Translate

יום ראשון, 12 במאי 2019

מסע לאירופה: מה אנחנו יכולים ללמוד מהמדינות המשתתפות באירוויזיון בתחום עיצוב הבית? מאת: שרית יוכפז



 מסע לאירופה: מה אנחנו יכולים ללמוד מהמדינות המשתתפות באירוויזיון בתחום עיצוב הבית?

אחרי ציפייה ארוכה, סוף סוף האירוויזיון הגיע לישראל. 40 משלחות מרחבי אירופה (ואוסטרליה) כבר נחתו ומתכוננות לתחרות השירים הגדולה בעולם. בזמן שנכיר את הסגנונות המוזיקליים של המדינות השונות, מומחי העיצוב של דיזיין פלוס בבאר שבע, מתחם העיצוב הגדול בדרום, מציגים לנו את מגמות עיצוב הבית במדינות המשתתפות בתחרות ומסבירים מה אנחנו יכולים ללמוד מהן בתחום זה

סקנדינביה
דנמרק, נורבגיה, פינלנד ושבדיה ייקחו חלק באירוויזיון הקרוב, כאשר העיצוב במדינות אלו דומה ושייך לסגנון הסקנדינבי השואב מהמסורות במדינות. עיצוב זה מוכר בסגנון המאופק, בשימוש בפלטת צבעים עדינה ובפריטים דקורטיביים צבועים ביד. 
החורפים במדינות סקנדינביה הם ארוכים וקרים, ולכן נעשה שימוש במראות גדולות כדי לשקף כמה שיותר אור סביב חלל החדר.  העיצוב מורכב מצבעים בהירים ועדינים, תוך שימוש בתאורה פשוטה, עיצוב נקי וריהוט עץ אשר רובו נותר במצבו הטבעי או נצבע לבן.  בדים טבעיים כגון משי, פשתן וכותנה הם חומרי ריפוד מועדפים לספות ולכיסאות. הסגנון עשוי להיחשב צנוע למדי בהשוואה לסגנונות במדינות אחרות, אך הוא מקנה לבית מראה כפרי ועדין ונחשב למצליח מאוד ברחבי העולם.
מה אנחנו יכולים ללמוד? העיצוב הסקנדינבי הפך לפופולרי בשנים האחרונות בישראל, בין היתר הודות לקולקציות בסגנון זה שמושקות. מצד אחד מדובר בעיצוב קצת קר לחום הישראלי, אך מאידך האסתטיקה והאיפוק שלו עשויים להוסיף רבות לבית הישראלי, והשימוש באור טבעי משתלב באופן טבעי עם השמש הישראלית.
רוסיה
הפופולריות של עיצוב פנים בסגנון סקנדינבי גבוהה מאוד ברוסיה. לעיצוב הסקנדינבי יש  מוניטין מצוין במדינה בזכות הידידותיות לסביבה, האינדיבידואליות שלו והפונקציונליות בעלת המראה הנקי שאהובה על מעצבים ועל קונים. המראה התעשייתי, שהושפע מסגנונות שנראים בכל דירה בלופט אמריקאי בשנות ה -90, גדל גם הוא מדי שנה ברוסיה.  הדפסים בשחור לבן גם נראים יותר ויותר לעתים קרובות בבתים הרוסיים, במיוחד בטפטים באיכות גבוהה.
מה אנחנו יכולים ללמוד? אנו יכולים ללמוד ששימוש בטפט טוב בסלון יכול להוסיף לו ולשנות אותו לא פחות ואף יותר מפריטי ריהוט היקרים פי כמה וכמה. השימוש בטפטים איכותיים קיים בישראל, אך בבתים רבים עדיין חוששים מכך, וחבל.
איטליה
ועכשיו להיפוך של העיצוב הסקנדינבי. בתים בסגנון איטלקי קלאסי הם לא רק מפוארים, הם ממש מלאים בחפצי יוקרה ובמותרות מן הרצפה עד התקרה - ללא פינה שנותרת ריקה. כל פרט הוא באיכות מעולה ובעיצוב בעבודת יד. בבתים איטלקיים קלאסיים יש נברשות קריסטל מזכוכית מורנו תלויות מתקרות צבועות. קירותיהם מעוטרים בעיטורים שונים ובציורי קיר, ורצפותיהם מכוסות בעץ מבריק או בשיש עם שטיחי קטיפה מפוזרים לנוחות נוספת.
ישנם כמובן גם בתים איטלקים מודרניים נקיים, שעשויים להיות מינימליסטיים יותר, אך גם הם ישמרו על עיצוב יוקרתי באמצעות מטבחים עם משטחי לכה נוצצים, נברשות עם גבישי זכוכית וריהוט פונקציונלי הממשיך את המסורת באיכות גבוהה.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהם? לא לעגל פינות, לעשות חצי עבודה או להותיר אזורים ריקים בבית. להשקיע מעצמנו עד הסוף בעיצוב הבית ובאיכות של הפריטים ולשמור על איכות גבוהה של עבודה שתעניק לבית מראה שלם ויוקרתי. בארץ קיימות מספר רשתות בולטות המייצגות את העיצוב האיטלקי במלוא הדרו ביניהן נטוצ'י, ניקולטי ועוד.
פולין
תופתעו אבל יש דבר כזה עיצוב פנים פולני. זהו עיצוב מגוון מאוד ומדי פעם הוא אף נוטה לכיוון יוצא דופן. אלמנטים עיצוביים כגון מיטות נסתרות וארונות קיר בצורת ארונות מתים הפכו פופולריים. עם זאת, בעוד אלו אלמנטים מעניינים בנישה הפולנית, הם בהחלט לא המיינסטרים.
מגמות עיצוב הפנים בפולין נשלטות על ידי עיצוב פנים אולטרה מודרני עם העדפה לקירות לבנים המוארים על ידי זרקורים מהתקרה. צבעי שחור וחום כהה הם בחירה פופולרית לאיזון הקירות הלבנים, בעוד שמראה קרמי הוא חלופה פופולרית עבור אלה אשר מוצאים את הצבע הלבן בוהק מדי לבית. לכך יש להוסיף את רצפות העץ ושולחנות העץ הגדולים אשר מוסיפים קצת חום לעיצוב הלבן והכמעט מינימליסטי במדינה.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהם? להעז, להתפרע לפעמים, לבחור בבחירות לא שגרתיות ומסקרנות שיוציאו קריאות השתאות מהבאים לבית. גם הזרקורים מהתקרה הם פיתרון לא רע בכלל לבית ישראלי הצבוע בצבעי לבן בוהקים.
אזרבייג'ן
פריטים כהים בצבעי ירוק יער וחום, אריחי רצפה - לעתים קרובות בסגנון פסיפס - ושטיחים בסגנון המסורתי עם נגיעות אתניות שבטיות הם היבטים נפוצים של עיצוב הפנים האזרי. עיצוב בתים עכשווי נוטה לקחת בחשבון את הגורמים הללו, תוך הבאת אלמנטים מודרניים יותר כגון ריהוט בצבע קרם, הצבת הקירות הלבנים אל מול קירות עץ כהים ושימוש נרחב בשולחנות עץ כבדים.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהם? להחזיר את השטיחים לאופנה. בבתים הישראליים המודרניים שטיחים מסורתיים הם פריט שכמעט ונעלם מפני השטח. הם מכניסים חום ואותנטיות לבית ומומלץ לחשוב על שימוש בהם.
פורטוגל
בפורטוגל יש נטייה לעיצוב פנים כפרי ומינימליסטי. העיצוב הפורטוגלי מצליח באופן  יפה לשלב סגנונות של עיצוב מודרני עם אביזרים כפריים, מה שמקנה לפנים הבית אווירה ייחודית. ישנו שימוש רב בעץ בחללים שמקנה להם מראה טבעי וחם.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהם? שלפעמים פחות זה יותר. אם יודעים לשלב בין פריטי עץ ואביזרים כפריים, ניתן להעניק לבית מראה חם ומזמין גם ללא עלויות גבוהות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה