Translate

יום שני, 21 בפברואר 2022

כוחות מד"א ערוכים לאבטח רפואית את מרתון סמסונג תל אביב 2022 מאת: שרית יוכפז

 


כוחות מד"א ערוכים לאבטח רפואית את מרתון סמסונג תל אביב 2022 מאת: שרית יוכפז

 

עשרות אלפי משתתפי מרתון סמסונג תל אביב 2022, על מקציו השונים, יוזנק בשעות הבוקר המוקדמות ביום שישי 25.2 משדרות רוקח בת"א. המקצים השונים, בהם מרתון שלם (42.2 ק"מ), חצי מרתון (21.1 ק"מ), מקצה ריצה באורך 10 ק"מ, מקצה 5 ק"מ ומקצה 1.5 ק"מ יאובטחו רפואית על ידי כוחות גדולים של מד"א, שיתנו מענה רפואי במידת הצורך.

 

בשטח האירוע ולכל אורך המסלולים, ייפרשו כוחות מד"א עם עשרות ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועי חירום, שינועו עם ציוד רפואי על המסלולים עצמם, לצד הרצים. חוליות מגישי עזרה ראשונה יסיירו רגלית לאורך המסלול, על מנת להגיש מענה רפואי לכל צורך. בנקודת סיום יוקמו 2 אוהלי מיון מרתוני עם מיטות טיפול נמרץ, שיאויש ע"י חובשים ופראמדיקים של מד"א ואחיות ורופאים מביה"ח איכילוב. באוהלים יוצב ציוד רפואי מתקדם, הכולל גם בריכות מים עם קרח, שמטרתן לקרר במידת הצורך נפגעים ממכות חום, ובנוסף יוקמו עוד שלושה אוהלי טיפול.

 

מנהל מרחב ירקון במד"א, דורי חיים: "מאות החובשים, הפראמדיקים ומגישי העזרה הראשונה של מד"א והרופאים והאחיות מבי"ח איכילוב שפועלים בשיתוף פעולה מלא עם הפקת המרתון ומשטרת ישראל ערוכים להעניק מענה רפואי מידי ולטפל בכל תרחיש. מרתון סמסונג תל אביב הוא אירוע ספורטיבי מהנה ועל מנת לשמור על בריאות הרצים אני מבקש מכולם להישמע להוראות המארגנים, לעשות את כל ההכנות הבריאותיות הנדרשות מראש, ובמידה ואינם חשים בטוב להאט את הפעילות, לעצור בצד המסלול ולהזעיק באופן מידי את כוחות מד"א הפרוסים בשטח או בקו החירום 101 או באמצעות יישומון (אפליקציית) 'מד"א שלי' "


 

המהפכה החברתית בתחום הצלת החיים / ד"ר רפאל סטרוגו

 

ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות בתחום הרפואה הובילה את החברה האנושית למרחב מוגן יותר. תחום רפואת הלב התפתח משמעותית בשנים האחרונות ומאפשר מגוון שירותי רפואת חירום המסוגלים להציל חיים במקרים שבהם פעם המוות היה ודאי. מגן דוד אדום, ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל,  חרט על דגלו להציב בפריסה ארצית מכשיר אחד, קטן ופשוט להפעלה, שעושה את ההבדל בין חיים ומוות. שמו - מַפְעֵם (דפיברילטור).

 

במדינת ישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב, מתוכם כ-50% מתרחשים מחוץ לכותלי בתי החולים. זוהי סיבת המוות השנייה בשכיחותה במדינה. הצלת החיים במרחב הציבורי בעת אירוע הלב הפכה בשנים האחרונות לפשוטה וקלה יותר. מדי שבוע מתפרסמים באמצעי התקשורת סיפורים מרגשים אודות אזרח תמים שנתקל במקרה חירום ברחוב - ובזכות מספר פעולות פשוטות בלבד שכוללות חיוג למוקד 101 של מגן דוד אדום, ביצוע עיסויי לב ושימוש במכשיר מַפְעֵם (דפיברילטור) - הציל חיים בשטח.

 

באירוע של דום לב, מפסיק ליבו של אדם לפעום באופן סדיר וכתוצאה מכך זרימת הדם והחמצן לאיברי הגוף נפסקת. הדרך להשבת קצב הלב היא באמצעות מכת חשמל, כאשר הגורם הקריטי בקביעת השרידות של אדם הינו מהירות קבלת הטיפול - בכל דקה הסיכוי להשיב את קצב הלב לקצב תקין יורד בכ-10%ומחקרים מראים כי לאחר 4 דקות עשוי להתחיל נזק מוחי עקב חוסר זרימת חמצן למוח, כך שלמעשה יש לנו חלון צר מאוד של דקות ספורות בלבד לתת לאדם מכת חשמל..

 

נוכח קריטיות הזמן, עובר אורח מזדמן הוא החוליה הראשונה בשרשרת הצלת החיים במקרה דם לב במרחב הציבורי ועליו לחייג 101 למגן דוד אדום. הפרמדיק במוקד יעניק הדרכה טלפונית לביצוע עיסויים והבאת מַפְעֵם (תוך הפעלת עוברי אורח נוספים במקרה הצורך), עם הגעת המַפְעֵם למקום האירוע יעניק הפרמדיק מהמוקד הדרכה כיצד לחבר את 2 המדבקות ולהפעילו כראוי על מנת להבטיח שימוש תקין. כשבמקביל כמובן, כונני מד"א רכובים על אופנועים וניידת טיפול נמרץ נמצאים בדרכם להמשיך את הטיפול הרפואי מציל חיים ויפנו לבית חולים.

 

מגן דוד אדום, בשיתוף מפעל הפיס והרשויות המקומיות, הציב בשנים האחרונות אלפי מכשירי מַפְעֵם ברחבי הערים, הרשויות והמועצות, על מנת להעניק בעת אירוע דום לב פתרון מקצועי ויעיל לכל אזרח. מכשיר מַפְעֵם הופך כל עובר אורח תמים למחולל ניסים ומונע טרגדיות פוטנציאליות.  המכשיר הפשוט להפעלה ממוקם בתוך ארונות חכמים שפרוסים לכל ארוכה של המדינה ומחוברים למערכת השליטה והבקרה של מד"א כאשר הפראמדיק במוקד 101 יכול לפתוח את הארון בלחיצת כפתור. לאחר השימוש דואגים צוותי מד"א לרענן את המכשיר, להחליף את המדבקות ולהכינו להצלת חיים נוספת.

 

כותב המאמר הנו סמנכ"ל הרפואה במגן דוד אדום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה