Translate

יום רביעי, 2 באוקטובר 2019

התזמורת הפילהרמונית הישראלית בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, יעבירו קונצרט בשידור חי לקהל הרחב על גבי מסך ענק בכיכר התרבות (הבימה). מאת שרית יוכפז



התזמורת הפילהרמונית הישראלית בשיתוף עיריית תל אביב-יפו,
יעבירו קונצרט בשידור חי לקהל הרחב על גבי מסך ענק
בכיכר התרבות (הבימה)
***
הקונצרט בניצוחו של המאסטרו זובין מהטה ובהשתתפות הכנר פנחס צוקרמן
הוא חלק מסדרת הפתיחה של העונה ה- 84 של התזמורת, הסדרה האחרונה עליה ינצח מהטה טרם פרישתו כמנהלה המוזיקלי של הפילהרמונית
***
ההקרנה תיערך במוצ"ש, 5 באוקטובר 2019 בשעה 21:00 ותימשך כשעתיים

התזמורת הפילהרמונית הישראלית ביוזמה ובשיתוף של עיריית תל אביב–יפו יערכו שידור חי של קונצרט על גבי מסמך ענק בכיכר התרבות (הבימה), בחזית היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, בתל אביב-יפו. האירוע יהיה פתוח לקהל הרחב.
הקונצרט, בניצוחו של מאסטרו זובין מהטה, הינו חלק מסדרת הקונצרטים שפותחת את העונה ה- 84 של התזמורת, הסדרה האחרונה עליה ינצח מאסטרו מהטה טרם פרישתו כמנהלה המוזיקלי של הפילהרמונית. בנוסף לשידור החי בכיכר, הקונצרט יועבר גם בנכסים הדיגיטליים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בפייסבוק של עיריית תל אביב -יפו ובאתר מדיצ'י  TV – הערוץ המוביל בעולם למוזיקה קלאסית.
בקונצרט יתארח חברו הקרוב של מאסטרו מהטה ושל התזמורת, הכנר פנחס צוקרמן ויהיה בסימן 100 שנה להולדתו של אייזק שטרן.
בתכנית הקונצרט: הקונצ'רטו לכינור של אלגר וסימפוניה מס' 7 של בטהובן.
לרגל האירוע, העירייה תפרוס ברחבת כיכר התרבות כיסאות לנוחיותם של הצופים.

אודות הקונצרט:
מנצח: זובין מהטה
כנר: פנחס צוקרמן
בתכנית:
אלגר: הקונצ'רטו לכינור
בטהובן: סימפוניה מס' 7
5.10.19 (מוצ"ש) בשעה 21:00

ביוגרפיות

זובין מהטה (Zubin Mehta), מנצח

זובין מהטה, יליד בומביי שבהודו, גדל בסביבה מוזיקלית. אביו, מהלי מהטה, יסד את התזמורת הסימפונית של בומביי והיה מנהלה המוזיקלי של תזמורת הנוער האמריקנית בלוס אנג'לס.
למרות ההשפעה המוזיקלית, תחום לימודיו הראשון של זובין מהטה היה רפואה. בגיל שמונה-עשרה נטש את הקריירה הרפואית והחל ללמוד באקדמיה למוזיקה בוינה. שבע שנים לאחר מכן ניצח על הפילהרמונית של וינה ועל הפילהרמונית של ברלין. עד מהרה היה לאחד המנצחים המבוקשים ביותר בעולם באולמי הקונצרטים ובבתי האופרה.
מ-1961 עד 1967 הוא שימש כמנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית של מונטראול. הוא מונה למנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס ב-1962 וכיהן בתפקיד זה עד 1978. התזמורת הפילהרמונית הישראלית מינתה את זובין מהטה כיועץ מוזיקלי ב-1969 וכמנהל מוזיקלי בשנת 1977, והאריכה את כהונתו בתפקיד זה לכל ימי חייו ב-1981.
מאסטרו מאטה ניצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית באלפי קונצרטים, הקלטות וסיורים בחמש יבשות. מ-1985 הוא מכהן גם כיועץ מוזיקלי וכמנצח ראשי של מג'ו מוזיקלה פיורנטינו, פסטיבל הקיץ בפירנצה שבאיטליה. בספטמבר 1998 מונה למנהלה המוזיקלי של האופרה הממלכתית של בווריה במינכן שבגרמניה לתקופת כהונה בת חמש שנים.
ב-1978 מונה מאסטרו מהטה למנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק. במרוצת שלוש-עשרה שנות כהונתו בניו יורק הוא ניצח על למעלה מאלף קונצרטים והיה למנהל המוזיקלי שהחזיק במשרה זו זמן ארוך יותר מכל מנהל מוזיקלי אחר בתולדותיה של תזמורת זו בזמננו.
מאסטרו מהטה זכה בתארי כבוד רבים בארצות שונות, ובישראל הוענקו לו תארי דוקטור לשם כבוד מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל-אביב ומכון וייצמן למדע, והאוניברסיטה העברית אף קראה על שמו ועל שם אביו המנוח, המנצח מהלי מהטה, אגף במחלקה למוסיקולוגיה.
ב-1991 הוענק לו פרס מיוחד במסגרת טכס הענקת פרסי ישראל לשנת תשנ"א והוא חתן פרס קרן וולף בתחום האמנויות לשנת 1995-6. זובין מהטה הוא אזרח כבוד של תל-אביב-יפו ושל פירנצה וכן חבר כבוד של האופרה הממלכתית של וינה (1997), של האופרה הממלכתית של בווריה (2006) ושל אגודת ידידי המוסיקה בוינה (2007). התואר מנצח בר-כבוד הוענק לו על ידי התזמורות הבאות: הפילהרמונית של וינה (2001), הפילהרמונית של (2004), הפילהרמונית של לוס אנג'לס (2006), תיאטרו דל מג'ו מוזיקלה פיורנטינו (2006) והתזמורת הממלכתית של בווריה (2006). בספטמבר 2006 הוענק לו פרס "חיים למען המוסיקה - פרס ארתור רובינשטיין" בתיאטרון לה פניצ'ה בונציה, בדצמבר 2006 היה בין מקבלי אותות הכבוד של מרכז קנדי בוושינגטון ובמארס 2007 הוענק לו פרס דן דוד.

ב-2006 גם ראתה אור בגרמניה ובישראל האוטוביוגרפיה של זובין מהטה "הפרטיטורה של חיי - זיכרונות". באוקטובר 2008 כיבדה אותו המשפחה הקיסרית היפנית ב"פרס הקיסרי". במארס 2011 קיבל זובין מהטה כוכב על שמו בשדרת הכוכבים בהוליווד.
זובין מהטה תומך ללא לאות בגילויים ובקידומם של כישרונות מוזיקליים ברחבי העולם. יחד עם אחיו זארין הוא עומד בראשה של קרן המוזיקה ע"ש מהלי מהטה בבומביי, שם מקבלים יותר מ-200 ילדים בחינוך מוזיקלי מערבי.

פנחס צוקרמן (Pinchas Zukerman) כנר

פנחס צוקרמן זכה להוקרה ככנר, כויולן, כמנצח, כמוסיקאי קאמרי וכמורה. ב-1998 מונה למנהל המוסיקלי של תזמורת המרכז הלאומי לאמנויות בקנדה.
פנחס צוקרמן העלה את הרמה והמוניטין של התזמורת, יסד את מכון הקיץ למוסיקה של המרכז והרחיב את הרפרטואר של התזמורת, הכולל כיום יצירות גדולות ממדים. כמו כן הוביל את התזמורת בסיורים מוצלחים באירופה, במזרח התיכון, בארה"ב ובמקסיקו. בעונת 2009-10 מוּנה למנצח-אורח ראשי של התזמורת הפילהרמונית המלכותית, שעימה הוא מרבה להופיע ברחבי בריטניה ומדי עונה בסיורים בין לאומיים אחדים.
כפדגוג מסור וחדשן, הוא גם עומד בראש תוכנית הביצוע של פנחס צוקרמן בבית הספר למוסיקה מנהטן. פנחס צוקרמן מופיע בקביעות עם התזמורות המובילות בעולם והחזיק במשרות רבות של ניהול מוסיקלי ואמנותי. ב-2003 יסד את אנסמבל הנגנים הקאמרים של צוקרמן, שהופיע בפסטיבלים היוקרתיים ביותר בצפון אמריקה ובאירופה, סייר ברחבי העולם והקליט תקליטים אחדים. הקלטותיו הרבות של מר צוקרמן מונות למעלה מ-100 תקליטים, והן זיכוהו ב-21 מועמדויות לפרס גראמי ובשני פרסי גראמי.
פנחס צוקרמן נולד בתל-אביב ב-1948, למד תחילה אצל אביו ולימים אצל אילונה פהר וב-1962 יצא ללימודים בארה"ב בתמיכתם של אייזק שטרן, פבלו קזלס, קרן התרבות אמריקה-ישראל וקרן הלנהרובינשטיין. הוא למד אצל איבן גלמיאן בג'וליארד וב-1967 זכה בפרס ראשון בתחרות הבין לאומית ע"ש לבנטריט.
בשנת 1983 העניק לו הנשיא רייגן את מדליית האמנויות עבור מנהיגותו בעולם המוסיקה. ב-2002 היה הזוכה הראשון בפרס אייזק שטרן עבור מצוינות באמנות ובשנת 2006 מונה כמדריך בתוכנית רולקס לטיפוח ולקידום מוסיקאים מחוננים.

צילום: יוסי זליגר
מאת שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה