Translate

יום שישי, 17 במרץ 2017

הרמטכ"לים סדרה דוקומנטרית חדשה בת חמישה פרקים בטלויזיה. במרץ צפיתי בהקרנה החגיגית ובקוקטייל עם "הרמט"כלים" -מאת: שרית יוכפז

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

אהוד ברק  שר הבטחון והרמטכ"כל לשעבר. צילום: דויד יוכפז


התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

הרמטכ"לים

סדרה דוקומנטרית חדשה בת חמישה פרקים
בטלויזיה.מיום ראשון 19 במרץ
מאת: שרית יוכפז

המלחמות והשלום, החללים והפצועים, האימהות והמחאות, הבדידות והאחריות, ההחלטות והביקורות, המטכ"ל והקבינט, הפוליטיקאים והאינטרסים, הכיבוש ומחירו, האיומים והסיכונים, הדילמות הנסיגות ההתנתקות והתוצאות, גורל המדינה ומשפט ההיסטוריה.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

עם   דן חלוף רמטכ"ל לשעבר.

עשרים רמטכ"לים מאז 1948 עיצבו את ביטחון ישראל בפיקוד על מערכות ומבצעים, ועל מאות אלפי לוחמים. נושאים בליבם ועל כתפיהם את אלה ששלחו לקרב ולא ישובו עוד. עשרים רמטכ"לים במאבקים מול הדרג המדיני ותוך ניסיון לשמור על קוד אתי מוסרי וערכי בתקופות מורכבות ומציאות מסובכת.
שישה רמטכ"לים החיים בינינו ואחרים שכבר אינם, פורשים לפני הציבור את הרגעים שהשפיעו על חיי כולנו. את תחושותיהם ואת החלטותיהם ברגעי מבחן, הצלחה וכישלון.


לראשונה, בסדרת טלוויזיה ייחודית מבית היוצר של מחלקת התעודה בחטיבת התכניות של הערוץ הראשון, בשילוב ראיונות בלעדיים עם 6 הרמטכ"לים האחרונים, ייחשפו הצופים למערכת השיקולים, ההחלטות ודרכי הפעולה של הרמטכ"לים בעדות ממקור ראשון . עדותם של מי שנשאו במשא התפקיד, ואת הקשר הגורדי בינם לבין סערות חברתיות, תרבותיות ביטחוניות ופוליטיות שעברה ישראל בשנות עצמאותה.

בכל פרק ייצרבו "נושאי רוחב" כשכבה נוספת בהבנת תפקיד הרמטכ"ל, מרכזיותו והשפעתו.  בניין הכוח והפעלתו, מערכת היחסים עם הדרג המדיני, הסמכות והאחריות, הקשר בין המעשה הצבאי להחלטות מדיניות, תפקידיו החברתיים של הרמטכ"ל (ושל צה"ל), תקציב הביטחון, ועדות החקירה והמחיר הציבורי.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

עם   שאול  מופז שר הבטחון והרמטכ"ל לשעבר.

בתוך התהפוכות העוברות על ישראל בתקופה האחרונה, הופך תפקידם של הרמטכ"לים משמעותי יותר ויותר. שאלות ערכיות, מוסריות וגם מדיניות מתערבבות זו בזו, ועולה השאלה (או שמא מתחדדת האבחנה) האם בעשור השביעי, בניגוד לעבר, משמש הרמטכ"ל כגורם מרסן? יש הרואים בו מעין מבוגר אחראי, יש שיאמרו שהוא נותר מגן הדמוקרטיה, החוליה המחזיקה את השרשרת מלהתפרק. מתי החל התהליך? מהו שורשיו? ומה הקשר בין אירועי העבר הקשורים ברמטכ"לים, אישיותם והחלטותיהם, לבין האירועים בהווה?
קולם של הרמטכ"לים כולם, מלווה את הסדרה. הם ה"מספרים", ולצידם האנשים המקורבים ביותר – בנים , בנות, רעיות, רל"שים ואחרים מביאים ממקור ראשון את המציאות כפי שחווה אותה ועיצב אותה הרמטכ"ל  שאינו איתנו.

הקריירה בה בחרו הרמטכ"לים והנכונות לקחת על עצמם אחריות לגורלה של המדינה ולחייהם של אזרחיה, מעמידות אותם בדילמות מוסריות ובקונפליקט פנימי: מצד אחד, הם רואים עצמם כאנשים ערכיים, שהקדישו את חייהם לטובת הכלל, אך מצד שני עיסוקם, במהותו, דורש מהם לקבל לעיתים החלטות קשות ולא פופולאריות , העלולות להשפיע על המשך הקריירה הצבאית או האזרחית שלהם.
הסדרה מנסה לגלות את המימד האנושי של האנשים שמתחת לדרגות.
השינויים שעברה החברה הישראלית לאורך השנים שמו לא אחת את הרמטכ"ל בעין הסערה הציבורית, כאשר מאחורי הקלעים מתנהלים לא אחת מאבקים על דרך, על עוצמה, ולעיתים גם על יוקרה. עד כמה אלה מניעים את גלגלי ההיסטוריה? עד כמה משפיעים האגו, האינטריגות והטפרמנט על מסלול חייה של המדינה?
"הרמטכ"לים" עוקבת אחרי מסלול האירועים לפי התרחשותם, אך יוצרת קישור בין עבר להווה. המסלול המעגלי של ההיסטוריה מח
ייב לבחון אירועי עבר בעיניים אקטואליות, ומנגד - לבחון את ההווה בפרספקטיבה היסטורית.
משתתפים
הרמטכ"לים לשעבר אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון, דני חלוץ, גבי אשכנזי, בני גנץ, שאול מופז, וכן שר הביטחון לשעבר משה ארנס, אלוף בדימוס דן טולקובסקי, אלוף במיל עמרם מצנע, תא"ל במיל ד"ר דב תמרי, האלוף בדימוס שלמה גזית, דליה רבין, עמר בר-לב, יעל דיין, גידי אלעזר, עו"ד צביה גרוס, פרופ' יצחק גרינברג, דר' אורי מילשטיין, נאורה בר-נח, איתנה פדן, רון בן ישי, פרופ' אורנה ששון-לוי, רות ירון, אבנר שלו.


יוצרים ואנשי מפתח

תסריט, תחקיר ועריכת תוכן: רז חזון
מפיק: צבי שפי − צבי שפי הפקות
במאי ועורך: תור בן מיור
יועץ תחקיר ותסריט: אמיר אורן
עורך אחראי מחלקת תעודה בערוץ הראשון: איתי לנדסברג נבו


חטיבת התכניות מחלקת תעודה

מומלץ.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

מאת:שרית יוכפז  כתבת עורכת ראשית sarit0404@yahoo.com

תגובה 1:

  1. הרמטכ"לים סדרה דוקומנטרית בקרוב בטלויזיה
    #Good news: מגזין תרבות תיירות עיצוב ויופי מאת שרית יוכפז# עשרים רמטכ"לים מאז 1948 עיצבו את ביטחון ישראל בפיקוד על מערכות ומבצעים, ועל מאות אלפי לוחמים. נושאים בליבם ועל כתפיהם את אלה ששלחו לקרב ולא ישובו עוד. עשרים רמטכ"לים במאבקים מול הדרג המדיני ותוך ניסיון לשמור על קוד אתי מוסרי וערכי בתקופות מורכבות ומציאות מסובכת.
    שישה רמטכ"לים החיים בינינו ואחרים שכבר אינם, פורשים לפני הציבור את הרגעים שהשפיעו על חיי כולנו. את תחושותיהם ואת החלטותיהם ברגעי מבחן, הצלחה וכישלון.

    השבמחק