוקומנטריים הבינלאומיים הבולטים של השנה, וביניהם: "הם לא יזקינו" של פיטר ג'קסון, "ארץ הדבש", זוכה הפרס הגדול בסאנדנס,  "אפולו 11" של טוד דגלאס מילר, "חסד מופלא: אריתה פרנקלין", שיצא השנה אחרי 46 שנים בהן היה גנוז, "העדים של פוטין" של ויטלי מנסקי זוכה פסטיבל קרלובי וארי,"מפרץ הצללים" של נשיונל ג'יאוגרפיק - זוכה פרס הקהל בפסטיבל סאנדנס, "פגישה עם גורבצ'וב", מפגש פסגה בין שני הענקים ורנר הרצוג ומיכאל גורבצ'וב, "XY צ'לסי" על צ'לסי מאנינג, "מריאן ולאונרד: מילים של אהבה" על לאונרד כהן והמוזה שלו מריאן אילן, ו"סווייד: רוצים את הכל".

הסרטים הזוכים בתחרות הישראלית, הבינלאומית ובתחרות הקצרים יהיו זכאים באופן אוטומטי להגיש מועמדות לאוסקר האמריקאי.

השנה לראשונה תתקיים הקרנה בחוף הילטון, של סרט הגלישה "דור המומנטום" בבימוי האחים ג'ף ומייקל צימבליסט ובהפקת רוברט רדפורד. יתקיימו הקרנות חוץ גם בבית רומנו, נמל תל אביב, כיכר ביאליק, כיכר התרבות (הבימה), גן הפיסגה ביפו, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט והקרנה של הסרט "בחזרה לוודסטוק"במתחם הדרייב אין הישן.
  
גליה בדור, מנכ"לית דוקאביב: "פסטיבל דוקאביב הינו אבן שואבת לעשרות אלפי אנשים אשר מדי שנה נחשפים לתוכנית העשירה והעדכנית ביותר בתחום הדוקומנטרי בעולם. בשנה שעברה הפסטיבל הביא קהל של 60,000 איש, ובסה"כ במהלך 2018 צפו בסרטי דוקאביב כ-120,000 איש. רבבות האנשים שמגיעים משקפים את הצמא והצורך באמנות חופשית ונועזת, שמציגה קולות מגוונים ונקודות מבט שונות ומעוררות מחשבה".

קרין ריבקינד סגל, המנהלת האמנותית של דוקאביב: "דרך קולנוע רב פנים, מפעים, חוקר ומותח, התוכנית צוללת ליחסי הטבע והאדם המנהלים דיאלוג קשוח ומסקרן. התוכנית שנבחרה בקפידה משקפת את התמונה הגדולה והקטנה של העולם שלנו, בוחנת חטאים קדומים והווה מטריד אך גם הרבה אנושיות ויופי". 
אורח מיוחד בפסטיבל הוא הבמאי המוערך קאזו הארה. הפסטיבל יקרין שלושה סרטים של אחד מהקולות הפרובוקטיביים והמשמעותיים ביותר בקולנוע התיעודי ביפן: "ארוס פרטי באופן קיצוני, 1974""צבא הקיסר צועד עירום" ו-"להתראות CP". בנוסף יתארחו בפסטיבל הבמאים המקדוניים תמרה קוטבסקה וליובומיר סטפנוב עם סרטם "ארץ הדבש"; הבמאי המוערך ויטלי מנסקי חוזר לפסטיבל עם סרטו האחרון "העדים של פוטין"; הבמאי רוב גארבר יגיע עם סרטו "מה שהיא אמרה: האמנות של פולין קייל", על מבקרת הקולנוע המיתולוגית; הבמאית הצרפתייה קאליסטו מקנולטי עם סרטה "דלפין וקרול" , הבמאי בנימינו בארסה עם סרטו"אמי נעלמת" ועוד.

בין השופטים הבינלאומיים בתחרויות השונות יהיו בזיל ציוקוס, מנהל התוכנית של פסטיבל הקולנוע DOC NYCומאוצרי התוכנית של פסטיבל סאנדנס; אנדריאה פרנגיובה, מנהלת מעבדת הראף-קאט הבינלאומית היוקרתית - DOK Incubatorאן ג'ורג'ט, נשיאת פסטיבל FIPADOC לקולנוע דוקומנטרי בביאריץ; ברברה ויסר, אמנית ובמאית ולשעבר, המנהלת האמנותית של פסטיבל אידפא; והיסטוריונית האמנות והאוצרת מרתה פונסהמהגלריה הלאומית ז'ה דה פום בפריז.

11 סרטים נבחרו לתחרות הבינלאומית וביניהם "נוסעי חצות",על משפחת קולנוענים יוצאת דופן שבורחת מאימת הטאליבן; "כאן מייק וואלאס", דיוקן חריף של הפרסונה הטלוויזיונית המשפיעה מארה"ב; "שמשות אפלות" אשר חוקר את התעלומה של רצח נשים שיטתי במקסיקו במשך עשרות שנים; "לצלם את המאפיה" של הבמאית המוערכת קים לונג'ינוטו, על צלמת העיתונות הנועזת שתיעדה את המאפיה הסיציליאנית; "מרחק נגיעה" שיוקרן בבכורה בינלאומית, ועוד.

תחרות עומק שדה מעניקה פרס לסרטים בעלי חזון יצירתי יוצא דופן. בין הסרטים יוקרנו "אם שחורה", מסע פואטי מהפנט ברחבי ג'מייקה של הבמאי והצלם חאליק אלָה; "מראה אפריקאית", אשר מציג מחדש את דימוייה של אפריקה בעיני המערב באופן פרובוקטיבי; "העיר הסמויה מן העין" שצולל אל הקרביים הרוטטים של העיר הגדולה ועוד.

תשעה סרטי מוזיקה יוקרנו בפסטיבל השנה וביניהם: "דייוויד קרוסבי: זכרו את שמי" על הקאמבק המפתיע והחיים הגדולים של זמר הרוק-פולק, הגיטריסט ומשורר המחאה; "מיסטיפיי: מייקל האצ'נס", סיפורו הסוער והנוגע ללב של הסולן הכריזמטי של להקת "אינקסס"; "מריאן ולאונרד: מילים של אהבה" על סיפור האהבה היפהפה והטרגי בין לאונרד כהן למוזה הנורבגית שלו, מריאן אילן ועוד.
גם השנה נמל תל אביב יארח את הפסטיבל ויקרין בהקרנות חוצות של סרטי מוזיקה שילוו בתקלוטים של שדרנירדיו הקצה"חסד מופלא: אריתה פרנקלין""ג'ון ויוקו: רק שמיים מעל" על העבודה המשותפת בהקלטת האלבום IMAGINE ו- "סווייד: רוצים את הכל" על אחת מלהקות הבריטפופ האינטליגנטיות, הסקסיות והנועזות ביותר. הכניסה להקרנות הנמל חופשית.

במסגרת סרטי אמנות ותרבות יוקרנו בין השאר, "ההתגלות של הילמה אף קלינט" על האמנית חלוצת הציור המופשט שהגילוי המחודש של יצירותיה חולל מהפכה בתפיסת ההיסטוריה של האמנות; "נורייב" על רקדן הבלט הקלאסי רודולף נורייב; "ההצעה" על פרויקט האמנות הפרובוקטיבי של הבמאית והאמנית ג'יל מגיד, שמבקשת לחשוף לציבור את הארכיונים של האדריכל המקסיקני הנודע לואיס ברגאן; "במעלה ההר" על האטלייה של האמן שֶן ז'יאנהוּאה בכפר הציורי בסין ועוד.

בנוסף יוקרנו סרטים שעוסקים באמנות הקולנוע: "באסטר הגדול" של הבמאי פיטר בוגדנוביץ' על הקומיקאי הגאון וכוכב הקולנוע האילם; "הרוח של פיטר סלרס", על קומדיית שודדי הים הגנוזה והמטורללת בכיכובו; "מה שהיא אמרה: האמנות של פולין קייל" על מבקרת הקולנוע האגדית; ו"דלפין וקרול" על הקולנוע הפמיניסטי והאקטיביסטי שיצרו דלפין סריג וקרול רוסופולוס בשנות השבעים בצרפת.

הבאוהאוס פוגש את המסך הגדול לרגל חגיגות המאה להיווסדו. בערב באוהאוס, מה שנשאר יוקרנו סרטיהם של אמן הבאוהאוס לזלו מוהולי נאג׳, מיה קלר, אופיר פלדמן והאדריכל צבי אפרת.

סרטים של במאים גדולים יוקרנו במסגרת קטגוריית המאסטרים בפסטיבל, וביניהם: "מונרוביה אינדיאנה", סרטו ה-44 של הבמאי הותיק והמוערך פרדריק וייזמן; "יחי השטן" של הבמאית פני ליין; סרטים של ניקולאוס גיירהאלטר, טסאי מינג ליאנג וכן עותק משוחזר של יצירת המופת "הצעדה של שרמן" של רוס מקלווי.

הפסטיבל מתמקד השנה בסרטים העוסקים בקשר בין האדם לסביבה וביחסי הגומלין ביניהם. בין הסרטים:"חווה קטנה גדולה", להיט הפסטיבלים, על זוג מצליחנים שעוזבים את לוס אנג'לס כדי לבנות חווה אורגנית;"אקוורלה" של הבמאי המוערך ויקטור קוסקובסקי; ו"אדמה" המרהיב, שחוקר את האופן שבו בני האדם משנים את כדור הארץ.

בתחרות הקצרים יוקרן השנה בבכורה עולמית "בית בוטו", סרטם החדש של האדריכלים והאמנים לואיז למואה ואילה בקה ("ברביקניה", "אושר אינסופי"), וכן הסרט "2001 ניצוצות באפלה", אשר חוזר אל הראיון האלמותי של סטנלי קובריק מ-1968, לאחר השלמת סרטו "2001: אודיסיאה בחלל".

קולנוע 360VR ייפתח בחדר הניו מדיה של הסינמטק ויציג השנה שישה פרויקטים ייחודים בבכורה ישראלית, העוסקים, כל אחד בדרכו, בפרספקטיבות שונות של זהות ובית, כולם במשקפי מציאות מדומה, ובכניסה חופשית.

פסטיבל דוקאביב מקיים אירועים מקצועיים במטרה לתת כלים משמעותיים ליוצרים מהתעשייה הדוקומנטרית הישראלית. לראשונה השנה יתקיים יום עיון בנושא "הפצה ושיווק בינלאומיים -  מיחסי ציבור ועד האוסקר",בהשתתפות תום אוייר מהאקדמיה האמריקאית לקולנוע (האוסקר) ומרים וויקנקאמפ מסוכנות היח"צ הברלינאית NOISE PR, בשיתוף קופרו והפורום הדוקומנטרי הישראלי. פופי דיקסון, מפיקה בריטית ("המתחזה", "חיות אמריקאיות" ו-"Untouchable), ואורסטיס ארנדיאקיס, מנהל פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ופסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי בסלוניקי, יצטרפו לצוות המנטורים של DOC LAB TLV, מעבדת הראף-קאט הייחודית של הפסטיבל, בשיתוף הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. במסגרת WebiDocs הפסטיבל מכוון לראשונה זרקור ליצירה דוקומנטרית עכשווית ברשת, בהשתתפות יוצרים ובכירים מהתעשייה.

ניתן לרכוש כרטיסים באתר:http://www.docaviv.co.il/
קרדיט  צילום מוקטן פילם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה