Translate

יום רביעי, 20 בנובמבר 2019

ספר ילדים חדש: "בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן הוצאת אוריון מאת שרית יוכפז



ספר ילדים חדש:
"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן
                                                

"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן בהוצאת הספרים "אוריון" הוא סיפור מקסים שמציג זוויות ראיה שונות ומעוררות מחשבה. זהו סיפור ילדים קלאסי ומרגש בסגנון ספרי הילדים הטובים שגדלנו עליהם. במרכזו של הספר משפחת דקל: האב יוחאי - נהג משאית שמוביל מטענים מנמל אשדוד, האם רינה - אחות במחלקת ילדים בבית חולים ושני ילדיהם עמליה וישי. הספר עוסק בנושא שממלא חלק ניכר מזמנם של ילדים צעירים: משחק בכלל, צעצועים בפרט ובמושג הבעלות והשייכות של פריטים אצל ילדים. הוא מדבר על עידוד היצירה שהופכת לאתגר - הילדים משתפים חברים בתהליך היצירה, פיתוח הדימיון ופתרון לבעיות צעצועים למשחק.

עמליה וישי הם ילדים למשפחה שמחנכת את ילדיה לערכים. תקציב המשפחה המוגבל אינו מונע מהילדים את אושרם היות שהם מכינים את הצעצועים שלהם במו ידיהם. ביתם נמצא בשכנות לחנות צעצועים, שנראית לילדים כגן עדן עתיר צעצועים נחשקים. בעל החנות מאפשר להם לשחק בחנותו. באחד הימים רכשה חברתה של עמליה, עידית, את הבובה האהובה על עמליה.

מתוך הסיפור: עֲמַלְיָה נֶעֶצְבָה מְאֹד. הִיא לָקְחָה בְּיָדֶיהָ אֶת הַבֻּבָּה, חִבְּקָה אוֹתָהּ וְאָמְרָה: "אֲנִי רָאִיתִי אוֹתָהּ רִאשׁוֹנָה! וְגַם חִבַּקְתִּי אוֹתָהּ בַּחֲנוּת! וְקוֹרְאִים לָהּ דּוֹרִית". הִתְרַעֲמָה עִדִּית וְקָרְאָה: "מַה פִּתְאֹם! זֹאת בֻּבָּה חֲדָשָׁה, לֹא מְשֻׁמֶּשֶׁת, הִיא לֹא הָיְתָה שֶׁל אַף אֶחָד, וְעַכְשָׁיו הִיא רַק שֶׁלִּי!" "אֲנִי רָאִיתִי אוֹתָהּ רִאשׁוֹנָה!" קָרְאָה שׁוּב עֲמַלְיָה.

הטקסט בספר מנוקד והשפה מתאימה לקריאה משותפת של ילדי גן בוגרים עם מבוגר. בעמוד האחרון של הספר יש מקום בו יכולים הילדים לצייר צעצוע מדמיונם.

על איורי ספר הילדים הופקדה אינה קצב אשר עוטפת את הטקסט הנפלא של עינה פרידמן באיורים עתירי פרטים בגוונים פסטליים רכים.

ד"ר עיינה פרידמן, היא אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות. רוב התערוכות שאצרה היו בעלות מסרים חברתיים. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת עיינה ספרי ילדים שעוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "בובה בהשאלה" הוא ספר הילדים השנים עשר שכתבה.

ספריה הקודמים: "הכיתה המקפצת" (הוצאת אוריון, 2018), "סבתא באה לגן, איזה בלגן" (הוצאת אוריון, 2017), "בנק הזמן של אילת" (הוצאת אוריון, 2017), "הסודות של סבתא" (הוצאת גוונים, 2016), "יושקו הליצן רוצה לצחוק" (הוצאת אופיר ביכורים, 2016), "החלמה מהירה" (הוצאת אופיר ביכורים, 2015), "היה היה איש" (הוצאת אופיר ביכורים, 2015), "שלי מהבית" (הוצאת אופיר ביכורים, 2015), "תבשיל של אחוה" (הוצאת אופיר ביכורים, 2015), "משפחה מאוד מיוחדת" (הוצאת אופיר ביכורים, 2015), "כואב לנמלה", (הוצאת אוריון, 2015).

"בובה בהשאלה" הוא ספר הילדים השני של עיינה אשר עוסק במושג הבעלות והשייכות של פריטים אצל ילדים. עיינה פרידמן מספרת: "באמצעות קריאת הספר אפשר להבחין בין מושג ההשאלה לבין  השייכות: רכישה, מתנה ושימוש זמני בחפץ. השאלה היא מצב משתנה היות שצריך להחזיר את החפץ המושאל. הימצאותו בידי אדם לפרק זמן אינה מעידה על שייכותו לאותו אדם. נושא השייכות חשוב לילדים. מה שלי? האם אני מרשה לילדים אחרים לשחק במה ששלי? (ספר ילדים קודם שהוצאתי לאור דן בהרחבה בנושא השייכות, ונקרא 'שלי מהבית'. גם כן על בובה). הספר מציג ילדים שלא נולדו עם כפית של כסף בפה למול ילדה מפונקת שמוותרת על בובה שקנו לה כי מישהי שיחקה בה מעט והיא "לא חדשה מהקופסה"."


"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: אינה קצב. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 55 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. בקרו באתר של ד"ר עיינה פרידמן: http://ayanafriedman.co.il
מומלץ.

מאת שרית יוכפז-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה